Tym razem Euro NCAP wzięło na warsztat takie modele jak: Audi Q4 e-tron, Subaru Outback, Toyota Mirai, Lynk&Co 01 oraz NIO ES8. Ostatnie dwa to produkty chińskich marek, które coraz odważniej zaczynają poczynać sobie na europejskim rynku. Co ważne, wszystkim samochodom udało się potwierdzić wysokie standardy w zakresie bezpieczeństwa.
W podsumowaniu testów Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP, zauważył, że: „Ta runda testów podkreśla kierunek, w którym zmierza technologia motoryzacyjna. Wszystkie samochody z wyjątkiem jednego są w taki czy inny sposób zelektryfikowane. są również wyposażone w najnowszą technologię bezpieczeństwa czynnego i to również jest częścią trendu, który trwa już od jakiegoś czasu i będzie trwał nadal, aby ratować życie na europejskich drogach. Producenci tych samochodów nie każą Ci wybierać między ratowaniem planety a ratowaniem Twojej rodziny, i nie powinni Cię o to prosić!". Przyjrzyjmy się zatem wynikom.
To kompaktowy SUV dzielący część rozwiązań technicznych z najnowszym Volvo XC40. Obydwie marki należą w końcu do koncernu Geely. Model oferowany jest w wersjach z napędem hybrydowym, a w cyklu testów Euro NCAP uzyskał wysokie noty we wszystkich badanych obszarach. Na uznanie zasługuje 96-procentowy wynik w zakresie ochrony dorosłych pasażerów i maksymalny w zakresie zderzenia bocznego. Poziom bezpieczeństwa dzieci oceniono na 87 proc., a przechodniów na 71 proc. Dzięki temu, a także dzięki pełnemu zestawowi aktywnych systemów bezpieczeństwa (81 proc.), samochód otrzymał łączną ocenę pięciu gwiazdek.
Drugi chiński debiutant na rynku europejskim jest dużym SUV-em, który może zabrać na pokład nawet 7 osób i dostępny jest wyłącznie z napędem elektrycznym. W testach zderzeniowych został wyróżniony szczególnie za bogate wyposażenie z zakresu systemów asystujących – dzięki doskonałym wynikom autonomicznego systemu hamowania awaryjnego oraz pełnej gamie innych funkcji zapobiegających kolizjom, NIO uzyskał w tej kategorii 92-procentowy wynik. Poziom bezpieczeństwa oceniono na 82 proc, dzieci na 84 proc., a przechodniów na 72 proc. Łączna nota to maksymalne pięć gwiazdek.
Tu zaskoczenia nie było. Zbudowany na platformie MEB, którą wykorzystują także Volkswagen ID.4 i Skoda Enyaq iV, elektryczny SUV Audi zdobył również maksymalną notę pięć gwiazdek. Najwyżej, na 93 proc. oceniono poziom bezpieczeństwa dorosłych pasażerów. Parametr ten w odniesieniu do dzieci uzyskał 89 proc., w stosunku do przechodów 66 proc., natomiast systemy asystujące – 80 proc.
Jedyny w zestawieniu model ze spalinowym napędem. W nowej generacji tego popularnego, uterenowionego kombi Euro NCAP doceniło najmocniej systemy bezpieczeństwa czynnego, w tym wykrywający oznaki zmęczenia lub osłabienia bezpośrednio na podstawie ruchów oczu kierowcy i kierownicy, aby ostrzec, kiedy potrzebna jest przerwa. Za to i inne systemy asytujące Outback uzyskał notę 95 proc. Poziom bezpieczeństwa dorosłych pasażerów oceniono na 88 proc, dzieci na 89 proc., a przechodniów na 84 proc. Łączna ocena to także maksymalne pięć gwiazdek.
Jeden z pierwszych dostępnych na rynku samochodów wykorzystujących wodór do produkcji energii zasilającej silnik elektryczny napędzający auto. Dlatego też w tym przypadku Euro NCAP zwróciło szczególną uwagę na zabezpieczenia wysokociśnieniowego zbiornika na wodór oraz bezpieczeństwo powypadkowe. Co ważne, wyniki testów potwierdził, że fakt iż Mirai jest napędzany wodorem nie ma wpływu na ochronę pasażerów i auto oficjalnie może pochwalić się maksymalną, pięciogwiazdkową notą. W szczegółach wygląda to tak, że poziom bezpieczeństwa dorosłych pasażerów oceniono na 88 proc., dzieci na 85 proc., przechodniów na 80 proc., natomiast wyposażenie w systemy asystujące na 82 proc.