— Niedopuszczalna w demokratycznym państwie prawnym jest sytuacja, gdy wnioskodawca spełnia ustawowe przesłanki do otrzymania karty parkingowej, a organ nie wydaje mu tego dokumentu w określonym przez prawo 30-dniowym terminie — wyłącznie z przyczyn natury organizacyjno-technicznej — tak Rzecznik Praw Obywatelskich skomentował całą sprawę. — Godzi to w prawo osoby z niepełnosprawnością do posiadania dokumentu potwierdzającego uprawnienie do niestosowania się do znaków zakazu ruchu lub postoju oraz do postoju na miejscach wyznaczonych dla aut osób niepełnosprawnościami — dodaje w swoim wpisie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Chodzi o wydanie karty parkingowej osobie z niepełnosprawnością. Do rzecznika wpłynęła skarga w tej sprawie.

W marcu 2023 r. do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności został złożony wniosek o wydanie odpowiedniego dokumentu. Okazuje się jednak, że organ ten nie może pozytywnie załatwić wniosku. Powodem zaistnienia całej sytuacji okazuje się fakt, że zabrakło blankietów kart parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.

Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski występuje w sprawie zbadania tej sprawy do Krzysztofa Kosińskiego, dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, do którego kompetencji należy m.in. monitorowanie liczby blankietów kart parkingowych.

We wniosku poproszono o m.in. o ustalenie, czy Przewodniczący Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności faktycznie złożył do producenta blankietów kart parkingowych odpowiednie zamówienie oraz, czy takie zlecenie (jeśli zostało złożone) zostało zrealizowane przez producenta. Mierzejewski poprosił także o wyjaśnienie, z jakich powodów nie zostało ono zrealizowane.