Jeżeli rozejrzycie się po lotniskowych parkingach czy podjazdach hoteli, zwykle w charakterze komfortowych „szatli” królują VW Multivany i Mercedesy klasy V. Fordy Tourneo Custom, Ople Vivaro i Renault Trafiki nie są tak popularne. Citroën, Peugeot i Toyota widzą miejsce dla swoich dużych vanów dokładnie pomiędzy propozycjami konkurencji – ProAce Verso, Spacetourer i Traveller mają zapewniać komfort najlepszych modeli w tej klasie i przebijać je ofertą opcji, tyle że cenowo będą się plasować bliżej tańszych i prostszych rywali.
Francuska produkcja
Podczas salonu genewskiego mieliśmy okazję przyjrzeć się bliżej „japońskiemu trojaczkowi”, choć i tak wszystkie są produkowane w fabryce w Valenciennes we Francji i różnią się jedynie detalami. W przeciwieństwie do poprzedniego ProAce’a, który był tylko Fiatem Scudo/Peugeotem Expertem/Citroënem Jumpy ze zmienionym znaczkiem, inżynierowie Toyoty, która zajęła miejsce Fiata w trójkącie, współtworzyli nową generację auta. Prym wiedli jednak Francuzi. Dostępne będą trzy długości nadwozia: 4,6 (zastąpi Experta i Jumpy), 4,95 i 5,3 m. Całość oparto na modułowej płycie podłogowej PSA i wykorzystano przy okazji komponenty Citroëna C4 Picasso. Pod maskę trafiły wyłącznie jednostki Diesla: 1.6 o mocy 95 i 115 KM oraz 2.0, osiągające 150 lub 180 KM. Wybrane warianty współpracują z automatycznymi bądź półautomatycznymi przekładniami. W zależności od wersji wyposażenia i rodzaju „umeblowania” ProAce Verso może podróżować nawet do 9 osób, jednak najbardziej luksusowa odmiana ma 6 obszernych foteli z podłokietnikami.
Liczne nowinki techniczne
Podobnie jak VW Multivan, ProAce Verso ma wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa wspierających kierowcę (układ antykolizyjny, czujnik martwego pola, asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, współpracujący ze skanerem znaków drogowych, monitoring zmęczenia kierowcy). Przyćmiewa go jednak takimi „bajerami”, jak uruchamiane gestem przesuwane drzwi, przednie fotele z funkcją masażu czy wyświetlacz head-up. Multimedia też są na wysokim poziomie: urządzenie z dotykowym ekranem obsługuje standardy MirrorLink i Apple CarPlay. Czy czegoś brakuje? Hybrydy! Tej jednak Toyota – wbrew swojej filozofii – nie przewiduje.
Naszym zdaniem
ProAce Verso wraz ze swoimi francuskimi braćmi nie zmieni rozkładu sił w tej klasie, ale będzie walczyło nie tylko ceną. Multivan, choć drogi, jest dopracowany i kultowy. Ciekawią nas walory jezdne tych nowych graczy.