• Światowym samochodem roku została Kia Telluride, czyli ogromny ponad 5-metrowy SUV, produkowany w USA
  • Porsche Taycan triumfowało w dwóch kategoriach: World Luxury Car (auto luksusowe) oraz World Performance Car (samochód sportowy)
  • W kwestii nagrody za wzornictwo (World Car Design of the Year) zwycięzcą okazała się Mazda 3, a tytuł World Urban Car przyznano Kii Soul EV

Kia, Mazda i Porsche - zaledwie dekadę temu mało kto obstawiałby takich finalistów międzynarodowego konkursu World Car Awards. Spośród 29 kandydatów to właśnie samochody Kia, Mazdy i Porsche okazały się tegorocznymi triumfatorami. Po dwie nagrody przyznano markom z Korei i Niemiec. Jedna statuetka trafiła zaś do Japonii.

Jury, złożone z 86 dziennikarzy pochodzących z 24 krajów świata (wśród nich jest także znany polski dziennikarz Maciej Pertyński), wybrało zwycięzców w pięciu kategoriach: World Car of the Year (światowy samochód roku), World Car Design of the Year (światowy samochodowy design roku), World Urban Car (światowe miejskie auto), World Performance Car (światowe auto sportowe) oraz World Luxury Car (światowy samochód luksusowy).

Konkurs World Car Awards podzielony jest na kilka etapów. Spośród kandydatów wybierane jest grono finalistów (po trzy samochody w każdej kategorii). Już na etapie selekcji przed finałem jedna marka mogła być pewna zwycięstwa. W kategorii aut sportowych wskazano bowiem trzy konstrukcje Porsche: 718 Spyder, 911 oraz Taycan. Do ścisłego finału trafiły także takie modele jak: Kia Telluride, Kia Soul EV, Mazda 3, Mazda CX-30, Mercedes EQC, Mini Electric, Peugeot 208, Volkswagen T-Cross.

„Dla wielu – w tym, nie oszukujmy się, i dla mnie – zwycięzca w kategorii głównej był poważnym zaskoczeniem. Ale przynajmniej dla mnie zaskoczenie to wynikało przede wszystkim z antysystemowości Kii Telluride: wielkiego Suva z wielkim silnikiem benzynowym o wielkiej mocy w czasach downsizingu i innych działań sprzecznych z logiką i mechaniką. Ale jak widać, jurorzy są naprawdę petrolheadami… Nikomu natomiast chyba nie trzeba tłumaczyć triumfatorów w pozostałych kategoriach. Z mojego punktu widzenia nietrafny jest tylko wybór światowego sportowego samochodu roku, bo ja zakochałem się nieprzytomnie w innym Porsche: 718 spider” – wyjaśnia Maciej Pertyński.

Nagrodę World Car of the Year zdobyła Kia Telluride, czyli dość duży SUV (szczególnie jak na europejskie warunki drogowe), który opracowano przede wszystkim z myślą o amerykańskim rynku (tam też jest produkowany). Ponad 5 metrowy SUV skrywa pod długą maską wolnossący benzynowy silnik 3,8 l V6 o mocy 295 KM. Już chociażby ze względu na silnik próżno liczyć na wprowadzenie nowego modelu do Europy. Tellluride szybciej zatem zobaczymy na drogach poza naszym kontynentem. Za oceanem cennik zaczyna się od ok. 32. tys. dolarów (czyli nieco ponad 133 tys. zł), co oznacza, że wielki koreański SUV z V6 pod maską można mieć w cenie dobrze wyposażonego Volkswagen Tiguana z benzynowym 2,0 TSI.

Wyróżnienie dla Telluride to niejedyna nagroda dla Kia. Tytuł World Urban Car przyznano Kia Soul EV. Porsche Taycan triumfowało zaś w dwóch kategoriach, czyli World Luxury Car oraz World Performance Car. W kwestii nagrody za wzornictwo (World Car Design of the Year) zwycięzcą okazała się zaś Mazda 3.