Auto Świat EV Porady Sprawdziliśmy superszybkie ładowarki. Jazda elektrykiem już nie będzie uciążliwa?

Sprawdziliśmy superszybkie ładowarki. Jazda elektrykiem już nie będzie uciążliwa?

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Coraz lepsza technologia i coraz mocniejsze ładowarki sprawiają, że nawet długie podróże samochodami z napędem elektrycznym nie muszą oznaczać czasochłonnych postojów na stacjach ładowania. W przypadku najnowszego Porsche Taycana Cross Turismo wystarczy kilkanaście minut, by uzupełnić energię na kolejne 200-300 km jazdy.

Porsche Taycan Cross Turismo
Zobacz galerię (3)
Auto Świat / Rafał Sękalski
Porsche Taycan Cross Turismo

Oczywiście, by tak się działo, musi być spełnione kilka warunków, spośród których najważniejszym jest dostęp do szybkiej ładowarki o napięciu 800 V i maksymalnej mocy ładowania (szczytowej) do 270 kW (tyle jest w stanie obsłużyć Taycan). Sieć około 400 takich punktów zdolnych zapewnić moc nawet do 350 kW powstaje właśnie w Europie (m.in. przy głównych szlakach tranzytowych) w ramach projektu Ionity, w którym poza Porsche uczestniczą także: Audi, BMW, Daimler, Ford i Hyundai.

W Polsce ma działać 12 ultraszybkich ładowarek Ionity zlokalizowanych przy autostradach A1, A2 i A4, z których pięć zostanie otwartych jeszcze w tym roku. Dzięki temu dalekie podróże autami elektrycznymi nie będą uciążliwe. Jak to wygląda w przypadku Porsche, mogliśmy przekonać się podczas premierowych jazd testowych w okolicach Stuttgartu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj też:

Podobnie jak "zwykły" Taycan, także i jego bardziej uniwersalna wersja Cross została wyposażona w akumulatory o pojemności 93,4 kWh (brutto) oraz instalację z napięciem systemowym 800 V (zakres od 610 do 835 V), zamiast typowego dla wielu innych elektryków napięcia 400 V. Dzięki temu możliwe jest wykorzystanie pełnego potencjału ultraszybkich ładowarek i naprawdę błyskawiczne uzupełnianie energii w akumulatorach.

Jak szybkie? Wystarczy tylko około 5 minut, by "zatankować" energię na 100 km jazdy, lub 22 minuty i 30 sekund, by załadować baterie z poziomu 5 do 80 proc., co pozwala przejechać ponad 300 km (zależnie od temperamentu kierowcy). Sama procedura ładowania dla zalogowanych użytkowników jest bardzo prosta – wystarczy umieścić wtyczkę ładowarki w gniazdku auta i proces rozpoczyna się automatycznie. Dzięki specjalnej aplikacji ładowarka "wie", jakie auto zostało podłączone i czyj rachunek obciążyć opłatą. Alternatywnie można skorzystać z aplikacji w telefonie lub specjalnej karty albo zapłacić za usługę, skanując kod QR umieszczony na stacji ładowania (szczegółowe informacje można znaleźć na stronie ionity.eu). Sam czas ładowania można wykorzystać na toaletę, wypicie kawy lub po prostu krótki odpoczynek wskazany przy długich trasach.

Niestety, jest i łyżka dziegciu. Korzystanie z ultraszybkich ładowarek to dość kosztowna opcja. Poniżej podajemy aktualny cennik Ionity obowiązujący w wybranych krajach w Europie.

Austria0,79 euro/kWh
Belgia0,79 euro/kWh
Chorwacja5,60 HRK/kWh
Czechy21,00 CZK/kWh
Dania6,20 DKK/kWh
Estonia0,79 euro/kWh
Finlandia0,79 euro/min
Francja0,79 euro/min
Hiszpania0,79 euro/kWh
Holandia0,79 euro/kWh
Irlandia0,73 euro/kWh
Litwa0,79 euro/kWh
Łotwa0,79 euro/kWh
Niemcy0,79 euro/kWh
Norwegia8,40 NOK/kWh
Polska3,50 PLN/kWh
Słowacja0,79 euro/kWh
Słowenia0,79 euro/kWh
Szwecja8,70 SEK/kWh
Szwajcaria0.79 CHF/kWh
Węgry280 HUF/kWh
Wielka Brytania0,69 GBP/kWh.
Włochy0,79 euro/kWh

I jeszcze jedna ważna uwaga: nie wszystkie auta z napędem elektrycznym są w stanie wykorzystać pełny potencjał ultraszybkich ładowarek. Z obecnie dostępnych w polskiej ofercie modeli poza Porsche Taycanem i Taycanem Cross Turismo dużą moc mogą obsłużyć: Audi e-tron GT (maks. 270 kW, 10-80 proc. w 21 minut), BMW iX (maks. 200 kW, 10-80 proc. w 40 minut), Kia EV6 (maks. 250 kW, 10-80 proc. w 18 minut), Mercedes EQS (maks. 200 kW, 10-80 proc. w 31 minut), Tesla Model S (maks. 250 kW, 10-80 proc. w 23 minuty) i Tesla Model X (maks. 250 kW, 10-80 proc. w 23 minuty).

Szczegółowe dane dotyczące ładowania Porsche Taycana Cross Turismo

Maksymalna moc ładowania prądem stałym (DC)270 kW
Czas ładowania dla prądu zmiennego (AC) o mocy 9,6 kW (od 0 do 100%)10,5 godz.
Czas ładowania dla prądu zmiennego (AC) o mocy 11kW (od 0 do 100%)9 godz.
Czas ładowania dla prądu zmiennego (AC) o mocy 22kW (od 0 do 100%)5 godz.
Czas ładowania prądem stałym (DC) o mocy 50kW na dystans do 100km (WLTP)31 min.
Czas ładowania prądem stałym (DC) o mocy 50kW (od 5 do 80%)93 min.
Czas ładowania prądem stałym (DC) o maks. mocy na dystans do 100km (WLTP)5,50 min.
Czas ładowania prądem stałym (DC) o maks. mocy (od 5 do 80%)22,5 min.
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków