R134a i R1234yf to czynniki chłodnicze używane w systemach klimatyzacji, głównie w pojazdach. Pierwszy z nich jest znacznie starszy, wykorzystywany był już w latach 90. i przez długi czas był czynnikiem chłodniczym w klimatyzacjach. Od stycznia 2017 r. czynnik R1234yf jest wykorzystywany w każdym nowym samochodzie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCzynniki R134a i R1234yf w klimatyzacjach. Mają różny wpływ na środowisko
W praktyce w nowych autach można używać tylko czynnika R1234yf. Jest on bardziej przyjazny dla środowiska i nie ma tak złego wpływu na globalne ocieplenie jak starszy R134a. Jednocześnie z racji na mniejszą wydajność R1234yf jest większym obciążeniem dla silników.
Sprawdź: Czy wiesz, czym "nabili" klimę w Twoim aucie? "Lewym" gazem z Turcji?
Choć R1234yf jest bardziej ekologicznym czynnikiem chłodniczym, może być bardziej awaryjny w porównaniu do swojego poprzednika, R134a. Mechanicy zauważają, że układy z R1234yf częściej mają problemy z kompresorami. Pojawiają się także problemy ze szczelnością. Zaleca się serwisowanie takich układów co dwa lata, częściej niże te z R134a.
Czynniki R134a i R1234yf w klimatyzacjach. Różne ceny
Czynniki różnią się między sobą nie tylko wpływem na środowisko, ale także kosztem wymiany. Za 100 g czynnika R134a trzeba zapłacić ok. 30 zł. Taka sama ilość R1234yf to koszt rzędu 60 zł. W związku z tym różne są także ceny "nabicia" klimatyzacji.
Zobacz: Dwa tygodnie jeżdżę Skodą Kamiq. Mam 5 plusów i 5 minusów. A spalanie? Zaskoczyło
W zależności od miejsca i ilości użytego czynnika wymiana R134a to koszt rzędu 300 zł, a w przypadku R1234yf przynajmniej 100 zł więcej. Przy okazji w zależności od miejsca można przeprowadzić generalny serwis klimatyzacji.
O tym, jaki czynnik znajduje się w naszych klimatyzacjach, możemy z reguły dowiedzieć się poprzez uniesienie maski. Naszym oczom powinna ukazać się naklejka z oznaczeniem R134a lub R1234yf.