- Ponad 220 użytkowników aut elektrycznych przejechało już 212 520 km na wyspie Porto Santo
- Na wyspie Porto Santo zbudowano sieć 40 ładowarek - każda o mocy ok 7,4 kW oraz dwa magazyny energii z wykorzystaniem akumulatorów z kilkuletnich Renault Zoe i Kangoo
- Już w przyszłym roku na Porto Santo będzie 100 aut elektrycznych (10 proc. z 1000 pojazdów na wyspie)
Porto Santo - mała portugalska wyspa położona nieopodal Maroka. Nieco ponad dwie godziny rejsu promem ze znanej ulubionej przez turystów Madery albo kilka godzin lotu z Warszawy. Niewielkie skaliste miejsce, którego szerokość wyznacza pas lotniska rozciągający się niemal od plaży do plaży. Z punktu widzenia kierowcy – zaledwie 20 km wystarczy, by całą wyspę objechać dookoła. To w sumie kilkadziesiąt minut jazdy z uwzględnieniem dość rygorystycznych limitów prędkości, całkiem aktywnej lokalnej policji i oczywiście punktów widokowych, których nie sposób pominąć. Na wielu drogach nie pojedziemy szybciej niż 60 km/h a w miasteczkach zaledwie 30–40 km/h.
Raj dla turystów i kierowców elektryków
To nie jest jednak opowieść do rubryki stworzonej z myślą o miłośnikach turystyki. To historia dla miłośników aut elektrycznych. A wszystko za sprawą wspólnego projektu lokalnych władz oraz takich firm jak Renault oraz ABB czy Mobility House. Portugalskie władze mają ambicje uczynić wyspę niezależną od tradycyjnych paliw kopalnych. Stąd odważna decyzja, by wyspa stała się prawdziwym elektrycznym poligonem doświadczalnym. Nietrudno zgadnąć, że nie wszystkim mieszkańcom może się to spodobać o czym wspominają przedstawiciele lokalnej administracji.
Przekształcenie wyspy w prawdziwy poligon badawczy jest tym łatwiejsze, że pod względem energetycznym Porto Santo jest praktycznie odcięte od świata. Nie ma bowiem żadnego energetycznego połączenia wyspy z kontynentem. Jest za to imponująca ogromna hala z 6 potężnymi generatorami dieslowskimi (prawdziwa zmora wielu wysp na całym świecie), które przede wszystkim niemiłosiernie hałasują. Do tego jedna turbina wiatrowa oraz dwie farmy fotowoltaiczne. I coś jeszcze - 20 nowych samochodów elektrycznych (12 Renault Zoe i 8 sztuk Kangoo), wśród których 2 sztuki zasługują na szczególną uwagę – to bowiem auta dostosowane do dwukierunkowego ładowania prądem. Całość zaś spięta w inteligentną sieć elektryczną.
Prąd, spryt i ładowanie
Słowo klucz – inteligentna sieć elektryczna. Z punktu widzenia kierowcy oznacza przede wszystkim jedno – ładowanie samochodu może zostać w każdej chwili przerwane, jeśli tylko lokalne zapotrzebowanie na prąd przewyższy możliwości produkcyjne. Z punktu widzenia dostawcy energii zaś oznacza lepszą kontrolę nad tym co się dzieje w sieci. Sami odbiorcy energii korzystający z inteligentnych liczników (korzysta z nich już większość mieszkańców) zyskują zaś cenne informacje o tym co i kiedy pożera najwięcej prądu w domu i oczywiście w garażu czy na podjeździe. To jednak nie wszystko.
Pomysłodawcy wcielają w życie jeszcze jedno rozwiązanie – wykorzystują samochody do stabilizacji sieci elektrycznej na wyspie. Co to oznacza? Ano przede wszystkim to, że auta najchętniej ładuje się wówczas, gdy powstaje nadwyżka w produkcji energii odnawialnej. W praktyce oznacza to piękną słoneczną pogodę i dość silny wiatr (którego i tak nie brakuje na dość płaskiej wysepce). Docelowo nadwyżka prądu oznacza coś jeszcze – ładowanie za darmo. Oczywiście jest też druga strona medalu. Podczas dni z gorszą pogodą (przede wszystkim brak słońca, opady i spadek temperatury co oznacza nie więcej niż ok 2 tygodnie w roku) o ładowanie auta elektrycznego będzie nieco trudniej i rzecz jasna drożej.
Plan związany z Porto Santo podzielono na kilka etapów. Na początek Renault zapewniło 20 elektrycznych Zoe i Kangoo, z których korzystają mieszkańcy (przedstawiciele firmy wspominają o wolontariuszach), turyści, taksówkarze, hotele, ekipa z firmy energetycznej oraz lokalna policja. W ciągu roku pokonali już ponad 212 000 km! Jednym z rekordzistów jest rodzina, która przez 3 miesiące użytkowania Zoe pokonała ponad 3000 km (na objechanie całej wyspy dookoła wystarczy przejechać 20 km). Średnio przeciętny użytkownik przejeżdżał 10 – 20 km dziennie.
Drugie życie baterii ze starych elektryków
Oczywiście Zoe i Kangoo to niejedyne elektryki na Porto Santo. Spotkaliśmy również starsze wersje Nissanów Leaf oraz Mitsubishi i-MiEV. Zobaczyliśmy również to co pozostało ze starych elektryków. Na Porto Santo powstały bowiem 2 magazyny energii, w których wykorzystano akumulatory m.in. z 7 letnich Zoe i Kangoo. W sieć wyspy podłączono w sumie dodatkowe kilkanaście regenerowanych baterii, co oznacza 132 kW (ogniwa mają nawet powyżej 70 proc. pierwotnej pojemności, a ich żywotność przy wolnym ładowaniu szacuje się nawet na kilkanaście lat).
W ramach drugiej części planu od marca trwają eksperymenty z dwoma przedprodukcyjnymi egzemplarzami Renault Zoe dostosowanymi do ładowania dwukierunkowego. Innymi słowy takiego, które wyróżnia możliwość poboru prądu z akumulatorów w samochodzie do sieci w razie zwiększonego zapotrzebowania na energię. Docelowo aut ma być więcej, gdyż Renault planuje rozpoczęcie produkcji w przyszłym roku.
W przyszłym roku na Porto Santo przybędzie także elektryków z ładowaniem jedno- i dwukierunkowym. Według założeń na wyspie pojawi się docelowo aż 100 nowych aut elektrycznych. Tym samym udział elektryków w łącznej flocie pojazdów znajdujących się na wyspie sięgnie 10 proc. Gdyby było ich jeszcze więcej (500 sztuk) to według przedstawicieli jednej z firm energetycznych zaangażowanych w projekt wdrożenie planu uniezależnienia wyspy od paliw kopalnych przebiegło by jeszcze szybciej niż jest to obecnie możliwe. W sumie łatwiej o 500 egzemplarzy niż o milion....
Więcej o lifescience dowiecie się na Konferencji Business Insider Trends Festival, organizowanej przez Business Insider Polska, która odbędzie się 2-3 października w Warszawie.
Mieszkańcy jak i turyści mogą skorzystać z aut elektrycznych Renault w ramach car sharingu
Oto jedne z pierwszych egzemplarzy Renault Zoe dostosowanych do dwukierunkowego ładowania. W razie potrzeby jedno auto może być ładowane od drugiego bez względu na to w którym miejscy wyspy się znajduje
Ładowanie elektrycznego Zoe w wersji dwukierunkowej. Na głównym wyświetlaczu nie ma jednak informacji o kierunku przepływu energii
Ładowanie Zoe. Egzemplarz dostosowany do dwukierunkowego ładowania
W tym niepozornym budynku kryje się magazyn energii ze zregenerowanymi bateriami samochodowymi
Trzy moduły zregenerowanych baterii z 7 letnich Renault Zoe. Ich pojemność sięga nawet powyżej 60 - 65 proc.
Część infrastruktury do magazynów baterii ze starszych aut elektrycznych dostarcza ABB i Renault oraz Mobility House
Pierwsze Zoe dostosowane do dwukierunkowego ładowania trafiły do Holandii. Kolejne egzemplarze dostarczono na Porto Santo. Produkcyjne wersje pojawią się na rynku w przyszłym roku
Ogromne dieslowskie generatory - oto główne źródła prądu na Porto Santo. Podobnie jest na wielu wyspach na całym świecie
Projekty takie jak na Porto Santo Renault prowadzi także w innych miejscach świata, które stanowią część kolonii francuskich
Wzajemne ładowanie aut - jedno może służyć jako dawca. Oto zasilanie dwukierunkowe
System ładowania aut jest zdalnie kontrolowany. W razie potrzeby operator w centrum nadzoru może odłączyć dane stacje zasilające samochody elektryczne
Lokalna policja także uczestniczy w elektrycznym projekcie. Funkcjonariusze również poruszają się autem elektrycznym Renault
Jedna z dwóch farm fotowoltaicznych na wyspie. Niestety wystarczy pochmurny dzień, by nastąpił gwałtowny spadek produkcji prądu
Tak wygląda uproszczone menu aplikacji do nadzoru procesu ładowania elektrycznych aut kompatybilnych z ładowaniem dwukierunkowym
Centrum energetycznego nadzoru nad wyspą Porto Santo. Charakterystyczny wykres to podgląd zasilania z różnych źródeł - diesla, fotowoltaiki oraz turbiny wiatrowej