Jest to pierwszy samochód na wodór, którego sprzedaż obejmie cały świat. Toyota planuje powtórzyć sukces Priusa i otworzyć kolejny nowy rozdział w historii motoryzacji.
Toyota Mirai to zasadniczo samochód hybrydowy - ma silnik elektryczny, akumulator i system odzyskiwania energii z hamowania. Jednak zamiast silnika benzynowego i baku zastosowano w niej wodorowe ogniwa paliwowe oraz dwa zbiorniki na wodór. Ogniwa paliwowe wytwarzają energię w reakcji utleniania wodoru i emitują jedynie parę wodną. Zbiorniki są przystosowane do przechowywania wodoru pod ciśnieniem 700 atmosfer, mimo to są całkowicie bezpieczne i nie grożą wyciekiem bądź wybuchem nawet w razie groźnego wypadku. Toyota opracowała je według własnego pomysłu i uzyskała certyfikat bezpieczeństwa rządu japońskiego.
Oba zbiorniki mieszczą łącznie 184 l sprężonego wodoru. Pozwala to na przejechanie maksymalnie 482 km. Jedno tankowanie trwa tylko 3 minuty. Samochód będzie sprzedawany na terenach z łatwym dostępem do stacji z wodorem, dlatego Toyota oraz inne koncerny inwestujące w napęd wodorowy współpracują z producentami tego gazu oraz z rządami, by jak najszybciej rozbudowywać sieć stacji.
W Japonii i Stanach Zjednoczonych Mirai będzie kosztować około 57 500 USD, jednak w obu państwach na nabywców czekają spore dopłaty. Rząd japoński dopłaci jedną trzecią ceny samochodu, zaś w USA wsparcie wyniesie 8 000 USD. Ponadto właściciele Toyoty na wodór będą mogli przez 3 lata tankować za darmo. W Niemczech cena Mirai zapowiadana jest na poziomie 66 00 Euro + VAT.
Toyota jest przekonana, że samochody na wodór mają kierowcom więcej do zaoferowania niż auta elektryczne ładowane z gniazdka i dlatego dają większe szanse na uniezależnienie transportu od ropy. Są tak samo łatwe w obsłudze jak samochody spalinowe i nie wymagają wielogodzinnego ładowania. Ogniwa paliwowe oraz zbiorniki z wodorem nie obciążają nadmiernie samochodu, dlatego mogą być instalowane w dużych pojazdach takich jak vany, suv-y, pick-upy i półciężarówki. Wodór nie tylko może być wytwarzany z wykorzystaniem energii odnawialnej, ale też instalacje do jego produkcji stabilizują pracę i zwiększają wydajność elektrowni wiatrowych i słonecznych.