Alfa Romeo Tonale Hybrid Q4. czy Alfisti mogą być zadowoleni z hybrydy plug-in? [Test]

Auto Świat
Alfa Romeo Tonale Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romero Tonale to nowość z 2022 r., która oferowana jest z dwiema miękkimi hybrydami do wyboru, dieslem lub hybrydą typu plug-in. W naszym teście sprawdzamy, jak spisuje się ta ostatnia, najnowsza odmiana. Czy w mocno zelektryfikowanym Tonale nadal wyczuwa się cechy, za które kochamy Alfę Romeo?
  • Tonale Hybrid Q4 wykorzystuje benzynowy silnik o mocy 180 KM i elektryczną jednostkę generującą 122 KM, a łączna moc układu to 280 KM
  • Na pokładzie samochodu znalazły się akumulatory o pojemności 15,5 kWh, a maksymalny zasięg w trybie elektrycznym wg cyklu WLTP to 80 km
  • SUV z hybrydą typu plug-in rozpędza się do "setki" po 6,5 s, a jej maksymalna prędkość wynosi 206 km/h

Alfa Romeo Tonale – dla kogo?

Pod względem stylistyki nadwozia oraz wykończenia wnętrza Tonale jest prawdziwą Alfą Romeo, a zatem fani marki powinni być z niej zadowoleni. Auto spodoba się także kierowcom, którzy lubią SUV-y, a osoby potrzebujące napędu 4x4 w przypadku hybrydy plug-in otrzymują go w standardzie. Czy Alfa Romeo Tonale plug-in nadaje się także na rodzinny samochód? O tym za chwilę.

Alfa Romeo Tonale – opis modelu

Charakterystyczna atrapa chłodnicy z firmowym logo nie pozwala pomylić Alfy Romeo Tonale z żadnym innym SUV-em. Typowo dla włoskiej marki stylistykę nadwozia utrzymano w sportowej konwencji.

Taki design to zasługa wąskich reflektorów oraz dużego wlotu powietrza w przednim zderzaku. Z tyłu podobają nam się podwójne końcówki układu wydechowego, pas świateł poprowadzony przez całą szerokość pojazdu oraz spoiler dachowy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Znaczenie dla sportowego wizerunku auta mają także 20-calowe alufelgi o wzornictwie stosowanym w Alfach już od dawna, a efektownym dodatkiem są także kontrastujące z czarnym lakierem włoskie flagi na zewnętrznych lusterkach.

Kolor lakieru sprawia, że mniej widoczne są cechy typowe dla SUV-ów. To dlatego, że czarne nakładki na nadkolach nie odcinają się od reszty karoserii. Niezbyt oczywisty jest także terenowy atut w postaci powiększonego prześwitu. Owszem jest on większy niż w hatchbackach czy sedanach, ale przyznajmy, że 156 mm nie jest imponującą wartością, jak na SUV-a.

Alfa Romeo Tonale – wrażenia z jazdy

Alfa Romeo Tonale jako hybryda plug-in ma układ o łącznej mocy 280 KM. Taka liczba koni mechanicznych to zasługa zastosowania doładowanego benzyniaka 1.3 generującego 180 KM oraz 122-konnej, elektrycznej jednostki. W skład układu napędowego wchodzi jeszcze 6-stopniowa, automatyczna skrzynia.

Test rozpoczynamy w trybie hybrydowym, z rozładowanym akumulatorem trakcyjnym (15,5 kWh), a z DNA wybieramy neutralne N optymalne do spokojnej jazdy na co dzień. Od razu odczuwalna jest pewna wada układu napędowego – niezależnie czy wciskamy pedał gazu delikatnie, czy do podłogi skrzynia niezbyt sprawnie zmienia przełożenia, a do tego zbyt długo zwleka z włączeniem kolejnego biegu. Takie działanie okazuje się irytujące.

Zupełnie inaczej mechanizm zachowuje się, gdy skorzystamy z dynamicznego ustawienia D. Wówczas zmiana biegów lepiej dostosowuje się do obrotów silnika, zmiana następuje znacznie sprawniej, a tym samym możliwe jest uzyskanie "setki" już po 6,5 s.

Jeszcze inne odczucia towarzyszą jeździe, gdy uzupełnimy prąd w baterii i podróżujemy w trybie czysto elektrycznym po ustawieniu trybu A, jak Advanced efficiency. Po dodaniu gazu auto rusza dynamicznie i nawet po zwiększeniu prędkości (maksymalna w elektrycznym trybie to 135 km/h) sunie bezszelestnie.

Alfa Romeo Tonale – wnętrze

Sportowa stylistyka, którą obdarzono nadwozie Alfy Romeo Tonale zagościła także we wnętrzu. W tym duchu utrzymano 3-ramienną kierownicę oraz fotele, które okazują się nie tylko wygodne, lecz także – za sprawą wysokich boczków – świetnie podpierają z boku.

Zajmując miejsce we wnętrzu, docenimy także ciekawe wzornictwo deski rozdzielczej oraz materiały wykończeniowe wysokiej jakości. Wskazania odczytuje się z cyfrowych wskaźników, a obsługa urządzeń pokładowych odbywa się za pomocą tradycyjnych przycisków bądź za pośrednictwem 10,25-calowego, dotykowego ekranu. W tym ostatnim przypadku nie mamy, niestety dobrych informacji – menu okazuje się skomplikowane, a poza tym niektóre funkcje aktywuje się dopiero po kilkukrotnym wciśnięciu wybranej ikonki.

Niedociągnięcia dostrzegliśmy również przy obsłudze dźwigienek umieszczonych przy kierownicy. Nie dość, że dotarcie do nich utrudniają duże łopatki do ręcznej zmiany biegów, to w dodatku niektóre funkcje aktywuje się w wyjątkowy sposób. Podobnie, jak fani Alfy Romeo doceniamy oryginalność pojazdu, ale nie akceptujemy jej, jeżeli pogarsza ona ergonomię obsługi.

Przednich wycieraczek nie włącza się, tak, jak w konkurencyjnych modelach dźwigienką przy kolumnie kierowniczej, lecz umieszczonym na niej przełącznikiem. W efekcie włączanie wycieraczek zmusza do oderwania rąk od kierownicy. Za to ruch dźwigienką w dół aktywuje tylną wycieraczkę. Pamiętajcie jednak o powtórnym wciśnięciu dźwigienki, bo w innym przypadku wycieraczka pozostanie włączona.

Popisową konkurencją Alfy Romeo Tonale nie jest też przestronność wnętrza. Wprawdzie z przodu miejsca jest pod dostatkiem, ale z tyłu nie ma go zbyt dużo. Doskwiera przede wszystkim ograniczona liczba centymetrów na nogi.

Alfa Romeo Tonale – pojemność i ustawność bagażnika

Ograniczona ilość miejsca na tylnej kanapie to nie jedyna cecha, która sprawia, że rodzinne przeznaczenie Alfy Romeo Tonale nie będzie optymalne. Także pojemność bagażnika ogranicza możliwość urlopowych wyjazdów całą rodziną. Dlaczego?

Ponieważ trudno będzie zmieścić urlopowy ekwipunek do kufra o pojemności 385-1430 l. Tymczasem kierowcy, którzy wybiorą miękką hybrydę lub diesla mogą cieszyć się z bagażnika o objętości 500-1550 l.

Alfa Romeo Tonale – zużycie energii i koszty eksploatacji

Alfa Romeo Tonale plug-in ma na pokładzie akumulatory o pojemności 15,5 kWh. Po naładowaniu ich na 100 proc., według producenta maksymalny zasięg w trybie czysto elektrycznym to 80 km.

Niestety, niska temperatura rujnuje te założenia. Po uzupełnieniu energii przy temperaturze około 2 stopni Celsjusza komputer pokazywał zasięg na poziomie 60 km. Tymczasem podczas testu udało się pokonać bezemisyjnie 50 km.

Alfa Romeo Tonale – prowadzenie

Alfa Romeo Tonale w testowanej wersji ma seryjnie aktywne zawieszenie Dual Stage Valve. Współpracuje ono z trybami układu DNA i dostosowuje się do warunków drogowych. Dzięki temu podwozie perfekcyjnie tłumi nierówności nawierzchni. Jednak to nie wszystko.

Już w podstawowym ustawieniu układ jezdny skutecznie zapobiega nadmiernym przechyłom karoserii podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Jeżeli natomiast wybierzemy sportowe ustawienie, podwozie odczuwalnie usztywnia się i auto prowadzi się jeszcze precyzyjniej i niestraszne stają się mu nawet ciasne nawroty. Tym bardziej że w opanowaniu Tonale pomaga precyzyjny układ kierowniczy.

Alfa Romeo Tonale – finansowanie i gwarancja

Ceny Alfy Tonale startują od 159 700 zł, ale za taką kwotę otrzymuje się auto w bazowej wersji wyposażeniowej Super i ze 130-konną, miękką hybrydą. W przypadku wersji plug-in trzeba zapłacić 236 500 zł i to pod warunkiem, że wybierze się wersję Edizione Speciale.

Kolejny stopień to odmiana TI za 243 500 zł, a najdroższe Veloce (takie, jak testowaliśmy) to już wydatek 254 500 zł. Jakby tego było mało, to do cen należy doliczyć 500 zł za koszty transportu i przygotowania pojazdu.

W przypadku Alfy Romeo Tonale plug-in producent daje gwarancję na akumulatory na 8 lat lub 160 tys. km.

Czytaj więcej o TONALE

ALFA ROMEO Tonale - galeria

Alfa Romeo Tonale – czy warto kupić?

Alfa Romeo Tonale w wersji plug-in to kusząca propozycja. Z jednej strony to najmocniejsze wydanie włoskiego, kompaktowego SUV-a, a z drugiej możliwość jazdy w trybie czysto elektrycznym. Niestety, zapędy tłumi wysoka cena. A szkoda, bo pomimo pewnych niedogodności to nadal prawdziwa Alfa.

Marka ALFA ROMEO
Model Tonale
Pojemność akumulatorów brutto/netto (kWh) 15,5/bd.
Moc maksymalna (kW/KM) 280
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 270
Skrzynia biegów automatyczna, 6b
Napęd 4x4
Przyspieszenie 0-100km/h (s) 6.5
Prędkość maksymalna (km/h) 206
Średnie zużycie energii elektrycznej
(WLTP kWh/100km)
00
Moc ładowania AC (kW) 7.4
Czas ładowania AC (min) 0
Moc ładowania DC (kW) 0
Czas ładowania DC (min) 0
Zasięg samochodu (km) 80
Długość / szerokość / wysokość (cm) 4528/1841/1601
Pojemność bagażnika min-max (l) 385-1430
Cena od (zł) 254 500
Rata leasingu od (zł/miesiąc) 0
Koszt wynajmu od (zł/doba) 0
Google News
Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński Dziennikarz AutoŚwiat.pl

Katalog Samochodów Auto Świat