Na prawdziwym egzaminie maksymalna liczba punktów, jakie można uzyskać za odpowiedzi na 32 pytania, to 74. Minimalna liczba punktów, która zalicza egzamin, to 68. Pytania są punktowane od 1 do 3. Stąd prosty wniosek, że wystarczy popełnić trzy błędy (na 32 pytania), by oblać. Nasz quiz to połowa prawdziwego testu.
Większość pytań jest tak łatwa, że aż... trudna. Nie wszystkie wprost dotyczą przepisów drogowych, w niektórych wypadkach trzeba posłużyć się intuicją, w innych trzeba mieć w głowie podstawy (dość już nienowej) techniki motoryzacyjnej – ta wiedza dla wielu kierowców nie stanowi przedmiotu zainteresowania. Trzeba być uważnym, zwracać uwagę na fotografie. To wszystko sprawia, że przy niewielkiej liczbie dopuszczalnych błędów teoretyczny egzamin na prawo jazdy wcale nie jest łatwy.
Na ocenę "celującą" zasłużysz, jeśli zdobędziesz komplet punktów – 16/16. Ocenę "bardzo dobrą" rezerwujemy dla tych, którzy popełnią jeden błąd. W każdym innym wypadku warto uznać, że do prawdziwego egzaminy powinniśmy jeszcze się trochę przygotować.
Rozpocznij quiz
Czy sygnał ten (czerwony i żółty nadawane jednocześnie) zezwala na wjazd za sygnalizator?
Poprawna odpowiedź: Nie
Każdy kierowca wie: skoro świeci czerwone i żółte jednocześnie, za chwilę zapali się zielone – można jechać. Tymczasem rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych mówi: "sygnały czerwony i żółty, nadawane jednocześnie – zakaz wjazdu za sygnalizator; sygnały te oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał zielony".
Z jakim układem samochodu osobowego współpracuje system przeciwblokujący "ABS"?
Poprawna odpowiedź: Hamulcowym
ABS nie ma wiele wspólnego z zawieszeniem i nie ma nic wspólnego z układem kierowniczym – jest to system montowany w samochodach obowiązkowo od lat, redukujący ryzyko utraty kontroli nad pojazdem podczas hamowania, regulujący siłę hamowania poszczególnych kół. Inna rzecz, że pytania o ABS mają coraz mniejszy sens m.in. z tego powodu, że samodzielnie występujący w samochodach ABS powoli odchodzi do historii. Obecnie w autach osobowych instalowany jest o wiele bardziej rozbudowany układ ESP, który spełnia funkcję ABS-u, a jednocześnie współpracuje m.in. z układem kierowniczym.
Czy szukając osób, które mogły zostać ranne w wypadku drogowym, masz obowiązek sprawdzić wszystkie przestrzenie rozbitego pojazdu, łącznie z bagażnikiem?
Poprawna odpowiedź: Tak
W Prawie o ruchu drogowym nie ma odpowiedzi na to pytanie. Jest natomiast przepis: "Jeżeli w wypadku jest zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest obowiązany ponadto udzielić niezbędnej pomocy ofiarom". Na to pytanie odpowiadamy więc intuicyjnie. Natomiast trzeba wiedzieć, że nie mamy obowiązku wyciągać ludzi z rozbitego samochodu, a nawet nie powinniśmy, jeśli nie umiemy tego zrobić albo nie mamy odpowiednich warunków fizycznych; próby zrobienia tego za wszelką cenę mają jednak sens np. przy zagrożeniu pożarowym albo gdy pozostanie w aucie grozi ofiarom śmiercią z dowolnych przyczyn. Warto natomiast rzeczywiście rozejrzeć się w poszukiwaniu ofiar, aby móc określić, ile osób potrzebuje pomocy – to informacja niezbędna służbom medycznym, które powinniśmy jak najszybciej wezwać na miejsce zdarzenia, dzwoniąc pod numer 112.
Czy dopuszczalne jest włączenie świateł awaryjnych w pojeździe holującym?
Poprawna odpowiedź: Nie
Przepis mówi, że "pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności". O awaryjnych ani słowa. Natomiast: "pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu". Nie ma zatem przepisu pozwalającego używać świateł awaryjnych w pojeździe holującym. Co do żółtych sygnałów błyskowych to można się zastanawiać, czy w przepisie chodzi o światła awaryjne, czy też wyłącznie o żółty "kogut" – niemniej te wątpliwości nie dotyczą pojazdu holującego.
Czy rozmieszczone w taki sposób ozdoby, ograniczają widoczność drogi i rozpraszają uwagę kierującego?
Poprawna odpowiedź: Tak
Na to pytanie bystry kandydat na kierowcę odpowie poprawnie, zanim jeszcze zobaczy zdjęcie.
Czy z zajmowanego pasa ruchu wolno Ci skręcić w prawo?
Poprawna odpowiedź: Nie
Nie, gdyż wymagałoby to przekroczenia ciągłej linii, co jest zabronione.
Czy powinieneś, bez wcześniejszego wezwania pomocy, rozpocząć resuscytację potrzebującej jej osoby rannej, gdy jesteś sam na miejscu wypadku drogowego?
Poprawna odpowiedź: Nie
Na to pytanie również musimy odpowiedzieć intuicyjnie. Wezwanie profesjonalnej pomocy to podstawa – bez tego nasze inne działania mają znikomy sens, ponieważ jest duże ryzyko, że ranna osoba nie doczeka profesjonalnej pomocy i umrze. Resuscytacja tak, ale najpierw wezwanie ratowników, pogotowia, policji – dzwonimy pod numer 112.
Z jaką maksymalną dopuszczalną prędkością wolno Ci jechać po drodze za tymi znakami, jeśli holujesz inny samochód osobowy?
Poprawna odpowiedź: 60 km na godz.
Przepis Prawa o ruchu drogowym, który odpowiada na to pytanie, brzmi: "Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km na godz. na obszarze zabudowanym i 60 km na godz. poza tym obszarem".
Czy w tej sytuacji wolno Ci skręcić w prawo w widoczną drogę?
Poprawna odpowiedź: Nie
Nie wolno i wskazują na to dwa znaki: po pierwsze, "zakaz wjazdu" i po drugie P-13, "linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów", która wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa. Sugeruje ona, że droga jest jednokierunkowa – pojazdy wyjeżdżające z tej drogi mają wyznaczoną linię zatrzymania na całej szerokości jezdni.
Czy zamierzając jechać prosto przez to skrzyżowanie masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony?
Poprawna odpowiedź: Nie
Nie, ponieważ na tym skrzyżowaniu nie ma zastosowania reguła pierwszeństwa dla nadjeżdżających z prawej strony. O pierwszeństwie przejazdu na tym skrzyżowaniu mówi znak drogowy, z którego wynika, że wjeżdżamy na skrzyżowanie z drogi z pierwszeństwem, natomiast pojazd nadjeżdżający z prawej strony znajduje się na drodze podporządkowanej.
Czy wjeżdżając na widoczne skrzyżowanie masz obowiązek - w razie potrzeby - ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu nadjeżdżającym z lewej strony?
Poprawna odpowiedź: Tak
Oczywiście tak – mówi o tym znak "ustąp pierwszeństwa przejazdu". Pytanie jest sformułowane dość dziwnie ("w razie potrzeby"), niemniej nie zmienia to istoty rzeczy.
Czy na tej drodze jest ustalona maksymalna prędkość, z jaką może jechać samochód osobowy?
Poprawna odpowiedź: Tak, 140 km na godz.
Maksymalna dopuszczalna prędkość na autostradzie, jeśli nie ma ograniczenia wyrażonego znakami, to 140 km na godz.
Czy prowadząc pojazd silnikowy z przyczepą w strefie zamieszkania, masz prawo jechać z prędkością 30 km na godz.?
Poprawna odpowiedź: Nie
Maksymalna dozwolona prędkość w strefie zamieszkania to 20 km na godz. Ograniczenie dotyczy wszystkich pojazdów, także np. rowerów.
W którym z wymienionych miejsc na drodze możesz poruszać się samochodem osobowym z prędkością 60 km na godz. w godzinach od 8.00 do 20.00?
Poprawna odpowiedź: Obszar niezabudowany
W strefie zamieszkania maksymalna dozwolona prędkość to 20 km na godz. Na obszarze zabudowanym maksymalna dozwolona prędkość to – jeśli znaki nie wskazują inaczej – 50 km na godz. Poza obszarem zabudowanym maksymalna dozwolona prędkość jest wyższa, o ile znaki nie wskazują inaczej – w zależności od kategorii drogi i liczby pasów ruchu jest to 90, 100, 120 lub 140 km na godz. Natomiast wskazany w pytaniu przedział czasowy to jedynie "zmyłka".
Jakie jest przeznaczenie trójkąta, który stanowi obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego?
Poprawna odpowiedź: Ostrzeganie o unieruchomieniu pojazdu na drodze z powodu awarii
Na dachu auta nie montujemy żadnych trójkątów ostrzegawczych. Niesprawne światła pozycyjne wykluczają pojazd z ruchu. Pozostaje trzecia opcja – trójkątem oznaczamy zepsuty samochód unieruchomiony na drodze.
Czy masz prawo wjechać na przejazd kolejowy, w czasie podnoszenia zapór przez pracownika kolejowego?
Poprawna odpowiedź: Nie
Wjazd na przejazd kolejowy, gdy rozpoczęło się opuszczanie zapór, albo podnoszenie jeszcze nie skończyło, jest jednym z najwyżej wycenianych wykroczeń drogowych. Mandat wynosi 2000 zł. Wjechać na przejazd wolno dopiero po całkowitym podniesieniu się zapór. Wysokość mandatu za to wykroczenie (wjazd na tory, gdy szlaban się podnosi) można uznać za nieracjonalnie wysoką, niemniej tak stanowi taryfikator.