W lutym w belgijskiej Gandawie z linii produkcyjnej zjechał ostatni samochód z silnikiem wysokoprężnym, model V60. Wkrótce potem szwedzką fabrykę Torslanda opuścił ostatni XC90 z silnikiem diesla. Te wydarzenia stanowią znaczący kamień milowy w 97-letniej historii Volvo, które teraz ma się skupić na produkcji samochodów w pełni elektrycznych i osiągnięciu zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 r.

Ostatnie diesle Volvo Foto: Volvo Cars
Ostatnie diesle Volvo

Przez wiele lat nabywcy aut marki Volvo chętnie wybierali wysokoprężne. Jeszcze w 2019 r. większość samochodów sprzedanych przez Volvo w Europie była napędzana olejem napędowym. Teraz większość sprzedaży na kontynencie stanowią samochody zelektryfikowane – nie tylko w pełni elektryczne, ale też hybrydy i hybrydy plug-in. Tylko w 2023 r. Volvo zwiększyło sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych o 70 proc.!

Historia diesli Volvo

Przed całkowitym przejściem na technologię elektryczną, warto przypomnieć kilka kluczowych momentów w historii silników wysokoprężnych Volvo.

  • 1979: Volvo wprowadza na rynek swój pierwszy samochód z silnikiem wysokoprężnym, Volvo 244 GL D6. Nie jest to jednak konstrukcja szwedzkiej marki, a sześciocylindrowy, rzędowy diesel kupowany od Volkswagena. Co ciekawe, Volkswagen tej wersji silnika nigdy nie montował w autach osobowych, a jedynie w dostawczakach. Później silniki VW/Audi (2,5 TDI) montowane były także m.in. w modelach Volvo 850, V/S 70.
  • 1984: Volvo wprowadza do oferty wersję wysokoprężną modelu 340/360, napędzaną silnikiem 1,6 o mocy 54 KM, produkowanym przez firmę Renault. Później silniki wysokoprężne Renault trafiały też do modeli 440/460, V/S40. W późniejszych modelach C30 , S40, V50 montowano francuskie diesle pochodzące z koncernu PSA.
  • 2001: Volvo prezentuje swój pierwszy samodzielnie skonstruowany silnik wysokoprężny.
  • 2008: Firma wprowadza linię Drive-E, obejmującą małe, ale bardzo wydajne silniki wysokoprężne o pojemności 1,6 litra.
  • 2012: Volvo wprowadza na rynek V60 D6 plug-in hybrid, pierwszą na świecie hybrydę plug-in z silnikiem wysokoprężnym.
  • 2013: Volvo wprowadza na rynek całkowicie samodzielnie skonstruowaną rodzinę silników wysokoprężnych: Volvo Engine Architecture (VEA).
Pod maski aut Volvo trafiały diesle różnych producentów: VW, Audi, Renault, PSA Foto: Auto Świat
Pod maski aut Volvo trafiały diesle różnych producentów: VW, Audi, Renault, PSA