Auto Świat Wiadomości Aktualności Toyota Mirai - ruszyła sprzedaż samochódu na wodór

Toyota Mirai - ruszyła sprzedaż samochódu na wodór

Autor Piotr Rejowski opr.
Piotr Rejowski opr.

W tym tygodniu ruszyła sprzedaż Toyoty Mirai, która jest pierwszym seryjnym samochodem na wodorowe ogniwa paliwowe. W Europie i USA auto pojawi się w przyszłym roku, zaś na pozostałych rynkach do 2017 roku.

Toyota Mirai
Zobacz galerię (32)
Materiały prasowe
Toyota Mirai

Jest to pierwszy samochód na wodór, którego sprzedaż obejmie cały świat. Toyota planuje powtórzyć sukces Priusa i otworzyć kolejny nowy rozdział w historii motoryzacji.

Toyota Mirai to zasadniczo samochód hybrydowy - ma silnik elektryczny, akumulator i system odzyskiwania energii z hamowania. Jednak zamiast silnika benzynowego i baku zastosowano w niej wodorowe ogniwa paliwowe oraz dwa zbiorniki na wodór. Ogniwa paliwowe wytwarzają energię w reakcji utleniania wodoru i emitują jedynie parę wodną. Zbiorniki są przystosowane do przechowywania wodoru pod ciśnieniem 700 atmosfer, mimo to są całkowicie bezpieczne i nie grożą wyciekiem bądź wybuchem nawet w razie groźnego wypadku. Toyota opracowała je według własnego pomysłu i uzyskała certyfikat bezpieczeństwa rządu japońskiego.

Oba zbiorniki mieszczą łącznie 184 l sprężonego wodoru. Pozwala to na przejechanie maksymalnie 482 km. Jedno tankowanie trwa tylko 3 minuty. Samochód będzie sprzedawany na terenach z łatwym dostępem do stacji z wodorem, dlatego Toyota oraz inne koncerny inwestujące w napęd wodorowy współpracują z producentami tego gazu oraz z rządami, by jak najszybciej rozbudowywać sieć stacji.

W Japonii i Stanach Zjednoczonych Mirai będzie kosztować około 57 500 USD, jednak w obu państwach na nabywców czekają spore dopłaty. Rząd japoński dopłaci jedną trzecią ceny samochodu, zaś w USA wsparcie wyniesie 8 000 USD. Ponadto właściciele Toyoty na wodór będą mogli przez 3 lata tankować za darmo. W Niemczech cena Mirai zapowiadana jest na poziomie 66 00 Euro + VAT.

Toyota jest przekonana, że samochody na wodór mają kierowcom więcej do zaoferowania niż auta elektryczne ładowane z gniazdka i dlatego dają większe szanse na uniezależnienie transportu od ropy. Są tak samo łatwe w obsłudze jak samochody spalinowe i nie wymagają wielogodzinnego ładowania. Ogniwa paliwowe oraz zbiorniki z wodorem nie obciążają nadmiernie samochodu, dlatego mogą być instalowane w dużych pojazdach takich jak vany, suv-y, pick-upy i półciężarówki. Wodór nie tylko może być wytwarzany z wykorzystaniem energii odnawialnej, ale też instalacje do jego produkcji stabilizują pracę i zwiększają wydajność elektrowni wiatrowych i słonecznych.

Autor Piotr Rejowski opr.
Piotr Rejowski opr.
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków