Akumulator samochodowy jest źródłem energii elektrycznej prądu stałego, której sam nie wytwarza, lecz przechowuje w postaci energii chemicznej. Służy do zasilania urządzeń elektrycznych, gdy silnik spalinowy jest wyłączony. Energia elektryczna akumulatora zużyta w czasie postoju pojazdu lub rozruchu silnika jest uzupełniana podczas jazdy przez alternator, procesy zużywania i uzupełniania energii elektrycznej są okresowo powtarzane.
Jak zbudowany jest akumulator samochodowy
Typowy samochodowy akumulator to zestaw zamkniętych w odseparowanych celach wewnątrz obudowy sześciu niezależnych ogniw (nazywanych przez fachowców celami) o napięciu około 2,1 V każde, połączonych szeregowo, co powinno dać 12,6 V. W dwóch skrajnych ogniwach znajdują się końcówki biegunowe, umożliwiające podłączenie akumulatora z obwodem elektrycznym samochodu.
Pojedyncze ogniwo akumulatora składa się z płyt dodatnich i ujemnych ułożonych na przemian wykonanych w formie kratki, której oczka wypełnione są masą czynną.
Odległość między płytami musi być na tyle duża, aby zmieściły się w niej separatory, zapobiegające mechanicznemu zwarciu. Obie płyty zanurzone są w elektrolicie, czyli roztworze kwasu siarkowego (występującego w formie płynnej, bądź żelowej).
Należy nadmienić, że w przypadku akumulatorów wykonanych w technologii AGM elektrolitem może też być nasączona mata z włókna szklanego (Absorbent Matt Glass).
Akumulator samochodowy: podstawowe parametry
Dwa podstawowe parametry techniczne akumulatora poza napięciem (większość samochodów osobowych posiada 12-woltową instalację, w przypadku samochodów ciężarowych jest to instalacja 24-woltowa i wtedy należy połączyć ze sobą dwa akumulatory 12-woltowe) to:
- Pojemność — wyrażona amperogodzinach (Ah). Jest to ilość energii elektrycznej, jaką akumulator jest w stanie dostarczyć przy zachowaniu odpowiednich warunków prądowych. Pojemność akumulatora zależy od powierzchni płyt w akumulatorze. Im jest ich więcej, im większa jest ich powierzchnia, tym większa pojemność akumulatora.
- Prąd rozruchu — wyrażony w amperach (A), zwany również prądem pobierczym zimna. Jego wielkość określona jest napięciem ogniwa, które przy temperaturze -18 st. Celsjusza powinno wskazywać: potencjał 1.4 V przy rozładowywaniu przez 30 sekund, oraz potencjał 1.0 V przy rozładowywaniu przez 180 sekund. Im większy jest prąd rozruchu, tym "silniejszy" akumulator.
W zależności od typu pojazdu stosuje się akumulatory o odpowiednich pojemnościach i wartościach prądu rozruchowego.
Np. w samochodach z silnikiem Diesla zaleca się montowanie akumulatorów o wyższym prądzie rozruchowym z powodu wyższego stopnia sprężania.
Jeżeli chodzi o pojemność, to powinna być tym większa, im więcej mamy w samochodzie odbiorników energii elektrycznej. Należy to jednak skonsultować ze specjalistą, ponieważ jeżeli w naszym samochodzie znajduje się alternator o sprawności niedostosowanej do akumulatora większej pojemności, to grozi nam, iż w trakcie jazdy alternator nie poradzi sobie z doładowaniem akumulatora i w rezultacie będzie on notorycznie niedoładowany.
Akumulator samochodowy "nie lubi" zimna
Niskie temperatury nie sprzyjają parametrom akumulatorów. W pełni sprawny akumulator, który w temperaturze 25 st. Celsjusza ma 100 proc. pojemności elektrycznej, w temperaturze zero stopni będzie miał 80 proc. pojemności, a przy dużym mrozie -25 stopniach już tylko 60 proc. Jeżeli akumulator jest już częściowo rozładowany, to przy niskich temperaturach jego pojemność elektryczna będzie jeszcze mniejsza.
Podobnie jest z prądem rozruchu, którego wartość obniża się również wraz ze spadkiem temperatury. Podaje się, że przy -18° C zdolność rozruchowa akumulatora wynosi 50% wartości, jaka występuje przy 20 ° C . Jednocześnie zapotrzebowanie silnika na tą moc rośnie właśnie podczas niskich temperatur
Tak utrzymasz akumulator "na chodzie" przez długi czas:
- Utrzymuj akumulator w czystości. W czasie mycia lub czyszczenia akumulatora nie wolno dopuścić, aby jakiekolwiek środki i płyny używane do mycia dostały się wewnątrz akumulatora.
- Upewnij się, że do akumulatora dostarczane jest odpowiednie napięcie ładowania (13,9-14,8 V dla akumulatorów 12 V.
- Klemy akumulatora zabezpiecz wazeliną techniczną.
- Kontroluj poziom elektrolitu i ewentualne niedobory uzupełniaj wodą destylowaną (w przypadku akumulatorów standardowych).
- W razie potrzeby doładuj akumulator "małym prądem" przy pomocy odpowiedniego urządzenia/
Coraz bardziej zaawansowane technologicznie samochody z coraz większą ilością nowoczesnych odbiorników energii elektrycznej wymuszają na producentach akumulatorów wytwarzanie coraz bardziej niezawodnych źródeł energii. Nowoczesne akumulatory powinny charakteryzować się wydłużonym okresem eksploatacji i całkowitą bezobsługowością, ale również wysokim prądem rozruchowym i odpornością na wpływ wysokiej temperatury panującej w komorze silnika, jak również na niską temperaturę panującą w zimie.