- Ford jako pierwszy producent samochodów zaoferował auta z pakietem policyjnym i szybko stał się popularnym wyborem dla mundurowych w całych Stanach Zjednoczonych
- Wraz z upływem czasu amerykański producent wprowadzał coraz to nowsze rozwiązania tworzone pod kątem specyfiki pracy policjantów
- W ciągu ostatnich lat Ford stał się pierwszym producentem, który dostarczył policji model hybrydowy, pickupa oraz SUV-a
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Auta Forda mają już bardzo długą historię jako samochody policyjne. To zamiłowanie mundurowych do modeli tego producenta widoczne jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Już w 1915 r. policja w Oakland w Kalifornii (USA) była tak bardzo zadowolona z Fordów, że całą swoją flotę lekkich pojazdów oparła właśnie na pojazdach tej marki.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoFord najpopularniejszym samochodem w amerykańskiej policji
Najwyraźniej amerykański producent dostrzegł potencjał w dostarczaniu aut dla mundurowych, bo w 1950 r. jako pierwszy zaoferował auto z pakietem policyjnym, w ramach którego oferowano trzy opcje silnikowe: Ford V-8 special, Ford 100 H.P. V8 oraz Ford 95 H.P. Six. Oprócz tego w autach wprowadzono szereg udoskonaleń inżynieryjnych i projektowych, a także specjalne rozwiązania zwiększające komfort, trwałość, prędkość i bezpieczeństwo, co miało na celu sprostanie rygorystycznym potrzebom policjantów podczas pracy.
O tym, że Ford trafił w dziesiątkę, świadczy fakt, że oferowany pakiet policyjny stał się popularnym wyborem dla policji w całych Stanach Zjednoczonych. Tylko nowojorski departament zamówił 430 Fordów, co wówczas było największym zamówieniem złożonym przez departament policji.
W 1954 r. zadebiutował policyjny model, który zyskał nazwę Interceptor. Ta nieco wcześniej była używana dla nowego silnika V8 o mocy 125 KM, który w 1952 r. sprzedawano jako opcję w pakiecie policyjnym. Mundurowi najwyraźniej bardzo polubili Forda, bo z badania przeprowadzonego przez Ford Division w 1961 r. wynikało, że 58 proc. radiowozów wykorzystywanych w 50 największych miastach USA stanowiły Fordy.
Od policyjnego Mustanga do policyjnych hybryd, pickupa i SUV-a
Nieco ponad 20 lat później, w 1982 r., do służb specjalnych dołączył Ford Mustang. W kampanii reklamowej producent podkreślał zwinność auta podczas pokonywania zakrętów, a także przyspieszenie od 0 do 50 mil na godz. (80 km na godz.) w 6,3 s, co pozwalało Mustangowi nadążać za sportowymi samochodami.
W 1983 r. historię radiowozów Forda kontynuował nowo zaprojektowany LTD Crown Victoria z pakietem policyjnym. W ramach dostępnego pakietu opcjonalnie oferowano 5,8-litrowy silnik V8 o dużej mocy. To właśnie ta jednostka sprawiła, że model Crown Victoria stał się preferowanym wyborem wielu amerykańskich okręgów na kolejne dekady. W 1992 r. Crown Victoria stał się osobnym modelem, ale cały czas był niezwykle popularny wśród policjantów. W 1998 r. policyjny pakiet Crown Victoria stanowił 85 proc. w autach pościgowych w USA i Kanadzie.
Historia policyjnego modelu Crown Victoria Interceptor zakończyła się w 2012 r., co było spowodowane wprowadzeniem nowego modelu. Policyjny Interceptor z 2013 r. oferował m.in. system BLIS, a także system ostrzegający o ruchu poprzecznym. Co więcej, Interceptory z 2013 r. były jedynymi modelami z napędem na wszystkie koła, zbudowanymi specjalnie dla organów ścigania w tamtym czasie. Cztery lata później, w 2017 r., Ford zaprezentował pierwsze w branży hybrydę i pickupa. Z kolei w 2020 r. światło dzienne ujrzał Police Interceptor Utility, także pierwszy w branży pościgowy hybrydowy SUV. Związek Forda z policją trwa aż do dzisiaj, czego dowodem jest wprowadzony w sierpniu br. Ford Police Interceptor Utility 2025.
- Przeczytaj także: Porsche planuje zwolnić aż 8 tys. osób. Powody? Słaba sprzedaż aut elektrycznych i silna konkurencja