Polonez 2000 - życie znaczone awariami (Materiał z archiwum Auto Świata)
Co ma zrobić miłośnik szybkiej jazdy posiadający parę tysięcy zł? Auta zachodnie w tej cenie są mało godne polecenia, jak jest z dynamiką polskich - każdy wie. A może Polonez 2000?
Od początku produkcji Poloneza szukano jakiegoś mocnego motoru do napędu tego ciężkiego auta. Nasz reprezentacyjny bądź co bądź pojazd wykorzystywany był bowiem przez administrację państwową i milicję. Również klienci zagraniczni nie byli zadowoleni z podstawowych jednostek 1,5 i 1,6 litra. W czasie całego okresu produkcji oferowano różne rozwiązania: silnik 1,5 turbo, dwulitrówkę Forda czy silnik o tej samej pojemności z koncernu FIAT-a, który utrzymał się najdłużej.
Długa historia silnika Poloneza 2000
Dwulitrowy silnik ma bardzo bogatą historię. Powstał poprzez zwiększenie skoku tłoka silnika 1,8 litra z 79,2 do 90 mm. Jego zastosowanie to Lancia Beta HPE, Beta Monte-Carlo, Fiat132, Fiat Argenta, LanciaT hema. Podstawowa wersja (zasilana gaźnikowo) osiąga moc 112 KM. Powstawała też ( już w 1981 roku) odmiana wyposażona w elektroniczny wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic (122 KM). Silnik montowany był (zależnie od modelu auta) podłużnic, poprzecznie, a nawet centralnie przed tylną osią. Wszędzie gwarantował jednak dobre osiągi oraz dynamiczną i elastyczną jazdę.
Podobnie jest w przypadku Poloneza, który od 0 do 100 km/ h przyspiesza w około 12 s. Nie jest to oczywiście rekord, ale zważając na przyspieszenia Poloneza seryjnego… W efekcie „rozczarować" można posiadaczy nowiutkich, kilkakrotnie droższych Caro z silnikami Rovera.
Zużycie paliwa Poloneza pozostaje przy tym na w miarę rozsądnym poziomie: 8,5-12 litrów/100 km.
Produkt FIAT-a wybrano nie tylko ze względu na powiązania FSO. Przygotowany do zabudowy wzdłużnej, o odpowiednich wymiarach silnik spełniał założenia fabryki. Dawał się ponadto połączyć z seryjną skrzynią biegów i układem napędowym. Montowania tych silników zaniechano po zmianie sposobu montażu - w Lancii Thema montowany jest on poprzecznie.
Polonez 2000 - kupić i co dalej
O ile części do Poloneza są relatywnie tanie, to nie można powiedzieć tego o silniku fiatowskim. Kupując Poloneza 2,0 liczyć się trzeba z remontem generalnym jednostki napędowe (kosztuje to około3 tys. zł). Samochody są często po prostu „zajeżdżone". Przy tak mocnym silniku normalne jest przyśpieszone zużycie całego układu napędowego. Trwałość reszty podzespołów auta nie odbiega od innych wersji silnikowych (czyli jest dość niska).
Materiał pochodzi z archiwalnego wydania Auto Świata
Foto: archiwum / Auto Świat
Polonez 2000 z archiwum Auto Świata
archiwum / Auto Świat
Co ma zrobić miłośnik szybkiej jazdy posiadający parę tysięcy zł? Auta zachodnie w tej cenie są mało godne polecenia, jak jest z dynamiką polskich - każdy wie. A może Polonez 2000?
1/5Polonez 2000 - życie znaczone awariami (Materiał z archiwum Auto Świata)
archiwum / Auto Świat
Znajome rozwiązania - wnętrze nie uległo zmianie.
2/5Polonez 2000 - życie znaczone awariami (Materiał z archiwum Auto Świata)
archiwum / Auto Świat
Znajome rozwiązania - wnętrze nie uległo zmianie.
3/5Polonez 2000 - życie znaczone awariami (Materiał z archiwum Auto Świata)
archiwum / Auto Świat
Zużycie paliwa Poloneza pozostaje przy tym na w miarę rozsądnym poziomie: 8,5-12 litrów/100 km.
4/5Polonez 2000 - życie znaczone awariami (Materiał z archiwum Auto Świata)
archiwum / Auto Świat
Tajemnica tkwi pod maską. "Serce" tego Poloneza tętni zyciem. Niestety dwa wałki rozrządu nie oznaczają 4 zaworów w każdym cylindrze, ale i tak dynamika auta jest zadowalająca.
5/5Polonez 2000 - życie znaczone awariami (Materiał z archiwum Auto Świata)