Jeśli jechaliście kiedyś drogą, gdzie działa odcinkowy pomiar prędkości, to na pewno widzieliście, jak skutecznie spowalnia on kierowców. Wszyscy zaczynają nagle jechać zgodnie z przepisami. Widać to szczególnie na drogach szybkiego ruchu, np. w Warszawie, gdzie wszyscy zaczynają nagle jechać grzecznie 80 km na godz. w tunelu na S2. Mechanizm działania OPP jest prosty, lecz skuteczny. Każdy pojazd, wjeżdżając na kontrolowany odcinek drogi, jest rejestrowany przez kamerę. To samo dzieje się na końcu tego odcinka. Na podstawie czasu przejazdu między tymi punktami, system oblicza średnią prędkość, z jaką poruszał się pojazd. Na tej podstawie wystawiany jest mandat.
Dalszą część artykułu przeczytasz pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowy odcinkowy pomiar prędkości już działa
W ostatnim czasie Generalna Inspekcja Transportu Drogowego zainstalowała 37 nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości. Chociaż większość z nich została zamontowana przed końcem 2023 roku, nie wszystkie są jeszcze aktywne. W sierpniu uruchomiono siedem odcinków, a kolejnych około 20 czeka na włączenie. Systemy te pojawiły się m.in. w województwach śląskim, mazowieckim, wielkopolskim i dolnośląskim. Nowy OPP działa jednak na Podlasiu.
Podlaskie drogi pod szczegółowym nadzorem - nowa instalacja systemu odcinkowego pomiaru prędkości na trasie Wysokie Mazowieckie - Białystok. Ponad 8,5 km odcinka drogi wojewódzkiej nr 678 znalazło się pod okiem nowoczesnych kamer, które mają za zadanie kontrolę przestrzegania limitów prędkości. Jakie regulacje obowiązują na tym fragmencie drogi?
Przeczytaj także: Kontrole abonamentu RTV dotyczą też niektórych kierowców. Wyjaśniamy przepisy
Nowy odcinkowy pomiar prędkości na Podlasiu - ile można jechać?
Droga wojewódzka nr 678 zyskała nowe narzędzie do monitorowania prędkości pojazdów. Odcinek pomiędzy Baciutami a Łupianką Starą to teraz strefa, gdzie kierowcy muszą szczególnie uważać na prędkościomierze. Dopuszczalne prędkości na tym odcinku to:
- 90 km/h dla samochodów osobowych, ciężarowych do 3,5 t DMC i motocykli,
- 70 km/h dla pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t DMC oraz autobusów.
Mandaty za przekroczenie prędkości na odcinkowym pomiarze prędkości:
Kierowcy za przekraczanie prędkości na odcinkowych pomiarach karani są ze standardowego taryfikatora mandatów. Mandaty wahają się więc od 50 do 2500 zł. Jednak na OPP te najwyższe mandaty, poza wyjątkami, zdarzają się zwykle tylko na początku działania urządzeń. Kierowcy szybko się uczą, że nie można na danej drodze przekraczać prędkości. Później rejestrowane są niższe wykroczenia.
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
- o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
- o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
- o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
- o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
- o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
- o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
- o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
- o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
- o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.
Kierowcy-recydywiście oczywiście muszą się liczyć z podwojeniem kar finansowych, jeśli jadą o 30 km na godz. za szybko.