- Toyota GR Supra w topowej wersji ma 3-litrowe, benzynowe turbo generujące 340 KM oraz 500 Nm zapewniające autu przyspieszenie do "setki" po 4,6 s
- W topowej 340-konnej odmianie samochód występuje z manualną (testowany egzemplarz) lub automatyczną skrzynią biegów
- Toyota GR Supra z 2-litrowym, 258-konnym benzyniakiem kosztuje od 231 tys. 900 zł, natomiast topowe wydanie o mocy 340 KM i z manualną skrzynią to wydatek 329 tys. 900 zł, a z automatyczną – 339 tys. 900 zł
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony
Toyota GR Supra – dla kogo?
Toyota GR Supra, która zadebiutowała w 2019 r., to propozycja dla prawdziwego fana motoryzacji, który emocje czerpie nie tylko ze świetnego przyspieszenia, lecz także z rasowego dźwięku. To także model dla fanów sportowej stylistyki i tych, którzy podróżują co najwyżej we dwójkę, bo Toyota GR Supra to dwuosobowe auto.
Toyota GR Supra – opis modelu
Kocie spojrzenie i szyderczy uśmiech ogromnych wlotów powietrza – Toyota GR Supra to jeden z tych modeli, którego stylistyka zdaje się mówić – Uwaga jestem piekielnie szybka i nie zadaję się z mięczakami. Do tego dochodzi długa maska, przesunięta ku tyłowi część pasażerska oraz wydatny, wręcz wulgarnie zarysowany tył z dwoma końcówkami układu wydechowego.
Jakby tego było mało to z boku kuszą jeszcze efektowne przetłoczenia drzwi przechodzące w mocno wyoblone tylne nadkola oraz czarne alufelgi z wyzierającymi spomiędzy nich czerwonymi zaciskami układu hamulcowego.
Toyota GR Supra – wrażenia z jazdy
Prawdziwa zabawa zaczyna się wraz z uruchomieniem 6-cylindrowego, doładowanego benzyniaka. Już samo brzmienie jednostki napędowej powoduje żywsze bicie serca. Kolejna część spektaklu to włączenie pierwszego biegu w manualnej przekładni.
Jak przystało na prawdziwie sportowy model, do wciśnięcia pedału sprzęgła trzeba użyć sporej siły, a włączaniu każdego przełożenia towarzyszy delikatne kliknięcie oraz lekki opór.
Jedynka, gaz do podłogi, silnik zaczyna brzmieć rasowo podczas osiągania wysokich obrotów, a samochód wystrzeliwuje bez chwili zwłoki, włączam kolejne biegi i już po 4,6 s, na liczniku mam 100 km/h.
Przyspieszenie zapiera dech w piersiach, ale to nie ono, lecz manualna skrzynia daje najwięcej frajdy podczas prowadzenia. Sprawia ona, że Toyota GR Supra ma więcej sportowego charakteru niż odmiana z automatyczną przekładnią, z którą 100 km/h uzyskuje się po 4,3 s.
Toyota GR Supra – wnętrze
Toyota GR Supra jest samochodem, który wymaga od właściciela dobrej sprawności fizycznej. Żeby zająć miejsce we wnętrzu, z jednej strony trzeba mocno pochylić głowę, a z drugiej opuścić się na znajdujący się nisko fotel. No cóż, takie są koszty przyjemności podróżowania w pełni sportowym modelem.
Jednak, gdy już znajdziemy się we wnętrzu, możemy cieszyć się nie tylko sportową stylistyką kokpitu, lecz także dobrymi materiałami wykończeniowymi, jak i świetnymi fotelami. Te ostatnie nie tylko zapewniają wygodną pozycję za dobrze leżącą w dłoniach kierownicą, lecz także skutecznie podpierają z boku.
Wiemy, że obsługa urządzeń pokładowych nie jest najważniejszą rzeczą w przypadku takiego auta, jak Toyota GR Supra, niemniej jednak cieszy to, że bezproblemowo aktywuje się wszelkie funkcje.
To przede wszystkim zasługa wykorzystania tradycyjnych pokręteł i przycisków. Do każdego z nich można łatwo sięgnąć, a poza tym ich duże wymiary pomagają w odnalezieniu odpowiedniego przycisku także podczas prowadzenia pojazdu.
Toyota GR Supra – pojemność i ustawność bagażnika
Co z tego, że kufer ma tylko 290 l pojemności. Najważniejsze, że to wystarczy na zmieszczenie torby golfowej. Wyjazd na urlop we dwójkę? Jeżeli nie przesadzimy z ilością ubrań, to też powinno wystarczyć.
Toyota GR Supra – spalanie i koszty eksploatacji
Według producenta średnie zapotrzebowanie na paliwo to 8,8 l/100 km. W rzeczywistości nie jest aż tak dobrze, ale średnie spalanie na poziomie 10 l na setkę można zaakceptować. To tylko 1,2 l więcej od fabrycznych obietnic. Poza tym pamiętajmy, że do wykarmienia jest aż 340 żwawych koni mechanicznych.
Toyota GR Supra – prowadzenie
To kolejna popisowa dyscyplina Toyoty GR Supry. Sztywno zestrojone zawieszenie nie pozwala na nawet najmniejsze przechyły karoserii podczas jazdy po zakrętach. Zresztą kręte odcinki są idealnym miejscem do jazdy tym pojazdem.
Samochód perfekcyjnie wpasowuje się w każdy z nich, a w opanowaniu japońskiego coupe pomaga precyzyjny układ kierowniczy, który podobnie jak pedał sprzęgła czy dźwignia skrzyni biegów pracuje z lekkim oporem.
Nie zapominajmy, że Toyota R Supra ma napęd na tył. To w połączeniu z mocnym silnikiem czyni z auta świetny pojazd do driftowania. We wprawnych rękach samochód idealnie układa się do każdego nawrotu. Jeżeli jednak za kierownicą pojawi się niedoświadczony młokos, to musi liczyć się z tym, że tył szybko wyprzedzi przód pojazdu.
Toyota GR Supra – finansowanie i gwarancja
Toyota GR Supra z 2-litrowym, 258-konnym benzyniakiem kosztuje od 231 900 zł, natomiast topowe wydanie o mocy 340 KM i z manualną skrzynią to wydatek 329 900 zł, a z automatyczną przekładnią – 339 900 zł.
Czytaj więcej o TOYOTA AURISToyota Auris - galeria
Toyota GR Supra – czy warto kupić?
Oczywiście, że warto i to obowiązkowo celujcie w topową 340-konną odmianę. Czy wybierać manualną skrzynię biegów? To zależy od tego, czego oczekujecie od Toyoty GR Supry i, jak często będziecie korzystali z tego auta. Jeżeli ma to być tylko pojazd do weekendowych przejażdżek i szaleństw na torze, to zdecydowanie polecamy manualną przekładnię.
Jeśli jednak planujecie jeździć tym autem na co dzień, a w dodatku dużą część trasy pokonujecie w mieście, to wybierzcie automatyczną skrzynię. W takich warunkach i tak nie wykorzystacie potencjału ręcznej skrzyni, a poza tym W korkach automat zwiększa komfort prowadzenia.