Auto Świat > EV > Wiadomości > MG z problemami w Europie i wyprzedza ich kolejna marka. Wszystko przez przepisy

MG z problemami w Europie i wyprzedza ich kolejna marka. Wszystko przez przepisy

Jedna z marek, którą ostatnio polubili Polacy, została wyprzedzona przez BYD. Chodzi o MG, które zaczyna mieć problemy po wprowadzeniu dodatkowych ceł przez Unię Europejską na auta elektryczne. Tak czy inaczej, chińskie marki są coraz groźniejsze.

MG4
MG4Źródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński
  • Marka MG zostaje wyprzedzona przez markę BYD na rynku europejskim w kwestii sprzedaży aut elektrycznych
  • Nowe cła na import elektrycznych samochodów z Chin spowodowały spadek rejestracji chińskich pojazdów w UE o blisko 10 proc
  • BYD zaczyna stanowić coraz poważniejszą konkurencję dla Tesli na rynku europejskim
  • Zachęcamy do oddania głosu w ankiecie pod artykułem

W listopadzie, pierwszym miesiącu obowiązywania karnych ceł na import elektrycznych samochodów z Chin, według danych Dataforce zanotowano spadek rejestracji tych pojazdów w Unii Europejskiej o blisko 10 proc. To efekt nowych regulacji, które weszły w życie 30 października. W październiku udział chińskich EV w ogóle rejestracji wynosił 8,2 proc., a w listopadzie spadł do 7,4 proc. Jednakże rzeczywisty obraz rynku może być zaburzony przez masowe rejestracje dokonane przez dealerów przed wejściem ceł w życie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Chińczycy tracą przez cła, ale dalej są w czołówce sprzedaży

MG, marka należąca do chińskiego koncernu SAIC, najbardziej odczuła skutki nowych danin. Po nałożeniu dodatkowego cła w wysokości 35,3 proc. łączna stawka celna dla elektrycznych modeli MG w Unii Europejskiej osiągnęła poziom 45,3 proc. Rezultatem jest dramatyczny spadek rejestracji o 58 proc. do 3762 sprzedanych pojazdów w listopadzie, co odsuwa MG z pozycji lidera sprzedaży wśród chińskich marek EV w Europie.

BYD, światowy gigant w produkcji pojazdów elektrycznych, przejął od MG pałeczkę lidera sprzedaży w Europie, nie zważając na kary celne. Firma, która została potraktowana przez UE łagodniej z karą na poziomie 17 proc., co daje łącznie 27 proc. cła, kontynuuje swoją ekspansję na Starym Kontynencie. Dodatkowo BYD inwestuje w budowę fabryki na Węgrzech, co ma wzmocnić ich pozycję w rywalizacji z Teslą.

BYD Seal U DM-i
BYD Seal U DM-iŹródło: BYD

BYD z ogromnym wzrostem

BYD nie zwalnia tempa, a sprzedaż tego producenta w Europie wzrosła o 127 proc. rok do roku, mimo nowych ceł. Z 4796 zarejestrowanych pojazdów, firma zajmuje pierwsze miejsce wśród chińskich producentów EV na europejskim rynku. Choć to nadal mniej niż Tesla, która sprzedała w listopadzie blisko 18,8 tys. samochodów, to jednak BYD zaczyna stanowić coraz poważniejszą konkurencję dla amerykańskiego producenta.

W związku z zamknięciem rynku amerykańskiego dla chińskich marek przez 100 proc. cła, producenci z Państwa Środka intensywnie szukają nowych możliwości w Europie. Efekty ceł są już widoczne w globalnych wynikach eksportu, który w listopadzie spadł o 19 proc. Najbliższy czas może być więc bardzo interesujący, bowiem Chińczycy będą szukali sposobu na przyciągnięcie klienta. Co istotne, cła nie działają na samochody spalinowe.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków