Z danych, do jakich dotarł portal brd24.pl wynika, że mimo odnotowanego w ubiegłym roku wzrostu liczby wychwyconych przez fotoradary naruszeń przepisów o 292 tys. (30 proc.) w porównaniu do roku 2017, skuteczność realnego wymierzania kar spadła do 43,2 proc. (z 55,8 proc. rok wcześniej). Chodzi przy tym o przekroczenia prędkości w kontrolowanych punktach, przejazd na czerwonym świetle i odcinkowy pomiar prędkości. Co prawda, na stwierdzone ogółem 1 265 tys. naruszeń wystawiono aż 999 tys. wezwań o ujawnienie kierującego pojazdem (to blisko 35 proc. więcej niż w 2017 roku), to mandatami ostatecznie ukarano tylko 432 tys. kierowców, wobec 415 tys. rok wcześniej – to wzrost o tylko 4,1 procent.

Spośród wszystkich zarejestrowanych przez fotoradary naruszeń, ponad 210 tys. – wzrost o 22,6 proc. – przypadło na auta z zagranicznymi numerami rejestracyjnymi, co w efekcie oznacza, przynajmniej na razie, że ich kierowcy nie poniosą żadnych konsekwencji. Najwięcej na sumieniu z tego grona mają Niemcy – 46 tys. naruszeń, za nimi są Ukraińcy – 31 tys. oraz Rosjanie – 20,1 tys. Co ciekawe, do Polski często trafiają dokumenty wzywające do opłacenia mandatu z innych krajów. W drugą stronę, system zatem działa bez zarzutu.

Aktualnie w systemie CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) działają 432 stacjonarne fotoradary, 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości oraz 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle, a dodatkowo w pojazdach GITD zmontowanych jest 29 urządzeń rejestrujących. Jak informowaliśmy już wcześniej, w planach GITD jest m.in. zakup 39 nowych zestawów do wykonywania odcinkowych pomiarów prędkości w nowych lokalizacjach, 26 nowych fotoradarów, 35 urządzeń monitorujących przejazd na czerwonym świetle, w tym pięć zamontowanych na przejazdach kolejowych. Zakupionych ma zostać też 247 nowych fotoradarów, które mają trafić do stojących już przydrożnych masztów. Zastąpią one urządzenia wyeksploatowane bądź uszkodzone albo zdewastowane.

Czy wszystkie te urządzenia przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i skuteczności ściągania mandatów od sprawców naruszeń? GITD musi uszczelnić system, bo w innym razie kierowcy będą go lekceważyć.

Warto jednak pamiętać, że najlepszym sposobem na uniknięcie mandatu jest stosowanie się do obowiązujących przepisów o ruchu drogowym.