Jeszcze do niedawna Brytyjczycy odstawali od konkurencji pod względem zaawansowania technologicznego systemów multimedialnych. Ale to już historia. Jaguar i Land Rover wprowadzają do swoich samochodów zupełnie nową generację systemów umownie nazywanych infotainment. Będzie w nich można nie tylko lepiej wykorzystać nowoczesny smartfon ale także użyć sterowania głosowego jakiego dotąd obie marki jeszcze nie stosowały.

Podobnie jak w najnowocześniejszych radiach samochodowych znanych firm car audio, także w Jaguarach i LandRoverach będzie można podłączyć smartfon przy użyciu przewodu USB. Przewodowe połączenie przyda się po to, by skorzystać z wybranych aplikacji w telefonie. Sterowanie odbywa się poprzez dotykowy ekran w samochodzie. Smartfon nie musi być nawet pod ręką. Można go umieścić w schowku.

Wśród aplikacji kompatybilnych z nowym radiem są internetowe serwisy radiowe i muzyczne takie jak Stitcher czy iHeartRadio. Ponadto odtwarzacz AudioBooks, iHeartRadio, RivetRadio oraz firmowy odtwarzacz muzyki. Jako uzupełnienie możliwości fabrycznej nawigacji dodano wyszukiwarkę miejsc parkingowych Parkopedia. Alternatywą dla nawigacji Jaguara i LandRovera ma być słowacki Sygic. Jak dotąd jedna z najpopularniejszych aplikacji nawigacyjnych (dostępna w sklepach AppStore i Google Play. Na liście aplikacji uwzględniono także wyszukiwanie informacji o różnych wydarzeniach a także obiektach takich jak hotele czy restauracje. Zestaw dostosowano także do przeglądania kalendarza telefonu: przydatne nie tylko do sprawdzenia bieżącego grafika spotkań.

System nawigacyjny w brytyjskiej marce
System nawigacyjny w brytyjskiej marce

Obie marki szczycą się systemem sterowania głosowego. W materiałach prasowych odważono się nawet na stwierdzenie, że jest to jeden z najbardziej zaawansowanych systemów sterowania głosowego na świecie. Producenci przekonują, że system rozpoznaje nie tylko tradycyjne komendy jak w większości oferowanych rozwiązań. Zestaw ma także rozpoznawać naturalną rozmowę oraz polecenia. Kierowca nie musi zatem wypowiadać określonych formułek. Brytyjczycy przekonują, że powinien także poradzić sobie z pytaniami kierowcy. Dobrym przykładem jest zapytanie nie tylko o najbliższy serwis czy stację paliw ale także o restaurację czy hotel.

Jak zareaguje system po rozpoznaniu określonego pytania? W przypadku nawigacji oznacza to nie tylko wyświetlanie listy wyników. Ale także automatyczne wytyczenie trasy z uwzględnieniem danych o ruchu drogowym. I zautomatyzowane przejście do kolejnego trybu pracy fabrycznego radioodtwarzacza: aktywnego prowadzenia do celu. Innymi słowy aktywacji nawigacji, by kierowca jechał jak po sznurku. W obrane oczywiście miejsce.

System zaawansowanego rozpoznawania mowy ma poradzić sobie również z trudniejszymi zadaniami. Można przedyktować wiadomości komunikując się z zestawem sformułowaniem takim jak „powiedz Arturowi, że się spóźnię”. Jeśli tylko system multimedialny rozpozna właściwy kontakt, kierowca usłyszy treść wiadomości do zatwierdzenia automatycznej wysyłki.

Na nowy zestaw multimedialny z rozszerzonym sterowaniem głosowym trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać. Sprzęt powinien pojawić się jako dodatkowe wyposażenie w samochodach z rocznika modelowego 2015. Jaguar ani Land Rover nie precyzują jednak, od którego tygodnia produkcji rozpocznie się montaż nowych systemów.