- Marka MG zostaje wyprzedzona przez markę BYD na rynku europejskim w kwestii sprzedaży aut elektrycznych
- Nowe cła na import elektrycznych samochodów z Chin spowodowały spadek rejestracji chińskich pojazdów w UE o blisko 10 proc
- BYD zaczyna stanowić coraz poważniejszą konkurencję dla Tesli na rynku europejskim
- Zachęcamy do oddania głosu w ankiecie pod artykułem
W listopadzie, pierwszym miesiącu obowiązywania karnych ceł na import elektrycznych samochodów z Chin, według danych Dataforce zanotowano spadek rejestracji tych pojazdów w Unii Europejskiej o blisko 10 proc. To efekt nowych regulacji, które weszły w życie 30 października. W październiku udział chińskich EV w ogóle rejestracji wynosił 8,2 proc., a w listopadzie spadł do 7,4 proc. Jednakże rzeczywisty obraz rynku może być zaburzony przez masowe rejestracje dokonane przez dealerów przed wejściem ceł w życie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoChińczycy tracą przez cła, ale dalej są w czołówce sprzedaży
MG, marka należąca do chińskiego koncernu SAIC, najbardziej odczuła skutki nowych danin. Po nałożeniu dodatkowego cła w wysokości 35,3 proc. łączna stawka celna dla elektrycznych modeli MG w Unii Europejskiej osiągnęła poziom 45,3 proc. Rezultatem jest dramatyczny spadek rejestracji o 58 proc. do 3762 sprzedanych pojazdów w listopadzie, co odsuwa MG z pozycji lidera sprzedaży wśród chińskich marek EV w Europie.
BYD, światowy gigant w produkcji pojazdów elektrycznych, przejął od MG pałeczkę lidera sprzedaży w Europie, nie zważając na kary celne. Firma, która została potraktowana przez UE łagodniej z karą na poziomie 17 proc., co daje łącznie 27 proc. cła, kontynuuje swoją ekspansję na Starym Kontynencie. Dodatkowo BYD inwestuje w budowę fabryki na Węgrzech, co ma wzmocnić ich pozycję w rywalizacji z Teslą.
- Przeczytaj także: Stało się. Fiat wycofał kolejny model z Polski. Kowalscy kiedyś go kochali. Cena 44 900 zł. A teraz?
BYD z ogromnym wzrostem
BYD nie zwalnia tempa, a sprzedaż tego producenta w Europie wzrosła o 127 proc. rok do roku, mimo nowych ceł. Z 4796 zarejestrowanych pojazdów, firma zajmuje pierwsze miejsce wśród chińskich producentów EV na europejskim rynku. Choć to nadal mniej niż Tesla, która sprzedała w listopadzie blisko 18,8 tys. samochodów, to jednak BYD zaczyna stanowić coraz poważniejszą konkurencję dla amerykańskiego producenta.
W związku z zamknięciem rynku amerykańskiego dla chińskich marek przez 100 proc. cła, producenci z Państwa Środka intensywnie szukają nowych możliwości w Europie. Efekty ceł są już widoczne w globalnych wynikach eksportu, który w listopadzie spadł o 19 proc. Najbliższy czas może być więc bardzo interesujący, bowiem Chińczycy będą szukali sposobu na przyciągnięcie klienta. Co istotne, cła nie działają na samochody spalinowe.
- Przeczytaj także: Posiadał w prawie jazdy specjalny kod. Zatrzymała go policja