- Bugatti Chiron Super Sport1 ma 8-litrowy, 16-cylindrowy silnik, który generuje 1600 KM oraz 1600 Nm
- Samochód rozpędza się do 100 km/h po 2,4 s, a 200 km/h uzyskuje się po 5,8 s
- Bugatti Chiron Super Sport1 może jechać z prędkością ponad 490 km/h, ale seryjne samochody mają ograniczenie przy 440 km/h
W Space Florida's Launch and Landing Facility, w Kennedy Space Center na Florydzie, czekają na kierowców wybrane modele Bugatti. Przygotowane je odpowiednio do jazdy na 3-milowym odcinku, którego w przeszłości używano do lądowania promów kosmicznych. Ślady na asfalcie pokazują, gdzie każda z misji wahadłowca zatrzymała się po powrocie.
To tutaj wybrani kierowcy będą mieli szansę przekroczenia magicznej bariery 400 km/h. Do tej próby odpowiednio przygotowano hipersamochód Bugatti Chiron Super Sport1.
Christophe Piochon, prezes Bugatti Automobiles, który uczestniczył w 400 Drive, powiedział: "Jeszcze kilka lat temu osiągnięcie prędkości 400 km/h wymagało miesięcy starannych przygotowań, najlepszych kierowców sportów motorowych i najbardziej sprzyjających warunków. Przez bardzo długi czas żaden samochód produkcyjny nie był w stanie zbliżyć się do tej prędkości nawet na chwilę.
Jednak dziś, w świecie skrupulatnie zaprojektowanych hipersportowych samochodów Bugatti, zaoferowaliśmy te osiągi dla klientów w całkowicie bezpieczny sposób i pozwoliliśmy im na coś, czego większość kierowców nie będzie miała szansy doświadczyć. Tego rodzaju doznania są częścią magii Bugatti".
Od Bugatti Veyrona do Bugatti Chirona
Po co w ogóle silić się na takie doświadczenia? To nie tylko możliwość przekonania się, jakie uczucia towarzyszą tak szybkiej jeździe, lecz także nawiązanie do wizji Ferdinanda Piëcha podczas tworzenia Bugatti Veyrona.
Rzucił on wyzwanie inżynierom, aby zbudowali samochód, który rano mógłby jechać 400 km/h, a wieczorem towarzyszyć właścicielowi podczas jazdy do opery. Zatem pojazd musiał łączyć luksusowy charakter ze sportowymi możliwościami.
Przed pierwszymi jazdami kierowcy przeszli intensywne szkolenie, które pomogło przygotować się zarówno do wysiłku fizycznego, jak i psychicznego. Przy prędkości 400 km/h będą pokonywać odległość 1,25 boiska piłkarskiego w każdej sekundzie, podczas przyspieszania na pełnym gazie ich ciało doświadczy siły ponad 1G , a oczy będą walczyć o zlokalizowanie tablic hamowania wśród oparów ciepła unoszących się nad asfaltem.
Kierowcy otrzymali wskazówki dotyczące utrzymania koncentracji i pozwalania samochodowi na "błądzenie" przy dużych prędkościach, zamiast próbować sterować nim z prędkością około jednej trzeciej prędkości dźwięku. Nadszedł wreszcie czas, aby kierowcy wykonali swoje pierwsze ekscytujące przejazdy, ale najpierw potrzebują kluczyka do prędkości maksymalnej.
Bugatti Chiron Super Sport1 – kluczyk do prędkości maksymalnej
Może on być użyty tylko wtedy, gdy systemy samochodu wykryją, że warunki są bezpieczne. Kluczyk ustawi samochód w pozycji niskiego oporu powietrza, z obniżoną wysokością jazdy i tylnym skrzydłem oraz zmniejszonym dociskiem przedniej osi poprzez zmianę położenia dwóch hydraulicznie uruchamianych klap przed przednimi kołami.
Bugatti Chiron Super Sport1 jest już gotowy do jazdy z prędkością powyżej 400 km/h. Pierwszy kierowca wjeżdża na pas startowy. Uruchamia procedurę startową (lounch control) – lewa noga na hamulcu, a pedał gazu wciśnięty prawą nogą do oporu. Silnik W16 o mocy 1600 KM automatycznie wybiera optymalne obroty do perfekcyjnego startu.
Gdy kierowca zwolni pedał hamulca, Bugatti Chiron Super Sport1 wystrzeliwuje z dzikim impetem. Przygnieciony do fotela kierowca musi mocno trzymać kierownicę, gdy cztery ogromne opony przenoszą niesamowitą moc samochodu na asfalt.
Zainstalowana w Bugatti Chironie Super Sport1 7-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia włącza w mgnieniu oka kolejne przełożenia i już po 11 s samochód mknie z prędkością 300 km/h. Samochód przebija się przez powietrze, a kabinę zaczyna otulać wyjący wiatr. Jednak wzrok kierowcy cały czas pozostaje skierowany przed siebie, obserwując horyzont, w kierunku którego pojazd zbliża się nieubłaganie.
Bugatti Chiron Super Sport1 nadal nabiera prędkości, aż wreszcie prędkościomierz pokazuje 403 km/h. Serce kierowcy bije szybko, oczy szeroko otwarte, a pedał gazu pozostaje wciśnięty do podłogi.
Wprawdzie Bugatti Chiron Super Sport1 ma więcej do zaoferowania, ale 3-milowy pas startowy kończy się szybko. Kierowca naciska lewy pedał, pracę rozpoczynają teraz duże węglowo-ceramiczne hamulce, a prowadzący jest jednocześnie mocno dociskany do pasów bezpieczeństwa. Ryk opon na asfalcie, wycie wiatru i hałas potężnego W16 zaczynają zanikać, a słychać jedynie ciężki oddech kierowcy.
Jednym z nich był Evan Cygler, Brand Manager Bugatti Greenwich, który otrzymał szansę jazdy z prędkością powyżej 400 km/h, w nagrodę za dobre wyniki sprzedaży. Po szaleńczej jeździe powiedział:
"Aby podróżować z prędkością 400 km/h i wyższą potrzebne jest absolutne zaufanie do samochodu. Jest to intensywne i ekscytujące doświadczenie, które zależy od tego, czy ty i samochód jesteście w szczytowej formie i macie szczęście, że panują idealne warunki – nie jest zbyt wietrznie, ani zbyt gorąco, ani zbyt mokro.
Dzięki fachowemu doradztwu zespołu Bugatti mogłem przekroczyć 400 km/h. Bugatti Chiron Super Sport1 zachowywał się tak samo pewnie przy 400 km/h, jak i przy 200 km/h. To doświadczenie, którego nigdy nie zapomnę i które tylko wzmacnia moją pasję do marki Bugatti."
Opuszczając lądowisko Space Florida, każdy z uczestników otrzymuje szyty na miarę kombinezon wyścigowy Bugatti z wyhaftowanym imieniem i nazwiskiem oraz unikalny kask wyścigowy Bugatti z napisem maksymalnej prędkości, jaką osiągnął. Te pamiątki będą im przypominały o ekscytującym dniu i przeżyciu, jakie towarzyszy jeździe z prędkością powyżej 400 km/h.