• Dwa SUV-y i elegancka limuzyna to pierwsze auta marki BYD oferowane w Europie
  • Pierwsze samochody trafią z Chin do klientów na naszym kontynencie jeszcze w tym roku
  • W modelach BYD-a zainstalowano nowatorskie akumulatory, znacznie tańsze od dotychczasowych

Marzyć może każdy. Chińczycy z firmy o wiele mówiącej nazwie BYD (skrót od Build Your Dreams) zapowiedzieli, że dzięki przestawieniu na napędy czysto elektryczne chcą się przyczynić do obniżenia temperatury na świecie o 1 st. Celsjusza. Ambitne zamierzenie, ale niezbyt realistyczne. Bardziej wiarygodnie brzmi inny plan. Pod koniec roku BYD wkroczy do Europy. Na razie nie do nas, ale do Niemiec jak najbardziej. Na początek zostaną zaoferowane trzy bardzo zróżnicowane modele.

BYD Atto 3 – kompaktowy SUV

Największy sukces Michael Shu, szef firmy na Europę, obiecuje sobie po kompaktowym SUV-ie Atto 3, skonstruowanym na nowej platformie samochodów elektrycznych 3.0. Silnik na przedniej osi generuje moc 204 KM, akumulator o pojemności 60,5 kWh ma wystarczyć na 420-kilometrowy zasięg. Maksymalna moc ładowania to 88 kW. To są wartości, którymi konkurenci (np. Hyundai Kona) wykazywali się już kilka lat temu. Za to spodziewana cena Atto 3 w Niemczech będzie niższa i wyniesie dobrze poniżej 30 000 euro. Oficjalne ceny na tamtejszy rynek BYD ogłosi w październiku.

Podczas krótkiej jazdy poznajemy dość żwawego, miękko zawieszonego SUV-a, którego trzy tryby jazdy (Eco, Normal, Sport) niewiele się od siebie różnią. Rekuperacja ma dwa stopnie, wybierane za pomocą przycisku. Układ hamulcowy działa przekonująco, zresztą w każdymz trzech modeli. Siedzenia okazują się miękkie, zwłaszcza te z tyłu, nie zapewniają dobrego podparcia bocznego. Materiały użyte do wykończenia wnętrza prezentują jakość poniżej przeciętnej. Natomiast obsługa ruchomego 15,6-calowego ekranu dotykowego sprawia przy pierwszym kontakcie dobre wrażenie.

BYD Atto 3 – dane

Napęd silnik elektryczny, z przodu, napęd na przednie koła, skrzynia 1b.
Moc 204 KM
Pojemność akumulatora 60,5 kWh
Zasięg do 420 km
Moc ładowania do 88 kW
Dł./szer./wys. 4455/1875/1615 mm
Pojemność bagażnika 440-1338 l
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s
V maks. 160 km/h

BYD Han – szykowna limuzyna

Przesiadamy się do Hana – to najbardziej sportowy i najszykowniejszy samochód z udostępnionego nam tria. Także Han nie ma jeszcze ustalonej ceny. W trybie Sport moc 517 KM przyzwoicie rozpędza limuzynę z napędem 4x4. Wysocy kierowcy siedzą dość wysoko, a rośli pasażerowie z tyłu nie mają dużo miejsca.

Bagażnika z przodu brakuje, podobnie jak w Atto 3, za to we wszystkich modelach zainstalowano nowe akumulatory BYD-a, stanowiące część karoserii, co przynosi oszczędność miejsca i masy. Ponadto, jak informuje chiński producent, zwiększają także bezpieczeństwo.

Akumulator Blade (BYD) Foto: Auto Bild
Akumulator Blade (BYD)

Te akumulatory Blade (po ang. ostrze), którymi zainteresował się nawet Elon Musk, są mocnym atutem BYD-a. Długie, wąskie ogniwa akumulatora mają w porównaniu z tradycyjnymi jedną ważną zaletę. Są zdecydowanie tańsze – cena za kilowatogodzinę wynosi 55 euro zamiast ok. 100 euro. Tesla zamówiła je do swojego Modelu Y.

BYD Han EV – dane

Napęd 2 silniki elektryczne, po jednym na osi, napęd 4x4, skrzynia 1b.
Moc 517 KM
Pojemność akumulatora 85,4 kWh
Zasięg do 521 km
Moc ładowania do 120 kW
Dł./szer./wys. 4995/1910/1495 mm
Pojemność bagażnika 410 l
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s
V maks. 180 km/h

BYD Tang – 7-osobowy SUV

Ostatni do przetestowania duży SUV Tang jest już oferowany przez Chińczyków w Norwegii, gdzie znalazł podobno 2 tys. chętnych na zakup. Kosztuje tam w przeliczeniu 59 000 euro. Uważamy, że to dużo pieniędzy, jeśli wziąć pod uwagę 400-kilometrowy zasięg z akumulatora o pojemności 86,4 kWh. Moc 517 KM nie za bardzo odczuwa się na kołach. Cienkie koło kierownicy nie sprawia wrażenia solidnej jakości.

W siedmioosobowym SUV-ie jest miejsca pod dostatkiem. Podobnie jak w każdym z trzech chińskich modeli, podróżni siedzą pod dostarczanym seryjnie panoramicznym dachem. W Niemczech, podobnie zresztą jak w Szwecji, za dystrybucję BYD-ów będzie odpowiadać Hedin Mobility Group, dysponująca siecią dilerstw w Europie Zachodniej.

BYD Tang – dane

Napęd 2 silniki elektryczne, po jednym na osi, napęd 4x4, skrzynia 1b.
Moc 517 KM
Pojemność akumulatora 86,4 kWh
Zasięg do 400 km
Moc ładowania do 110 kW
Dł./szer./wys. 4870/1950/1725 mm
Pojemność bagażnika 235-1655 l
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,6 s
V maks. 180 km/h

W przypadku Build Your Deams ("zbuduj swoje marzenia") nie chodzi o alternatywę: sen czy koszmar. Te pojazdy nie są ani tym, ani tym. Ale czy elektryczne modele z Chin są w stanie spełnić marzenia europejskich klientów? Zwłaszcza tych na zachodzie kontynentu, gdzie BYD-y mają być oferowane w pierwszej kolejności? Chińskie auta z napędem elektrycznym są już od dawna zdolne do konkurowania poza swoim krajem. Zwłaszcza istniejący od 2003 r. BYD ma doświadczenie jako producent elektrycznych autobusów, jeżdżących na całym świecie. W Chinach w pierwszej połowie roku zarejestrowano 586 164 nowe elektryczne BYD-y, co stanowi 186-procentowy wzrost rok do roku.

Ten sukces budzi zainteresowanie także na naszym kontynencie. Ferdinand Dudenhöffer z Center of Automotive Research już nazwał BYD-a enfant terrible przemysłu samochodowego. Jednak żaden chiński producent nie jest jeszcze koszmarem europejskiej konkurencji.

Naszym zdaniem

BYD-a nie wolno lekceważyć. Zwłaszcza jeśli cena i dostępność modeli chińskiej marki okażą się lepsze niż u konkurencji. Nowocześniejsze i tańsze akumulatory Blade mogą się stać bezwzględną przewagą.