Auto Świat Wiadomości Premiery Hyundai Kona N – pierwszy hot SUV marki

Hyundai Kona N – pierwszy hot SUV marki

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Już oficjalnie Hyundai przedstawił swojego najnowszego hot SUV-a. Kona N ma silnik o mocy 280 KM, 8-biegową skrzynię dwusprzęgłową i może rozpędzać się do „setki” w 5,5 s. Podobnie jak inne modele z rodziny N ma zapewniać sportowe emocje na najwyższym poziomie.

Hyundai Kona N
Zobacz galerię (15)
Auto Świat / Hyundai
Hyundai Kona N

Hyundai konsekwentnie powiększa rodzinę swoich sportowych modeli opracowanych przez departament „N” pod wodzą Alberta Biermanna. Do dostępnych już na rynku modeli i20 N oraz i30 N dołącza właśnie pierwszy kompaktowy SUV Kona N, który jak już pisaliśmy wcześniej rzuci rękawicę takim konkurentom jak m.in. Ford Puma ST, Cupra Formentor VZ czy Volkswagen T-Roc R, a nawet niektórym przedstawicielom klasy premium, np. Audi SQ2, BMW X2 M35i czy MINI Countryman JCW. Hyundai obiecuje przy tym wzorową jakość i wyróżniające się w segmencie właściwości jezdne.

Hyundai Kona N – moc i charakter

Pod maską hot SUV-a znajdziemy 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik benzynowy T-GDI osiągający moc 280 KM i maksymalny moment obrotowy 392 Nm, który przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 8-biegowej przekładni N DCT ze specjalnymi sportowymi trybami pracy:

N Power Shift, N Grin Shift i N Track Sense Shift. Pierwszy – N Power Shift (NPS) – aktywuje się, gdy „auto przyspiesza wykorzystując 90 proc. otwarcia przepustnicy, zmniejszając moment obrotowy podczas zmiany biegu na wyższy, aby zapewnić maksymalną moc na koła”.

N Grin Shift (NGS) „maksymalizuje osiągi silnika i skrzyni DCT przez 20 sekund. Aby uzyskać maksymalne przyspieszenie, samochód bezpośrednio redukuje biegi i dobiera odpowiednie przełożenie”. Kierowca może go uruchomić specjalnym przyciskiem na kierownicy – na zegarach widać wówczas także czas, jaki pozostał do końca działania tego trybu. Co ważne, po skorzystaniu z NGS trzeba odczekać co najmniej 40 s, aby ponownie móc go aktywować.

Wreszcie N Track Sense Shift (NTS) „optymalizuje adaptacyjną zmianę biegów do jazdy torowej, skupiając uwagę kierowcy na prowadzeniu pojazdu”.

Przeczytaj też:

Na tym nie koniec, bo kierowca ma możliwość ręcznej zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy lub dźwignią skrzyni. Dodatkowo może również dezaktywować tryb pełzania, dzięki czemu w ustawieniu „D” po zdjęciu nogi z pedału hamulca auto nie będzie toczyć się do przodu.

Do wyboru jest poza tym pięć trybów pracy układu jezdnego: Eco, Normal, Sport, N i Custom, które umożliwiają szybkie dopasowanie preferencji prowadzącego do bieżących potrzeb. Standardem jest także system Launch Control pozwalający na wykorzystanie pełnego potencjału napędu podczas startu oraz układ zmiennych zaworów wydechowych wraz z elektronicznym generatorem dźwięku, dzięki którym Kona N rasowym brzmieniem znaczy teren po jakim się porusza.

Także charakterystyka podwozia została dopasowana do możliwości hot SUV-a. Auto ma zawieszenie z elektronicznie kontrolowaną siłą tłumienia i regulowaną sztywnością, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem (N Corner Carving Differential), system kontroli stabilności, który może pracować w trybach ON, Sport lub OFF (z pełną dezaktywacją) oraz system kontroli trakcji z dodatkowymi trybami Snow, Deep Snow, Mud i Sand, które poprawiają zdolności poruszania się poza asfaltem. Do preferencji kierowcy da się również dopasować układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, który może pracować w trybach Normal, Sport i Sport+.

Osiągi? Przyspieszenie do „setki” w 5,5 s oraz prędkość maksymalna 240 km/h z pewnością robią wrażenie, a charakter auta potwierdza Albert Biermann mówiąc: „Kona N to prawdziwy hot SUV z osiągami hot hatcha. Ten nowy, sportowy produkt łamie zasadę, że SUV-y nie mogą być równie przyjemne w prowadzeniu. Kona N to więcej niż SUV. Potrafi potrafi pokonywać zakręty na torze wyścigowym, wnosząc emocje do codziennej jazdy”.

Hyundai Kona N – sportowiec jak się patrzy

Styliści marki zadbali, by wygląd nowego modelu już na pierwszy rzut oka zdradzał jego potencjał i jednoznacznie klasyfikował jako członka sportowej rodziny „N”. Decydują o tym takie elementy jak powiększony grill ze zintegrowanym logo „N” nadkola w kolorze nadwozia, szersze listwy progowe, czerwone zaciski układu hamulcowego, charakterystyczna czerwona listwa na zderzakach i progach, dwie okrągłe końcówki wydechu, tylny dyfuzor oraz 19-calowe felgi z kutego aluminium z oponami Pirelli P-Zero w rozmiarze 235/40 R 19. Do wyboru będzie 7 lakierów nadwozia: Sonic Blue – dedykowany dla Kony N – z akcentami koloru Tomato Red, Phantom Black Pearl, Atlas White, Cyber Grey Metallic, Dark Knight Grey Pearl, Ignite Red i Performance Blue.

W sportowym klimacie utrzymane jest również wnętrze, gdzie znajdziemy m.in. kierownicę N z konfigurowalnymi przyciskami N i łopatkami do zmiany biegów, metalowe pedały, profilowane fotele oraz oznaczenia „N” na dźwigni zmiany biegów, oparciach foteli, hamulcu ręcznym, drążki skrzyni oraz na progach. Tapicerka może być wykonana z materiału, skóry lub zamszu i ma charakterystyczne przeszycia niebieską nicią.

Jak przystał na topową wersję, standard wyposażenia jest bogaty i obejmuje takie elementy, jak m.in.: aktywny system monitorowania martwego pola, inteligentny tempomat, asystenci utrzymywania pasa ruchu, unikania kolizji czołowych, świateł drogowych czy monitorowanie uwagi kierowcy. Auto można wyposażyć ponadto w 10,25-calowe cyfrowe zegary i 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego z dedykowaną aplikacją Performance Driving Data System do monitorowania jazdy po torze wyścigowym wraz ze wskazówkami dla kierowcy, wysuwany wyświetlacz Performance Head-up, sterowanie głosowe wybranymi funkcjami oraz łączność z Apple CarPlay i Android Auto.

W salonach sprzedaży Hyundai Kona N ma pojawić się latem. Niestety, nie znamy jeszcze cen. Co ważne, z pewnością nie będzie to ostanie słowo departamentu „N” w tym roku. Jego przedstawiciele już zapowiedzieli rozbudowę gamy sportowych modeli, a wiele wskazuje na to, że następnym, który wezmą na warsztat, będzie Tucson.

Dane techniczne:

Wymiary (mm) (dł. x sz. x wys.); rozstaw osi  4 215 x 1 800 x 1 565; 2,600
Silnik  2.0 T-GDI
Skrzynia biegów  8-biegowa, dwusprzęgłowa typu mokrego DCT (N DCT)
Waga (kg)  1 510
Moc (KM) / Moment obrotowy (Nm)  280 / 392
Prędkość maksymalna (km/h)  240
Przyspieszenie 0-100km/h5,5s (Launch Control)
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
Powiązane tematy:HyundaiHyundai KonaSUV
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków