Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Jeździłem Volvo XC60 B4. Komu może spodobać się miękka hybryda?

Jeździłem Volvo XC60 B4. Komu może spodobać się miękka hybryda?

Volvo XC60 B4 występuje w dwóch odmianach – jako benzynowa lub wysokoprężna miękka hybryda. Mieliśmy okazję testowania tej pierwszej. Przekonaliśmy się, jak szwedzki SUV prezentuje się pod względem dynamiki oraz zużycia paliwa. Zobacz, czy spodobałby ci się ten model.

Volvo XC60 B4Źródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński
  • Volvo XC60 B4 ma benzynowy silnik generujący 197 KM i 300 Nm oraz elektryczną jednostkę, która produkuje 14 KM
  • W tej wersji szwedzki SUV występuje standardowo z 8-stopniową, automatyczną skrzynią oraz z napędem na przednie koła

Volvo XC60 B4 – dla kogo?

Volvo XC60 B4 to z pewnością samochód, który z racji przestronnego wnętrza i pojemnego bagażnika (szczegóły nieco później) spodoba się z pewnością rodzinom. To także samochód dla tych, którzy lubią SUV-y, a jednocześnie nie jest dla nich priorytetem napęd na wszystkie koła. To wreszcie pojazd dla kierowców, dla których istotnym czynnikiem jest dobra dynamika.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volvo XC60 B4 – opis modelu

Volvo XC60 to jeden z popularniejszych samochodów na naszym rynku i to już od pierwszej generacji oferowanej od 2008 r. Wcale nie dziwimy się temu, bowiem aktualne wydanie przy zachowaniu kompaktowych wymiarów (czytaj: łatwe manewrowanie i bezproblemowe znalezienie miejsca do zaparkowania) ma funkcjonalne wnętrze.

Volvo XC60 to samochód, który spodoba się fanom surowej, a jednocześnie eleganckiej szwedzkiej stylistyki. Można w niej również dostrzec sportowe akcenty wyrażone wąskimi reflektorami z charakterystycznym motywem młota Thora, dużymi wlotami powietrza w przednim zderzaku czy zwężającą się ku tyłowi linią bocznych okien.

Volvo XC60 B4
Volvo XC60 B4Źródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Patrząc na Volvo XC60 z boku, ma się wrażenie, jakbyśmy mieli do czynienia z kombi o powiększonym prześwicie, a nie z SUV-em. Takie postrzeganie to nie tylko zasługa wymiarów, lecz także świetnie dobranych proporcji oraz mocno pochylonej klapy bagażnika. Wszystko to sprawia, że samochód prezentuje się wyjątkowo zgrabnie i nie ma mowy o przysadzistym designie.

Volvo XC60 B4 – wrażenia z jazdy

Volvo XC60 B4 jest wprawdzie dynamicznym samochodem, ale nie należy do modeli, które zaskakują gwałtownym startem. To prawda, że po mocnym wciśnięciu pedału gazu setkę uzyskuje się już po 8,1 s, ale subiektywnie nie ma się wrażenia aż tak dobrego przyspieszenia.

Jest to tym bardziej dziwne, że współpracująca silnikiem 8-stopniowa, automatyczna skrzynia zmienia biegi nie tylko delikatnie, lecz także bardzo sprawnie. Na szczęście taki sposób rozwijania mocy nie jest wcale wadą, bo pasuje do statecznego charakteru pojazdu. W przypadku Volvo XC60 B4 dochodzi jeszcze jeden atut – cicha praca układu napędowego.

Volvo XC60 B4
Volvo XC60 B4Źródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

To, że silnik jest niemal bezgłośny w trakcie spokojnej jazdy po mieście, nie jest niczym zaskakującym. Jednak testowany samochód okazał się cichy także wtedy, gdy w pełni wykorzystujemy potencjał jednostki napędowej, wprowadzając ją na wysokie obroty.

Volvo XC60 B4 to samochód bezpieczny, a o odpowiednią ochronę dbają m.in. liczni asystenci jazdy. Niestety ich działanie nie zawsze jest adekwatne do sytuacji. Awaryjne hamowanie to świetny wynalazek, ale pod warunkiem, że nie funkcjonuje tak, jak w testowanym samochodzie.

Okazuje się ono zbyt czułe podczas dojeżdżania do przeszkody. Przykład? Parkujesz dziarsko tyłem, do ściany jest jeszcze około metra, a hamulce włączają się i samochód staje jak wryty. Pasażerowie odczuwają to tak, jakby dostali czymś w tył głowy. To bardzo nieprzyjemne uczucie. W dodatku podobnie jest, gdy za samochodem jest krawężnik.

Podczas parkowania równolegle przy ścianie też trudno przytulić się do niej, bo system także uruchamia hamulce. Efekt jest taki, że trzeba parkować bardzo powoli, tak jakby ktoś dopiero uczył się jeździć.

Volvo XC60 B4 – wnętrze

Część pasażerska Volvo XC60 B4 nawiązuje stylistyką do wyglądu nadwozia. To oznacza surowy, a jednocześnie elegancki design. Mamy tu świetne materiały wykończeniowe – skórę, drewno czy aluminium, które doskonale spasowano. W efekcie podczas jazdy nie słychać żadnych skrzypień dochodzących z okolic deski rozdzielczej.

Volvo XC60 B4
Volvo XC60 B4Źródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Pochwały należą się także za sposób obsługi urządzeń pokładowych. Aktywuje się je za pośrednictwem dotykowego ekranu z dużymi ikonami oraz przejrzystym menu. Co istotne najważniejsze funkcje uruchamia się także przyciskami umieszczonymi na środkowej konsoli pod wyświetlaczem.

W Volvo XC60 B4 nie sposób nie docenić przestronności wnętrza. W obu rzędach siedzeń (wygodne i z dobrym podparciem bocznym) jest bardzo dużo miejsca zarówno na wysokości kolan, jak i nad głowami.

Volvo XC60 B4 – pojemność i ustawność bagażnika

Bagażnik Volvo XC60 B4 budzi mieszane uczucia. Z jednej strony cieszą foremne kształty ułatwiające ułożenie walizek czy równa podłoga po powiększeniu, a z drugiej pojemność 483-1410 l nie zachwyca. Warto jednak pamiętać, że kierowcy, którzy zdecydują się na XC60 jako hybrydę plug-in muszą zadowolić się jeszcze mniejszym kufrem – 468-1395 l.

Volvo XC60 B4
Volvo XC60 B4Źródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Pod podłogą bagażnika wygospodarowano dodatkowe miejsce na drobiazgi. Pomysłowo rozwiązano sposób utrzymania podniesionej podłogi. Wystarczy użyć linki z haczykiem i przymocować ją do górnej ramy bagażnika. Nie musimy jedną ręką trzymać podłogi, a drugą wyjmować lub wkładać przedmiotów pod podłogę.

Volvo XC60 B4 – spalanie i koszty eksploatacji

Volvo XC60 B4 to miękka hybryda, a zatem spalinowy silnik wspomagany jest przez elektryczny. Wprawdzie w razie konieczności pomaga on w osiągnięciu dobrego przyspieszenia, ale już przeciętnie sprawdza się w kwestii oszczędzania paliwa.

Według producenta średnie spalanie to 7,7 l/100 km. Tymczasem w trakcie testu nie udało się osiągnąć niższego zapotrzebowania na benzynę niż 10 l/100 km. Ponad dwa litry nadwyżki w stosunku do fabrycznych danych to zdecydowanie za dużo. Takiego spalania nie usprawiedliwiają ani dobre osiągi, ani wysoka masa pojazdu (1869 kg).

Volvo XC60 B4 – prowadzenie

Volvo XC60 B4 przekonuje dopracowanym zawieszeniem. Okazuje się ono udanym kompromisem pomiędzy komfortem resorowania a stabilnością zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na zakrętach. Niezależnie czy pokonujemy duże, czy małe nierówności pasażerowie nie odczuwają obniżenia komfortu jazdy.

Z kolei w trakcie dynamicznej jazdy na zakrętach nie wyczuwaliśmy nadmiernych przechyłów nadwozia. Pojazd zachowywał się stabilnie zarówno na długich łukach, jak i podczas pokonywania położonych jeden za drugim ciasnych zakrętów. W łatwej zmianie kierunku jazdy oraz w opanowaniu auta podczas dynamicznej jazdy na zakrętach pomaga dodatkowo precyzyjny układ kierowniczy.

Volvo XC60 B4 – finansowanie i gwarancja

Volvo XC60 B4 to wydatek minimum 211 900 zł. Niby nie jest to mało, ale wziąwszy pod uwagę, że otrzymuje się za to komfortowy model klasy premium z bogatym wyposażeniem i mocnym silnikiem zapewniającym dobre osiągi, to można zaakceptować tę kwotę.

Szkoda tylko, że w tej odmianie silnikowej auto występuje tylko z napędem na przód. Jeżeli interesuje Was benzynowa, miękka hybryda 4x4, to musicie zdecydować się na wersję B5 (250 + 14 KM), ale jej ceny startują od 267 900 zł.

Volvo XC60 B4 – czy warto kupić?

Jeżeli Volvo XC60 ma pełnić rodzinną rolę, to auto jest godne polecenia. Tym bardziej że kupując je, otrzymujecie nie tylko przestronne wnętrze, lecz także wysoki komfort jazdy oraz możliwość dynamicznego podróżowania. Jeżeli jednak jesteście rodziną, która aktywnie spędza wolny czas i udaje się czasami poza ubite trakty, to lepszym wyborem będzie Volvo XC60 B5 z napędem 4x4.

NASZA OCENA:
OCENY SZCZEGÓŁOWE:
Przestronność wnętrza:
Eksploatacja:
Jazda:
Pojemność skokowa 1969 cm³
Maksymalna moc 145/197 kW/KM
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd przedni
Przyspieszenie 0-100km/h 8.1 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Średnie zużycie paliwa 7.7 WLTP l/100km
Emisja CO₂ 175 g/km
Pojemność zbiornika paliwa 71 l
Zasięg samochodu 920 km
Długość / Szerokość / Wysokość 4708/1902/1658 cm
Pojemność bagażnika min-max 483-1410 l
Cena od 211 900 zł
Rata leasingu od 0 zł/miesiąc
Koszt wynajmu od 0 zł/doba
Powiązane tematy:VolvoVolvo XC60SUV