Za projekt i budowę północnej obwodnicy Krakowa, będącej fragmentem drogi ekspresowej S52, będzie odpowiadać turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź. Kontrakt na realizację 12,5-kilometrowego odcinka wyceniono na ponad 1,4 mld zł.

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzce i Batowice. Trasa będzie biegła przez trzy tunele: pod rzeką Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Ponadto powstanie 27 mostów, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.

Nowa droga połączy ze sobą już istniejące i realizowane odcinki obwodnicy Krakowa oraz wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z autostradą A4 i „ekspresówką” S7. Dokończona obwodnica znacznie usprawni przejazd w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), jak i wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez miasto.

GDDKiA poinformowała, że wykonawcy otrzymali 47 miesięcy na opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz budowę. Do czasu realizacji nie wlicza się trzymiesięcznych okresów zimowych w trakcie prowadzenia prac (15 grudnia-15 marca). Północna obwodnica Krakowa powinna zostać oddana do użytku w 2023 roku.

Północna obwodnica Krakowa
Północna obwodnica Krakowa