Auto Świat Wiadomości Aktualności Zmiany dla kierowców w Unii Europejskiej. Mogą zacząć obowiązywać już w 2023 r.

Zmiany dla kierowców w Unii Europejskiej. Mogą zacząć obowiązywać już w 2023 r.

Unia Europejska chce przyjąć nową dyrektywę dotyczącą praw jazdy. Zmiany dotknęłyby niemal wszystkich Europejczyków. Niemiecki ADAC informuje, czego kierowcy mogą spodziewać się w 2023 r.

Prawo jazdy
Prawo jazdyDarSzach / Shutterstock
  • Unijni prawodawcy pracują nad zmianami, które mają ujednolicić zasady dotyczące praw jazdy dla wszystkich kierowców mieszkających na terenie UE
  • Jeśli procedowane plany zostaną zaakceptowane i wprowadzone, we wszystkich krajach UE obowiązywałby m.in. taki sam system punktów karnych i limitów alkoholu w organizmie kierowcy
  • Część potencjalnych zmian ułatwiłaby kierowcom z prawem jazdy kat. B prowadzenie motocykli i kamperów, z kolei inne mają pomóc rozwiązać problem braku zawodowych kierowców
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Zmiany, które już wkrótce mogą dotknąć większość kierowców mieszkających w którymś z krajów należących do Unii Europejskiej, są konsekwencją ujednolicania zasad obowiązujących wszystkich obywateli UE. Niemiecki ADAC przypomina, że obowiązująca teraz trzecia wytyczna dotycząca praw jazdy ma zostać mocno zrewidowana i zostać przyjęta w postaci czwartej dyrektywy jeszcze w 2023 r. Oto, nad czym zastanawiają się europejscy prawodawcy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Cyfrowe prawo jazdy — ważne nie tylko w przypadku kontroli policyjnej

Bez wątpienia jedną z kluczowych zmian może okazać się wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy. Celem ma być umożliwienie potwierdzania posiadanych uprawnień za pomocą aplikacji na smartfony. Taki dokument nie tylko byłby wystarczający w przypadku kontroli policyjnej, lecz także umożliwiałby np. wynajęcie pojazdu.

Zdawanie egzaminu teoretycznego i praktycznego także w innym kraju UE

Kolejną istotną zmianą, która może zacząć obowiązywać już wkrótce, jest możliwość zdawania egzaminu teoretycznego i praktycznego na prawo jazdy w różnych krajach członkowskich UE. U podstaw tej zmiany leży rosnąca mobilność unijnych obywateli. To akurat wiąże się również z uproszczeniem przepisów dotyczących pobytu w innym państwie.

Prowadzone dyskusje dotyczą również wprowadzenia zasady, że szkolenie praktyczne można byłoby zaczynać dopiero po zdaniu egzaminu teoretycznego. Co więcej, w przyszłości część egzaminu mogłaby odbywać się także w symulatorze. Ponadto sposobem na poprawę bezpieczeństwa na drogach poprzez zmniejszenie liczby wypadków ma być obowiązkowy kurs przypominający, który należałoby odbyć po roku od uzyskania uprawnień.

Cofnięcie prawa jazdy uznawane byłoby w całej UE

Unijni prawodawcy chcą, aby zatrzymanie prawa jazdy, np. za jazdę pod wpływem alkoholu, powinno zostać ustandaryzowane i miałoby być wzajemnie uznawane przez wszystkie kraje członkowskie. W efekcie cofnięcie uprawnień np. we Francji skutkowałoby zatrzymaniem prawa jazdy także w Polsce. Mając to na uwadze, prowadzone są prace, które miałyby ujednolicić dopuszczalne limity alkoholu i środków odurzających, a także systemów punktów karnych obowiązujących w różnych krajach oraz przechowywania danych o prawach jazdy wszystkich obywateli UE w ogólnoeuropejskiej bazie danych.

Możliwość prowadzenia kamperów o DMC do 4,25 t na prawo jazdy kat. B

Praktycznie wszędzie prawo jazdy kategorii B obejmuje wyłącznie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 t. To oznacza, że kierowcy posiadający to uprawnienie nie mogą prowadzić wielu kamperów, bo okazują się one zbyt ciężkie. W związku z tym planowane jest takie zmodyfikowanie przepisów, aby mając prawo jazdy kat. B można było prowadzić pojazdy o DMC do 4,25 t.

Motocyklem o pojemności do 125 ccm na prawo jazdy kat. B

W Polsce kierowcy, którzy mają prawo jazdy kat. B przynajmniej od trzech lat, mogą także legalnie jeździć motocyklem o pojemności do 125 ccm, których moc maksymalna nie przekracza 11 kW/15 KM, a maksymalny dopuszczalny stosunek mocy do masy własnej motocykla 0,1 kW/kg. Podobne przepisy obowiązują w Niemczech — tam kierowcy mogą rozszerzyć prawo jazdy kat. B do prawa jazdy B196. Gdyby za pomocą czwartej dyrektywy udało się ujednolicić przepisy na terenie całej UE, wtedy kierujący motocyklem o pojemności 125 ccm mógłby legalnie przemieszczać się pomiędzy unijnymi krajami.

Obniżony limit wiekowy na prawo jazdy kat. C i D

Dotkliwy brak kierowców ciężarówek, ale i autobusów, skłonił unijnych decydentów do prac nad obniżeniem minimalnego wieku pozwalającego starać się o uprawnienia do prowadzenia ww. pojazdów. Jeśli zmiany zostaną zaakceptowane, we wszystkich krajach UE o prawo jazdy kat. C bądź D mogłyby starać się osoby, które osiągnęły wiek 18 lat.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków