Jest to największe badanie tego typu przeprowadzane w Polsce. W maju ponad setka tajemniczych klientów odwiedziła autoryzowane salony 18 marek, chcąc kupić nowe auto.

Pytaliśmy o 3 najpopularniejsze w ub. roku modele każdej marki. Przed wizytą wysyłaliśmy (jako prywatne osoby) e-mail, zapowiadając się i prosząc o możliwość odbycia jazdy próbnej. Nasi ankieterzy po wizycie w salonie wypełniali obszerny kwestionariusz, w którymoceniali organizację salonu (w tej kategorii można było zdobyć maksymalnie 50 pkt), jakość obsługi (maks. 100 pkt) oraz jazdę próbną (50 pkt).

Idealnie zorganizowany salon z perfekcyjną obsługą mógł zatem zdobyć maksymalnie 200 pkt. Czy takie były? Nie, ale wiele zbliżało się do ideału (najlepszemu zabrakło zaledwie 2 pkt).

Szczegółową punktację przebadanych salonów zamieścimy 1 lipca. A dzisiaj publikujemy pierwszą część naszego testu, w której prezentujemy wyniki ogólnewszystkich firm.

W tym roku zbadaliśmy salony 18 firm samochodowych, które w ub. roku sprzedały najwięcej aut na polskim rynku.

Poniżej prezentujemy wyniki. Różnice do 1/10 części punktu zaokrągliliśmy, stąd miejsca ex aequo (Toyota-VW, Hyundai-Kia). Warto podkreślić coraz wyższą liczbę punktów uzyskiwanych przez firmy z czołówki naszego testu. W ub. roku zajmująca 1. miejsce Toyota otrzymała 165,9 pkt, w tym roku ponownie jest na najwyższym stopniupodium, na dodatek poprawiła wynik o 7 pkt.

1. Toyota- Podobnie jak w ub. roku, najwyższe miejsce na podium. Na dodatek ocena wyższa o 7 pkt niż rok temu. Najwyższe noty (10 pkt) za: wygląd salonów, ekspozycję samochodu, możliwość odbycia jazdy próbnej i profesjonalne zachowanie sprzedawcy w jej trakcie. Komentarz taki jak przed rokiem: kupowanie nowej Toyoty to czysta przyjemność.

1. VW - Skok o 2 miejsca – na najwyższe na podium, ex aequo z Toyotą. Najlepsza średnia ocena w teście w kategorii „jazda próbna”. Maksymalna ocena (10 pkt) za elastyczność i gotowość sprzedawców do negocjacji cenowych. Bardzo dobra organizacja salonów, wysokie noty za jakość obsługi klientów – profesjonalni i uprzejmi sprzedawcy.

2. Skoda - Wynik lepszy w stosunku do ubiegłorocznego o ponad 12 pkt i odzyskane miejsce na podium. Najwyższe oceny za: ekspozycję samochodów w salonach, znajomość produktu przez sprzedawców oraz ich gotowość do negocjacji cenowych. Najlepsza nota w teście za godziny otwarcia salonów. Wysoka średnia ocena za jakość obsługi (2. miejsce w teście).

3. Renault- Sukces – skok z dziesiątego miejsca w ub. roku na trzecie w tym. Pierwsze miejsce w teście w kategorii „jakość obsługi”. Najwyższe noty za: ekspozycję samochodów w salonach, jasny i zrozumiały język sprzedawców oraz ich gotowość do negocjacji cenowych. Do poprawy: jazda próbna – większa dostępność samochodów i aktywniejsi sprzedawcy.

4. Honda- Zmiana o jedno miejsce – z piątego w ub. roku na czwarte. We wszystkich kategoriach wyniki powyżej średniej z testu. Najwyższe noty za wygląd salonów i prezentowanych aut oraz za gotowość sprzedawców do negocjacji cenowych. Wysoka średnia za jakość obsługi. Do poprawy: godziny otwarcia salonów oraz podsumowanie jazdy próbnej.

5. Mitsubishi - Skok w górę o 7 pozycji i ocena aż o 24 pkt wyższa niż w ub. roku! Maksymalne oceny za wygląd salonów i zrozumiały język sprzedawców podczas prezentacji aut. Wysokie, zbliżone do maksymalnych oceny za możliwość odbycia jazdy próbnej autem wybranym przez klienta. Dobra średnia ocena za jakość obsługi. Do poprawy: godziny otwarcia salonów.

6. Seat- Znów w naszym teście po kilkuletniej przerwie – z dobrym wynikiem. We wszystkich kategoriach przyzwoity rezultat, klienci odwiedzający salony Seata nie powinni się zawieść. Maksymalne oceny za jasny język sprzedawców i ich gotowość do negocjacji. Do poprawy: godziny otwarcia salonów i spontaniczna propozycja odbycia jazdy próbnej.

6. Suzuki - Zmiana o 2 pozycje w górę i aż o 18 pkt w stosunku do ub. roku. Przyzwoita średnia w większości kategorii. Salony Suzuki nie powinny negatywnie zaskoczyć klientów. Handlowcy mówią zrozumiałym językiem, są gotowi do negocjacji cenowych. Do poprawy: szybsza odpowiedź na e-mail, dostępność materiałów informacyjnych w salonach.

7. Peugeot - Spadek o jedną pozycję, ale wynik lepszy o 15 pkt niż rok temu. Maks. oceny za: wygląd salonów i samochodów na ekspozycji, zrozumiały język sprzedawców oraz ich gotowość do negocjacji cenowych. Do poprawy: godziny otwarcia salonów, aktywna prezentacja auta, spontaniczna propozycja odbycia jazdy próbnej (trzeba się o nią upomnieć).

8. Ford - Duży spadek – o 6 pozycji, ale wynik gorszy tylko o 5 pkt. Najwyższa ocena w teście za skupienie uwagi sprzedawców na obsługiwanym kliencie. Maksymalna ocena za wygląd salonów i samochodów. Do poprawy: godziny otwarcia salonów, dostępność materiałów informacyjnych, aktywna prezentacja samochodu, podsumowanie jazdy próbnej.

9. Fiat - O dwie pozycje wyżej i aż o 13 pkt więcej w stosunku do ub. roku. Czwarte miejsce w teście w kategorii „organizacja salonu”. Dobre przygotowanie sprzedawców, ale za mało aktywna prezentacja auta. Wysoka gotowość do negocjacji cenowych. Do poprawy: spontaniczna propozycja odbycia jazdy próbnej i podsumowanie wrażeń po jej zakończeniu.

10. Nissan - Skok o 5 miejsc w górę i ogólny wynik wyższy aż o 21 pkt w porównaniu z ub. rokiem. Maks. nota za gotowość do negocjacji cenowych. Wysokie oceny za wygląd salonów i samochodów. Profesjonalni sprzedawcy, jednak za mało aktywnie prezentują auta klientom. Łatwość odbycia jazdy próbnej, zbyt bierne zachowanie sprzedawców w jej trakcie.

11. Citroën - O cztery miejsca niżej niż w ub. roku, ale ogólny wynik o 6 pkt lepszy. Najwyższa ocena za jasny i zrozumiały język sprzedawców, wysokie noty za wygląd salonów i samochodów oraz skupienie uwagi sprzedawców na kliencie. Średnia gotowość do negocjacji cenowych. Do poprawy: aktywna prezentacja aut i – generalnie – wszystko co dotyczy jazdy próbnej.

12. Hyundai - Spadek o 3 miejsca i prawie 3 pkt więcej niż w ub. roku. Wynik nieco poniżej średniej. Wysokie oceny za wygląd salonów i samochodów na ekspozycji, zrozumiały język sprzedawców, znajomość produktu, gotowość do negocjacji cenowych. Do poprawy: aktywna prezentacja samochodu, zbyt bierne zachowanie sprzedawców podczas jazdy próbnej.

12. Kia- Wynik – podobnie jak w przypadku Hyundaia – na trójkę. Firma ma ładne salony, handlowcy posługują się zrozumiałym językiem, ale za słabo prezentują auta klientom. Nie ma problemów z odbyciem jazdy próbnej, ale trzeba się o nią upomnieć. Za mało aktywne zachowanie sprzedawców podczas jazdy próbnej, brak podsumowania po jej zakończeniu.

13. Opel- Ta sama pozycja w rankingu jak przed rokiem i zbliżona liczba punktów. Ładne salony, ale czasem brakuje w nich materiałów informacyjnych. Średnie oceny za prezentację aut. W większości przypadków można odbyć jazdę próbną, lecz trzeba się o nią upominać, a sprzedawcy są za słabo do niej przygotowani (brak wyjaśnień i podsumowania).

14. Chevrolet - Dziwne – maksymalna nota za wygląd salonów i znacznie niższa za ekspozycję samochodów. Chevroletovi brakuje aut. Prawdopodobnie z tego powodu niskie oceny w kategorii „jazda próbna”. Nie we wszystkich salonach udostępniono modele testowe, a gdy już są, sprzedawcy nie potrafią atrakcyjnie zaprezentować ich zalet klientom.

15. Dacia - Podobna sytuacja jak w przypadku Chevroleta. Ładne salony, ale brakuje w nich aut oraz materiałów informacyjnych. Dobrze przygotowani handlowcy nie zawsze mają co prezentować. Najniższa ocena w teście w kategorii „jazda testowa”. Trudno się na nią umówić, a jeśli już do niej dojdzie, sprzedawcy są za mało aktywni w prezentowaniu auta.

Wielki test salonów: sprawdziliśmy, w którym salonie jest najlepsza obsługa Foto: Auto Świat
Wielki test salonów: sprawdziliśmy, w którym salonie jest najlepsza obsługa

PODSUMOWANIE - W ciągu 8 lat, czyli w okresie, w którym przeprowadzamy nasz Wielki Test Salonów, u autoryzowanych dilerów wszystkich marek zaszły wielkie zmiany. Kilka lat temu prośba klienta o jazdę próbną wybranym modelem samochodu w wielu salonach sprzedaży traktowana była jako fanaberia.

Dziś w większości salonów na klientów czekają wszystkie modele oferowane przez daną firmę, a w wielu przypadkach sprzedawcy wręcz zachęcają do przejażdżki. Salony polskich dilerów są ładne, zadbane, nowoczesne (spośród 18 zbadanych 6 otrzymało maksymalną ocenę). Auta zostały w nich elegancko wyeksponowane. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że nasze salony są ładniejsze niż te na Zachodzie.

Co ważne – również dostępne dla osób niepełnosprawnych. W kategorii „organizacja salonu” 1. miejsce zajęła Toyota. Na pochwałę zasługuje również obsługa. Sprzedawcy są profesjonalnie przygotowani, posługują się językiem zrozumiałym dla klientów (w tej kategorii 6 firm dostało maksymalną notę), potrafią zaprezentować walory auta, rozwiązania techniczne, a na dodatek – w większości przypadków – są gotowi do negocjacji cenowych (w 7 na 18 zbadanych firm ta gotowość była bardzo duża, oceniono ją na 10).

W dwóch firmach słabo wypadła jazda próbna. W niektórych salonach sprzedawcy nie proponowali przejażdżki sami, o możliwość jej odbycia trzeba się było upominać. Poza tym sprzedawcy podczas jazdy próbnej często zachowywali się zbyt biernie, nie udzielali wyjaśnień i nie pytali klientów o wrażenia.