Auto Świat Wiadomości Aktualności Zero gwiazdek w testach zderzeniowych

Zero gwiazdek w testach zderzeniowych

Autor Małgorzata Kozikowska
Małgorzata Kozikowska

Na naszym rynku zarówno Unia Europejska, jak i sami producenci samochodów wciąż podwyższają poprzeczkę w kwestii bezpieczeństwa nowych modeli. W krajach rozwijających sytuacja jest zupełnie odmienna, co pokazują najnowsze testy zderzeniowe modelu Datsun Go oraz Maruti Suzuki Swift.

Datsun Go - test zderzeniowy
GlobalNCAP
Datsun Go - test zderzeniowy

Samochód może ładnie wyglądać, być szybki, tani, ale musi być również bezpieczny i klienci coraz częściej zwracają na to uwagę. Wprawdzie firmy motoryzacyjne zawsze opisują swój model jako najlepszy w swojej klasie, ale nie zawsze okazuje się to zgodne z prawdą. W Europie w ocenie modelu pod względem bezpieczeństwa pomaga niezależna organizacja EuroNCAP, natomiast w Indiach działa Bharat NCAP. Ostatnie wyniki prób zderzeniowych w Indiach, czyli piątym co do wielkości rynku samochodowym świata, mogą przerażać.

Testom poddano model Datsun Go oraz Maruti Suzuki Swift. Żaden z nich nie uzyskał ani jednej gwiazdki, gdzie w Europie 5 gwiazdek jest już właściwie standardem.

Samochody poddano próbie zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h. Żaden z nich nie został przez producenta wyposażony w poduszki powietrzne. Bez tego wyposażenia podczas zderzenia głowa kierowcy uderza prosto w kierownicę, zagrażając jego życiu.

O modelu Go, sekretarz generalny Global NCAP, David Ward powiedział, że jego struktura jest tak słaba, że nawet obecność poduszek nic by nie zmieniła. Model otrzymał sumarycznie zero gwiazdek, w tym zero gwiazdek za ochronę dorosłych oraz dwie za ochronę dzieci. W przypadku Swifta było to zero gwiazdek w kwestii ochrony dorosłych pasażerów oraz jedna dla ochrony dzieci. W tym przypadku wynik byłby lepszy, gdyby dostępne jako wyposażenie opcjonalne poduszki powietrzne, zostały zainstalowane.

Indyjscy klienci zdają się nie zauważać problemu, a głównym kryterium przy zakupie samochodu jest niska cena. Maruti Swift już kolejny raz zawiódł w testach zderzeniowych, ale wciąż znajduje się w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów osobowych w Indiach.

Prezes Global NCAP, Max Mosley powiedział: "Indie mają potencjał, aby stać się światowym liderem w przemyśle samochodowym, ale indyjscy konsumenci nie są świadomi tego, jak bardzo niebezpieczne auta stają w przypadku zderzenia."

Tymczasem Europa wciąż podąża naprzód w kwestii bezpieczeństwa, zwiększając prawne wymagania w stosunku do samochodów wprowadzanych na rynek. Od 1 listopada br. zaczęły obowiązywać nowe wymagania w standardowym wyposażeniu nowych samochodów. Producenci zostali zmuszeni do instalacji m.in.: systemu kontroli ciśnienia powietrza w oponach, sygnalizacji niezapięcia pasów bezpieczeństwa, mocowań ISOFIX dla dziecięcych fotelików, wzmocnienia oparcia tylnej kanapy oraz systemu ESP.

Autor Małgorzata Kozikowska
Małgorzata Kozikowska
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków