- Przejrzeliśmy oferty słynnych marek na całym świecie i znaleźliśmy auta, które z polskiego rynku zniknęły dawno temu, ale tam są wciąż wytwarzane
- Dwa modele wycofano z europejskiej oferty jeszcze w połowie lat 90.
- Dziś w Europie sprzedaje się samochody nawet o cztery generacje nowsze
Część z tych modeli można śmiało nazwać youngtimerami. Kiedyś – albo wręcz dawno dawno temu – były cenionymi graczami europejskiego rynku. Dziś jedyny rynek, na którym coś znaczą, to rynek wtórny. Kto by się spodziewał, że gdzieś na świecie wciąż można kupić fabrycznie nowe egzemplarze, bo nadal są one produkowane.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJeśli zdecydowałbyś się na któryś z tych modeli, ostrzegam, czeka cię długa podróż – w najlepszym przypadku ok. 5 tys. km, ale jeśli się uprzesz na pewną Toyotę, to nawet 14 tys. km. Z pewnością trzeba się ruszyć poza nasz kontynent, a w kilku przypadkach również przemierzyć ocean. To co, pozwiedzamy?
Przeczytaj także: Szokujące zmiany w gamie VW. Tylko u nas poznasz wszystkie sekrety
Galeria zdjęć
W 2024 r. na polski rynek trafi najnowsza generacja Toyoty Land Cruiser, oznaczona kodem J25. Blisko 14 tys. km stąd też można kupić fabrycznie nowego Land Cruisera. Tyle że starszego. O cztery generacje.
Mowa o Australii. Choć na Antypodach są dostępne dwa aktualne wcielenia Toyoty Land Cruiser (J15 [sprzedawana tam pod nazwą Prado] i J30 [czyli LandCruiser 300]), to w ofercie pozostaje także LandCruiser 70 (pisany tam razem), czyli generacja J7, którą przedstawiono w 1984 r. (jej następca trafił do Europy w 1996 r.).
Mało tego, lada chwila w Australii zadebiutuje jej solidnie zmodernizowana odmiana (na zdjęciu), kompatybilna z Apple CarPlay i Android Auto, którą można wyposażyć np. w 6,7-calowy centralny ekran. Nowa wersja będzie dostępna z dwoma potężnymi dieslami: 2,8-litrowym (cztery cylindry, 204 KM, 500 Nm) i 4,5-litrowym (V8, 205 KM, 430 Nm).
Czy ktoś to w ogóle kupuje? Kupuje, i to jak! Latem 2022 r. w Australii Toyota musiała wręcz wstrzymać zamówienia na LandCruisera 70, ponieważ popyt był ogromny, a z powodu problemów z podażą podzespołów firma nie potrafiła określić konkretnej daty dostaw tej terenówki.
Peugeot 405 został Samochodem Roku… 1988. W 1995 r. w Europie zastąpił go Peugeot 406. W 2023 r. w Iranie nadal można kupić fabrycznie nowe 405, noszące tam nazwę Peugeot Pars.
Jego licencyjną produkcją zajmuje się Ikco, czyli Iran Khodro Co., tamtejszy potentat przemysłowy. Założona w 1962 r. firma pięć lat później zaczęła wytwarzać na licencji brytyjskiego Hillmana Huntera (i oferować go pod nazwą Paykan). Dziś Ikco dysponuje w Iranie pięcioma fabrykami aut, przy czym zakład w Teheranie ma moce produkcyjne na poziomie aż 700 tys. samochodów rocznie.
Ikco rozpoczęło wytwarzanie Peugeota 405 już w 1990 r. Od 1998 r. oferowało go jako Peugeota RD, zaś w 2000 r. zadebiutował dostępny do dziś Peugeot Pars, czyli 405 po liftingu.
Obecnie Peugeot Pars jest oferowany z silnikami o mocy od 100 do 105 KM. W gamie znalazł się wyłącznie sedan (405 miało też wersję kombi). Samochód mierzy 449,8 cm długości, 170,4 cm szerokości i 141 cm wysokości. Standardem w bazowej wersji są 14-calowe obręcze kół. Bagażnik ma 470 l.
Współczesnym odpowiednikiem tego modelu na rynku europejskim jest Peugeot 508, czyli model o cztery generacje młodszy od 405. Młodszy, ale już nie tak piękny.
Jeśli jesteś koneserem wczesnych kombivanów i chcesz kupić fabrycznie nowego Citroena Berlingo pierwszej generacji w osobowej wersji Multispace, to musisz dotrzeć aż do Argentyny.
W Europie ten model zadebiutował w 1996 r. i oferowano go jeszcze rok po pojawieniu się następcy. W latach 2008-2009 na Starym Kontynencie samochód nosił nazwę Citroen Berlingo First.
W Argentynie dostępna jest odmiana po lifcie z 2002 r. Samochód można wyposażyć np. w odtwarzacz plików MP3 i gniazdo USB. Do gamy trafiły silniki o mocy od 92 do 115 KM. Mierzący 413,7 cm długości i nawet 185,8 cm wysokości Citroen Berlingo I ma bagażnik o pojemności 624-2800 l.
Nazywa się Peugeot 207i, ale w gruncie rzeczy jest mocno zmodernizowanym Peugeotem 206, ostatni raz dostępnym w Europie 10 lat temu.
Podobnie jak Pars, Peugeot 207i też jest licencyjnym produktem irańskiego koncernu Ikco. Samochód jest wytwarzany z nadwoziem 5-drzwiowego hatchbacka, ma 105-konny silnik 1.6 oraz 387,2 cm długości, 245-litrowy bagażnik i 14-calowe obręcze kół. Peugeot 207i jest produkowany przez Ikco od 2011 r.
13 lat wcześniej, w 1998 r., debiutował Peugeot 206. Choć jego następca, czyli Peugeot 207, pojawił się w 2006 r., to w Europie model 206 wytwarzano aż do 2013 r. W międzyczasie auto trafiło m.in. do Chin i Brazylii, gdzie sprzedawano go jako Peugeota 207, przy czym w Ameryce Południowej był on dostępny jako sedan, zaś w Państwie Środka oferowano go również pod nazwą Citroen C2 (nie mylić z Citroenem C2 wytwarzanym w Europie w latach 2003-2009; Citroen i Peugeot należą do tego samego koncernu). Obecnie dostępny w Polsce Peugeot 208 jest modelem o trzy generacje młodszym od 206 vel 207i.
Volkswagen Beetle zniknął z Europy już cztery lata temu, czyli w 2019 r., ale nadal można go kupić w Chinach.
W tamtejszej gamie nadwoziowej nie ma jednak wersji cabrio, zaś oferta silników składa się z jednostek o mocy od 105 do 150 KM. Klient może się zdecydować np. na wykończenie w stylu retro, a wśród opcji znalazły m.in. śmiałe kolory deski rozdzielczej, jak choćby czerwony lub pomarańczowy.
Citroen C3 Picasso debiutował w 2008 r. Na rynku miejskich minivanów firma pojawiła się więc dość późno. A jeśli sam spóźniłeś się z jego kupnem – auto oferowano w Europie do 2017 r. – to wciąż masz szanse to zmienić. Wystarczy tylko się wybrać na Madagaskar.
Na tej afrykańskiej wyspie Citroen C3 Picasso jest nadal oferowany, ale już jako Citroen C3 Aircross. Co ciekawe, ten miejski minivan jest tam dostępny w zrestylizowanej odmianie, która nigdy nie pojawiła się w Europie, za to do 2020 r. była sprzedawana w Brazylii. Samochód ma 410 cm długości i na Madagaskarze jest dostępny ze 120-konnym silnikiem o pojemności 1598 cm sześc.
Co ciekawe, na tej wyspie oferowana jest też druga generacja Citroena Berlingo (w Europie od 2008 do 2018 r.), którą producent sprzedaje równolegle z aktualnym wcieleniem tego modelu.