Hyundai konsekwentnie powiększa rodzinę swoich sportowych modeli opracowanych przez departament „N” pod wodzą Alberta Biermanna. Do dostępnych już na rynku modeli i20 N oraz i30 N dołącza właśnie pierwszy kompaktowy SUV Kona N, który jak już pisaliśmy wcześniej rzuci rękawicę takim konkurentom jak m.in. Ford Puma ST, Cupra Formentor VZ czy Volkswagen T-Roc R, a nawet niektórym przedstawicielom klasy premium, np. Audi SQ2, BMW X2 M35i czy MINI Countryman JCW. Hyundai obiecuje przy tym wzorową jakość i wyróżniające się w segmencie właściwości jezdne.
Hyundai Kona N – moc i charakter
Pod maską hot SUV-a znajdziemy 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik benzynowy T-GDI osiągający moc 280 KM i maksymalny moment obrotowy 392 Nm, który przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 8-biegowej przekładni N DCT ze specjalnymi sportowymi trybami pracy:
N Power Shift, N Grin Shift i N Track Sense Shift. Pierwszy – N Power Shift (NPS) – aktywuje się, gdy „auto przyspiesza wykorzystując 90 proc. otwarcia przepustnicy, zmniejszając moment obrotowy podczas zmiany biegu na wyższy, aby zapewnić maksymalną moc na koła”.
N Grin Shift (NGS) „maksymalizuje osiągi silnika i skrzyni DCT przez 20 sekund. Aby uzyskać maksymalne przyspieszenie, samochód bezpośrednio redukuje biegi i dobiera odpowiednie przełożenie”. Kierowca może go uruchomić specjalnym przyciskiem na kierownicy – na zegarach widać wówczas także czas, jaki pozostał do końca działania tego trybu. Co ważne, po skorzystaniu z NGS trzeba odczekać co najmniej 40 s, aby ponownie móc go aktywować.
Wreszcie N Track Sense Shift (NTS) „optymalizuje adaptacyjną zmianę biegów do jazdy torowej, skupiając uwagę kierowcy na prowadzeniu pojazdu”.
Przeczytaj też:
- Hyundai i20N – przekonujące 204 KM
- Hyundai Tucson N Line – ze sportem mu do twarzy
- Cupra Formentor VZ5 – 390 KM do dyspozycji
Na tym nie koniec, bo kierowca ma możliwość ręcznej zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy lub dźwignią skrzyni. Dodatkowo może również dezaktywować tryb pełzania, dzięki czemu w ustawieniu „D” po zdjęciu nogi z pedału hamulca auto nie będzie toczyć się do przodu.
Do wyboru jest poza tym pięć trybów pracy układu jezdnego: Eco, Normal, Sport, N i Custom, które umożliwiają szybkie dopasowanie preferencji prowadzącego do bieżących potrzeb. Standardem jest także system Launch Control pozwalający na wykorzystanie pełnego potencjału napędu podczas startu oraz układ zmiennych zaworów wydechowych wraz z elektronicznym generatorem dźwięku, dzięki którym Kona N rasowym brzmieniem znaczy teren po jakim się porusza.
Także charakterystyka podwozia została dopasowana do możliwości hot SUV-a. Auto ma zawieszenie z elektronicznie kontrolowaną siłą tłumienia i regulowaną sztywnością, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem (N Corner Carving Differential), system kontroli stabilności, który może pracować w trybach ON, Sport lub OFF (z pełną dezaktywacją) oraz system kontroli trakcji z dodatkowymi trybami Snow, Deep Snow, Mud i Sand, które poprawiają zdolności poruszania się poza asfaltem. Do preferencji kierowcy da się również dopasować układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, który może pracować w trybach Normal, Sport i Sport+.
Osiągi? Przyspieszenie do „setki” w 5,5 s oraz prędkość maksymalna 240 km/h z pewnością robią wrażenie, a charakter auta potwierdza Albert Biermann mówiąc: „Kona N to prawdziwy hot SUV z osiągami hot hatcha. Ten nowy, sportowy produkt łamie zasadę, że SUV-y nie mogą być równie przyjemne w prowadzeniu. Kona N to więcej niż SUV. Potrafi potrafi pokonywać zakręty na torze wyścigowym, wnosząc emocje do codziennej jazdy”.
Hyundai Kona N – sportowiec jak się patrzy
Styliści marki zadbali, by wygląd nowego modelu już na pierwszy rzut oka zdradzał jego potencjał i jednoznacznie klasyfikował jako członka sportowej rodziny „N”. Decydują o tym takie elementy jak powiększony grill ze zintegrowanym logo „N” nadkola w kolorze nadwozia, szersze listwy progowe, czerwone zaciski układu hamulcowego, charakterystyczna czerwona listwa na zderzakach i progach, dwie okrągłe końcówki wydechu, tylny dyfuzor oraz 19-calowe felgi z kutego aluminium z oponami Pirelli P-Zero w rozmiarze 235/40 R 19. Do wyboru będzie 7 lakierów nadwozia: Sonic Blue – dedykowany dla Kony N – z akcentami koloru Tomato Red, Phantom Black Pearl, Atlas White, Cyber Grey Metallic, Dark Knight Grey Pearl, Ignite Red i Performance Blue.
W sportowym klimacie utrzymane jest również wnętrze, gdzie znajdziemy m.in. kierownicę N z konfigurowalnymi przyciskami N i łopatkami do zmiany biegów, metalowe pedały, profilowane fotele oraz oznaczenia „N” na dźwigni zmiany biegów, oparciach foteli, hamulcu ręcznym, drążki skrzyni oraz na progach. Tapicerka może być wykonana z materiału, skóry lub zamszu i ma charakterystyczne przeszycia niebieską nicią.
Jak przystał na topową wersję, standard wyposażenia jest bogaty i obejmuje takie elementy, jak m.in.: aktywny system monitorowania martwego pola, inteligentny tempomat, asystenci utrzymywania pasa ruchu, unikania kolizji czołowych, świateł drogowych czy monitorowanie uwagi kierowcy. Auto można wyposażyć ponadto w 10,25-calowe cyfrowe zegary i 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego z dedykowaną aplikacją Performance Driving Data System do monitorowania jazdy po torze wyścigowym wraz ze wskazówkami dla kierowcy, wysuwany wyświetlacz Performance Head-up, sterowanie głosowe wybranymi funkcjami oraz łączność z Apple CarPlay i Android Auto.
W salonach sprzedaży Hyundai Kona N ma pojawić się latem. Niestety, nie znamy jeszcze cen. Co ważne, z pewnością nie będzie to ostanie słowo departamentu „N” w tym roku. Jego przedstawiciele już zapowiedzieli rozbudowę gamy sportowych modeli, a wiele wskazuje na to, że następnym, który wezmą na warsztat, będzie Tucson.
Dane techniczne:
Wymiary (mm) (dł. x sz. x wys.); rozstaw osi | 4 215 x 1 800 x 1 565; 2,600 | |
Silnik | 2.0 T-GDI | |
Skrzynia biegów | 8-biegowa, dwusprzęgłowa typu mokrego DCT (N DCT) | |
Waga (kg) | 1 510 | |
Moc (KM) / Moment obrotowy (Nm) | 280 / 392 | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | |
Przyspieszenie 0-100km/h | 5,5s (Launch Control) |