Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > EV > Testy > Audi Q8 Sportback 50 e-tron. Tak jeździ odnowiony, stylowy SUV na prąd

Audi Q8 Sportback 50 e-tron. Tak jeździ odnowiony, stylowy SUV na prąd

Audi e-tron doczekało się w 2022 r. modernizacji, a przy tym zmieniło się nazewnictwo tego modelu i teraz mamy Audi Q8 e-tron. Gama napędowa obejmuje układy o mocy 340 KM, 408 KM oraz 503 KM. Mogliśmy przekonać się, jak w codziennym użytkowaniu sprawdza się bazowa wersja silnikowa z nadwoziem typu Sportback.

Audi Q8 e-tron Źródło: Auto Bild
  • Audi Q8 Sportback 50 e-tron napędzane jest 340-konnym układem dwóch, elektrycznych silników – po jednym z przodu oraz z tyłu samochodu
  • Samochód uzyskuje setkę po 6 s, rozpędza się maksymalnie do 200 km/h, a dzięki bateriom o pojemności 89 kWh ma zasięg 505 km
  • Audi Q8 Sportback 50 e-tron to wydatek minim 356 300 zł

Od 2018 r. na rynku jest elektryczne Audi e-tron. W tej postaci jest to pełnowartościowy SUV z nadwoziem o długości 4,91 m. Dwa lata później gamę uzupełniła odmiana Sportback utrzymana w stylistyce coupe.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Teraz przyszedł czas na modernizację samochodu, a przy okazji zdecydowano się na zmianę nazwy. Od 2022 r. największy elektryczny SUV z Ingolstadt staje się Audi Q8 e-tronem. Podczas pierwszej jazdy odnowionym modelem testujemy Q8 e-trona w wersji 50 Sportback z silnikiem o mocy 340 KM.

Najpóźniej w 2024 r. do istniejącego Audi Q4 e-trona i wspomnianego Audi Q8 e-trona dołączy Audi Q6 e-tron. W ten sposób Audi sukcesywnie wprowadza nomenklaturę e-samochodów. Jest to konsekwentne działanie, ponieważ od 2026 r. Audi będzie wprowadzać na rynek wyłącznie samochody zelektryfikowane, takie jak Q8 50 e-tron.

Przeczytaj też:

W bazowym modelu Audi Q8 50 e-tron akumulatory mają pojemność 89 kWh (netto). Zasilają one dwa silniki elektryczne, po jednym na przedniej i tylnej osi. Łącznie jednostki produkują 340 KM, a podawany przez producenta zasięg to 505 km.

Powyżej tej wersji plasuje się Audi Q8 55 e-tron o mocy 408 KM, które na pokładzie ma baterie o pojemności netto 106 kWh i zasięg 600 km. Z kolei topowe 503-konne Audi SQ8 55 e-tron wyposażone w takie same akumulatory ma zasięg 413 km.

Audi Q8 e-tron – modyfikacje tylnego silnika

Żeby zapewnić większy moment obrotowy (664 Nm) w przypadku modeli 50 i 55 Audi zmieniło konstrukcję tylnego silnika. Zamiast 12 wprowadzono 14 uzwojeń, a tym samym jednostka generuje silniejsze pole magnetyczne.

W Audi SQ8 e-tron za napęd odpowiadają trzy silniki elektryczne – jeden pracuje z przodu, a oprócz tego po jednym umieszczono przy każdym tylnym kole. W sumie w trybie Boost napęd generuje 503 KM i 973 Nm, sprint do setki zajmuje 4,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.

To, co przemawia za topową wersją, to dwa silniki z tyłu. Dzięki nim moc może być rozdzielana na poszczególne koła w zależności od potrzeb. Ponadto odczuwalnie, poprzez wyrafinowany elektryczny system Torque-Vectoring rozdzielany jest moment obrotowy. Jest to prawdziwy plus podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.

Audi Q8 e-tron – sprawny w każdej wersji

Podczas testu przekonaliśmy się, że słabszy, dwusilnikowy układ napędowy także potrafi zaskakująco dobrze utrzymać w ryzach minimum 2,5-tonowy samochód (również 4x4) dało się to uzyskać dzięki wsparciu systemu stabilizacji przechyłu, ulepszonej przedniej osi i za sprawą czterostopniowego ESC (w tym programu off-road),

Do tego dochodzi pneumatyczne zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami. Dzięki niemu można podnieść lub obniżyć pojazd o 76 milimetrów. Pod tym względem wrażenia z jazdy są absolutnie zachwycające, a nowy, progresywny układ kierowniczy jest jak zwykle bezpośredni. Szczerze mówiąc, podczas codziennej jazdy nie brakowało nam sportowego zawieszenia Audi SQ8 e-trona.

Audi Q8 e-tron – ładowanie nawet o mocy 170 kW

Audi Q8 50 e-tron może być ładowany z maksymalną mocą 150 kW, a pozostałe warianty z mocą do 170 kW. Skraca to czas ładowania (od 10 do 80 proc.) do niespełna pół godziny.

Audi Q8 Sportback 50 e-tron to wydatek minim 356 300 zł. Jeżeli nie zależy Wam na sportowym wizerunku Sportbacka, ale bardziej cenicie praktyczność SUV-a to możecie mieć Audi Q8 50 e-trona także w takiej wersji nadwoziowej. Wówczas zyskujecie bagażnik o pojemności 569-1637 l, a zapłacić musicie za auto 345 000 zł.

Audi Q8 Sportback 50 e-tron – nasza opnia

Audi Q8 Sportback 50 e-tron nie jest wprawdzie tanim samochodem, ale za wysoką cenę otrzymuje się praktyczne auto o stylowym wyglądzie, wykończone materiałami najwyższej jakości i z bogatym wyposażeniem. Zaletami pojazdu są także: dynamiczny napęd, duży zasięg oraz świetne prowadzenie.

Audi Q8 Sportback 50 e-tron – dane techniczne

Silnik Dwa asynchroniczne, po jednym przy każdej osi
Moc maksymalna 340 KM
Maksymalny moment obrotowy 664 Nm
Napęd 4x4
Długość/szerokość/wysokość 4915/1937/1619 mm
Pojemność bagażnika 528-1567 l
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Zużycie prądu 19,5-23,7 kWh/100 km
Cena od 356 300 zł
Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji