Silnik zgaszony, światła wyłączone. Wysiadamy z samochodu i nagle "pyk". Przy dotknięciu klamki lub karoserii pojazdu czujemy nieprzyjemne uczucie "kopnięcia" prądem. Praktycznie każdy kierowca chociaż raz przeżył w swoim życiu taką sytuację. Wraz z nadejściem ciepłych i suchych dni, będzie ona pojawiać się coraz częściej.

Sprawdź: Forbes: ukraińska armia ma o 43 czołgi więcej niż na początku wojny

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dlaczego samochód się elektryzuje?

Prąd nagromadzony na karoserii lub ubraniu podróżującego szuka ujścia. Zazwyczaj do wyładowania dochodzi, gdy jesteśmy ubrani w tkaniny, które łatwo elektryzują się poprzez ocieranie, np. w kontakcie z syntetyczną tapicerką. W trakcie jazdy ładunki elektryczne gromadzą się w naturalny sposób także na karoserii pojazdu. Sprzyja temu opór powietrza, który powoduje, że auto jadąc, ociera się o naelektryzowane cząsteczki.

Czytaj: Kradł znaki do pokoju na ścianę. Teraz będzie oglądał ściany celi

Pasek antystatyczny

Jeszcze w latach 90. w samochodach osobowy na polskich droga można było zaobserwować zwisający z tyłu wąski gumowy element pasek antystatyczny. Jego zadaniem było odprowadzania ładunków elektrycznych z karoserii. Rozwiązanie to było tylko częściowo skuteczne. Nie zdawało egzaminu, gdy prąd przeskakiwał z człowieka na pojazd, dlatego zrezygnowano z montowania paska. No prawie. Obowiązek posiadania uziemienia, ze względów bezpieczeństwa pozostawiono, m.in. w cysternach z paliwem. Więcej o tej sprawie piszemy tutaj.

Zerknij: Ukrywa się na klapce wlewu paliwa lub słupku nadwozia. O czym mówi tajemnicza nalepka?

Elektryzujący się samochód — jak sobie z tym radzić?

Nie ma jednej dobrej metody na uniknięcie elektryzowania się pojazdu. Aby ograniczyć to zjawisko, można stosować kilka prostych reguł, albo się do tego przyzwyczaić.

  • Warto zastanowić się nad zakładaniem w wypadku jazdy samochodem ubrań z materiałów, które się nie elektryzują i unikania, np. wełnianych swetrów czy polarowych bluz.
  • Część kierowców, aby ustrzec się przed nieprzyjemnym uczuciem "kopnięcia", zamyka drzwi przez rękaw.
  • Można spróbować też chwycić za metalową część kluczyka i dopiero nim dotykać karoserii.