• Interbrand Best Global Brands to prestiżowy ranking, który ocenia wartość firm międzynarodowych z różnych branż
  • W rankingu znalazło się 15 producentów samochodów, z czego czterech trafiło do pierwszej dwudziestki
  • Po raz kolejny Toyota znokautowała konkurencję i przegrała tylko z gigantami technologicznymi
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Best Global Brands to coroczny i bardzo prestiżowy ranking najcenniejszych marek międzynarodowych. Przygotowywany jest on przez globalną firmę konsultingową Interbrand. Wartość każdej z marek ustala się na podstawie oceny jej operacji fiskalnych i marketingowych, według których oblicza się jej przyszłe przychody. W zestawieniu znajduje się zawsze 100 marek, z czego w tym roku 15 to producenci samochodów.

Toyota znokautowała po raz kolejny

Tegoroczna odsłona rankingu i jej top 5 zdecydowanie nie jest powodem do zaskoczenia. Jak co roku najwyżej uplasowały się marki z branży technologicznej. Na miejscu pierwszym bezkonkurencyjne Apple, a zaraz później Microsoft, Amazon oraz Google. Powód do dumy na pewno może mieć Toyota, która znokautowała konkurencję szóstym miejscem i wyceną na poziomie niecałych 60 miliardów dolarów. Poza branżą moto firma wygrała też między innymi z Coca Colą, Disneyem, czy Facebookiem.

Dominacja Toyoty nieprzerwanie trwa, ponieważ marka już 19. raz z rzędu jest najcenniejsza wśród producentów samochodów. Jak tłumaczą przedstawiciele japońskiego producenta, sukces ten spowodowany jest dwoma czynnikami. Pierwszy to szeroka i dostosowana do lokalnych potrzeb rynkowych, gama modeli, które gwarantują jakość, komfort i niezawodność. Dodatkowo firma chwali się obszerną ofertą napędów elektrycznych oraz zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. Drugim czynnikiem jest aktywny udział Toyoty w motosporcie. Marka jako zespół fabryczny zdobyła już mistrzostwo w WRC, WEC, a także zwyciężyła w Rajdzie Dakar.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Porsche przegrywa z Pampersem, a Hyundai wygrywa z Netflixem

W pierwszej dziesiątce najcenniejszych firm zobaczyć możemy jeszcze Mercedesa o wartości 56,1 mld dol., który na miejscu ósmym wyprzedził Nike i Disneya. Jest to już 4. pojawienie się niemieckiej marki w pierwszej dziesiątce rankingu. Jak tłumaczy Bettina Fetzer, wiceprezes Mercedes-Benz AG ds. komunikacji i marketingu: "Utrzymanie 8. miejsca oraz dwucyfrowy wzrost wartości marki stanowią potwierdzenie naszego strategicznego kursu. Chcemy zdefiniować zrównoważony luksus przyszłości".

Kolejna pozycja z branży moto to Tesla, która zaliczyła ogromny, bo aż 32 proc. wzrost wartości, do 48 mld dol. Zaraz za nią uplasowało się niemieckie BMW na miejscu 13. Co ciekawe po tych czterech markach następuje bardzo duża przerwa, która przerwana zostaje dopiero na miejscu 35., przez Hyundaia wycenionego na 17,3 mld dol. Następne jest Audi na miejscu 46., Volkswagen na miejscu 48, a pierwszą połowę rankingu zamyka Ford z miejscem 50. i wartością 14,4 mld dol. Luksusowe Porsche (13,5 mld dol.) to dopiero miejsce 52, co sprawia, że przegrało między innymi z producentem pieluch Pampers (13.8 mld dol.). Najniżej wycenioną marką samochodową w rankingu okazało się Mini o wartości 5,6 mld dol. na miejscu 99.