Centralny Ośrodek Informatyki, nadzorowany przez Ministerstwo Cyfryzacji, udostępnił usługę o nazwie API, która jest ściśle powiązana z systemem Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Co umożliwia? Jak z niej skorzystać?
Przeczytaj także: Mój tydzień z ulubionym autem Polaków, czyli Toyotą Yaris Cross. "Do sprzedania będzie?"
Usługa API: korzyści i dostęp
Nowe rozwiązanie ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Dzięki API można szybko sprawdzić uprawnienia konkretnego kierowcy.
Przeczytaj także: Hipertrudny i podstępny quiz o samochodach PRL. Raczej nie uzyskasz więcej niż 5/11
API powstało dla firm z branży transportowej. Najpierw trzeba otrzymać dostęp do tej usługi, kierując zgłoszenie na adres: biurocepik2.0@cyfra.gov.pl. Po uzyskaniu uprawnień i podaniu danych konkretnego kierowcy — czyli imienia, nazwiska i numeru blankietu wydanego w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem — z systemu CEPiK dostaje się następujące informacje:
- rodzaj oraz zakres uprawnień kierowcy,
- data ważności uprawnień,
- data ważności dokumentu,
- seria i numer blankietu;
- informacje o zatrzymaniu dokumentu, jeżeli dokument pozostaje zatrzymany
Usługę API wprowadzono w styczniu 2025 r. i na razie zainteresowanie nią zgłosiło przeszło 130 firm. Otrzymały one pełną dokumentację analityczną i techniczną, niezbędną do podłączenia do CEPiK.
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że "w ramach kolejnych etapów współpracy z firmami planowane są przekazanie szczegółowych instrukcji uzyskania certyfikatów dostępu do API oraz organizacja dodatkowych szkoleń i konsultacji".