Zacznijmy od mocnego akcentu, postawionego przez Mustanga Mach-E. To najlepszy samochód elektryczny pod względem utraty wartości według badania, przygotowanego przez "Auto Świat" i INFO-EKSPERT. Elektryczny SUV Forda po 3-letnim okresie eksploatacji przy rocznym przebiegu 20 tysięcy kilometrów traci jedynie 32,5% swojej wartości – zdecydowanie najmniej spośród wszystkich samochodów elektrycznych.
Ford Mustang Mach-E zdobył pierwsze miejsce nie tylko w kategorii elektrycznych SUV-ów, ale także w całym segmencie pojazdów elektrycznych. To osiągnięcie potwierdza wartość samochodu w dłuższym okresie i wskazuje, że to najlepszy wybór dla osób i podmiotów, którym zależy na jak najwyższej wartości samochodu po kilku latach eksploatacji.
Ale stabilna wartość auta to tylko jeden z aspektów jego posiadania — warto wiedzieć, że również sam samochód jest bardzo ciekawy i dowodzi wybitnych kompetencji technicznych producenta. Całkowicie elektryczny Ford Mustang Mach-E spotkał się w Polsce z ogromnym zainteresowaniem. W roku premiery tego samochodu cała pula przeznaczona na polski rynek została wyprzedana jeszcze zanim pierwsze egzemplarze trafiły do Polski. To podpowiada, że sportowy elektryk Forda świetnie trafia w potrzeby polskich kierowców, ceniących sobie wysoką dynamikę jazdy i możliwość ekologicznego podróżowania bez emitowania spalin.
Mustang Mach-E — w punkt!
Pierwszy w rodzinie Mustangów SUV, napędzany błyskawicznie reagującym, energooszczędnym, układem napędowym, zasilanym z akumulatora, jest oferowany do wyboru z jednym silnikiem i z napędem na tylne koła lub z dwoma silnikami i z napędem wszystkich kół, w wersji GT zapewniającym porównywalne z supersamochodami przyspieszenie 0-100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy.
Klienci mają wybór pomiędzy wersją z akumulatorami zapewniającymi standardowy lub rozszerzony zasięg jazdy – większy oferuje czysty, elektryczny zasięg pomiędzy ładowaniami do 600 km (oszacowany według testu zużycia energii WLTP dla wersji z dużą baterią i tylnym napędem). Co ciekawe, to tylko założenia, bowiem maksymalny zasięg może być zdecydowanie większy, o czym może świadczyć rekord Guinnessa w wydajności pojazdów elektrycznych.
Podczas rekordowego przejazdu średnie zużycie energii nie przekroczyło 10 kWh/100 km. Zespół bijący rekord był w stanie przejechać około 10,5 kilometra na jednej kilowatogodzinie energii (kWh). Zasięg na jednym ładowaniu? Ponad 800 kilometrów! To pokazuje, jak niezwykle wydajnym napędem dysponuje Mustang Mach-E.
Rekordowy zasięg na jednym ładowaniu
Kolejny przykład na to, jak wydajny jest napęd Mustanga Mach-E, dali norwescy eksperci od eco-drivingu, którzy przejechali w pełni elektrycznym SUV-em Forda dystans 807 kilometrów na jednym ładowaniu. Taki zasięg czyni elektrycznego Forda świetnym towarzyszem do turystyki — na dachu można przewieźć kajak czy rower, a przyczepa z hamulcami może ważyć nawet 1500 kg.
Ale elektryczny Ford to nie tylko możliwość ekonomicznej jazdy niezależnie od wybranej odmiany napędu. To także emocje, dostępne do tej pory wyłącznie posiadaczom spalinowych supersamochodów. Odmiana GT elektrycznego Mustanga Mach-E natychmiast przyciąga uwagę i nie można go pomylić z żadnym innym SUV-em. To najmocniejsza wersja dla najbardziej wymagających klientów — oferuje aż 487 KM mocy oraz 860 Nm momentu obrotowego.
Wersję GT bardzo łatwo rozpoznać po 20-calowych obręczach kół z lekkich stopów o wzorze zarezerwowanym dla topowej odmiany Mustanga Mach-E. Za nimi, z przodu, kryją się wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy aż 385 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami w kolorze czerwonym, firmowane przez markę Brembo. Trudno nie zwrócić uwagi również na opony w rozmiarze 245/45 o specjalnym – bieżniku i mieszance, które są o 2,5 cm szersze w porównaniu z oponami pozostałych odmian Mustanga Mach-E.
Każdy Mustang Mach-E oferuje tryby jazdy Whisper, Active i Untamed, które dopasowują dynamikę jazdy i wrażenia pasażerów do nastroju kierowcy. Pięciomiejscowy SUV z nadwoziem w stylu coupe z czasem staje się coraz lepszy, dzięki zdalnym bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowania.
Co jeszcze wyróżnia Forda?
To jedna z nielicznych marek w Polsce, które oferują możliwość napraw wewnątrz akumulatora lokalnie, bez transportowania go za granicę do wyspecjalizowanych centrów serwisu baterii trakcyjnych. Innowacyjne rozwiązanie pomaga na szybką i w pełni bezpieczną diagnostykę i ewentualną wymianę pojedynczych lub wszystkich modułów akumulatora — najważniejszej części samochodu elektrycznego — w Polsce.
W przeciwieństwie do innych producentów część ta nie musi być wysyłana do laboratoriów w centrach produkcyjnych marek samochodów, co znacząco wydłużyłoby oczekiwanie na samochód. Dodatkowo w wielu sytuacjach wymiana całego akumulatora może zostać zastąpiona wymianą pojedynczych modułów, co jest niezwykłą oszczędnością pieniędzy. To świadectwo zaawansowania pod kątem elektryfikacji, dzięki któremu klient może mieć pewność co do jakości obsługi.
Dodatkowo Ford wdraża montaż akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w Mustangu Mach-E na rynek europejski, co jest wyrazem zaangażowania firmy w obniżenie cen pojazdów elektrycznych i zwiększanie ich przystępności.
Akumulatory LFP są bardzo trwałe i tolerują częstsze ładowanie oraz ładowanie szybkie, a jednocześnie korzystają z mniejszej ilości poszukiwanych w branży, drogich surowców. Tańszy akumulator pomoże Fordowi ograniczyć koszty produkcji, a nawet obniżyć ceny samochodów elektrycznych. Akumulatory LFP będą stanowić źródło zasilania wielu przystępnych cenowo elektrycznych modeli osobowych i ciężarowych nowej generacji, które są obecnie opracowywane przez Forda.
A jak wygląda gwarancja na "elektryka"?
Ford Mustang Mach-E objęty jest dwuletnią gwarancją podstawową, natomiast elementy wysokonapięciowe zostały objęte wydłużoną gwarancją przez okres 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów, w zależności od tego, który z tych warunków wystąpi pierwszy. W skład tych elementów wchodzi akumulator wysokonapięciowy, główny zespół napędu elektrycznego, drugi zespół napędu elektrycznego, ładowarka pokładowa, inwerter, moduł sterujący inwertera przekładni.