• VW Arteon w hybrydowej wersji plug-in dysponuje łączną mocą 218 KM
  • Bateria o pojemności 10,4 kW zapewnia zasięg w trybie elektrycznym do 57 km w cyklu WLTP, realnie w teście niespełna 50 km
  • Na prądzie można jechać z maksymalną prędkością 135 km/h

Na tle bardziej klasycznego Passata Arteon rzeczywiście jawi się jak model bardziej wyrafinowany, a VW nie ukrywa, że celuje nim w segment premium. Auto obecne jest na rynku już od 2017 roku (przy okazji face liftingu w 2020 roku jego paleta powiększyła się o jeszcze bardziej stylową odmianę Shooting Brake) i w tym czasie zdążyło zaskarbić sobie sympatię klientów.

Aktywne zawieszenie DCC (standard)pozwala regulować sztywność amortyzacji w trzech zakresach: Comfort, Normal i Sport. W tym ostatnim wyraźnie się usztywnia, ale nie wpływa negatywnie na komfort jazdy Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Aktywne zawieszenie DCC (standard)pozwala regulować sztywność amortyzacji w trzech zakresach: Comfort, Normal i Sport. W tym ostatnim wyraźnie się usztywnia, ale nie wpływa negatywnie na komfort jazdy

Zobacz też: Nowe generacje Volkswagena Passata, Audi A4 i BMW serii 5. Już tylko elektryczne?

VW Arteon 1.4 TSI eHybrid – stylowy i wygodny

Trzeba przyznać, że Volkswagenowi udało się zaprojektować atrakcyjną limuzynę, która nadal zwraca na siebie uwagę zgrabną, dynamiczną linią nadwozia, a przy tym oferuje przestronne i komfortowe wnętrze. Miejsca dla pasażerów jest mnóstwo, także na tylnej kanapie, i to mimo opadającej linii dachu. Fotele są bardzo wygodne, a ten kierowcy ma dodatkowo częściowo elektryczną regulację ustawień i funkcję przyjemnego masażu, którą można docenić zwłaszcza na długich trasach.

Volkswagen Arteon Foto: auto świat / Auto Świat
Volkswagen Arteon

Na plus należy zaliczyć: bardzo dobrą jakość wykończenia i materiałów, obsługę pokładowego systemu multimedialnego z cyfrowymi zegarami i dużym dotykowym ekranem oraz łatwy dostęp do wybranych funkcji fizycznymi przyciskami na konsoli środkowej i pojemnościowymi na kierownicy.

Bagażnik Arteona oferuje przyzwoite 445 l lub nawet 1427 l po rozłożeniu oparć tylnych siedzeń Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Bagażnik Arteona oferuje przyzwoite 445 l lub nawet 1427 l po rozłożeniu oparć tylnych siedzeń

Bagażnik w wersji hybrydowej plug-in za sprawą umieszczonych pod podłogą baterii ma pojemność 445 l, czyli o 118 l mniej niż w odmianach spalinowych, a pod uchylaną pokrywą jest tylko miejsce na drobiazgi i kabel do ładowania.

VW Arteon 1.4 TSI eHybrid – komfortowy i dynamiczny

Układ napędowy testowanej wersji składa się z benzynowego silnika 1.4 TSI o mocy 156 KM oraz z jednostki elektrycznej rozwijającej 115 KM. Łączna moc systemowa to 218 KM, które trafiają na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowego, 2-sprzęgłowego automatu. To sprawdzone rozwiązanie, które znajdziemy także w innych modelach Grupy VW, pasuje do charakteru Arteona. Kierowca ma do wyboru kilka trybów pracy napędu, w tym np. w pełni elektryczny lub komfortowy albo GTE, będący czymś w rodzaju elektrycznego boostera, który oddaje do dyspozycji pełny potencjał układu hybrydowego i umożliwia bardzo dynamiczną jazdę. W teście zmierzyliśmy przyspieszenie od zera do 100 km/h w czasie 7,6 s, czyli o 0,2 s szybciej niż obiecuje producent.

Zobacz też: Z europejskiej mapy aut znikają całe motoryzacyjne gatunki: tych słynnych modeli już nie produkują

Sportowa elegancja we wnętrzu. Trójramienna kierownica wielofunkcyjna z łopatkami do zmiany biegów kosztuje dodatkowo 750 zł. Aluminiowe nakładki na pedałach są standardem w pakiecie R-Line Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Sportowa elegancja we wnętrzu. Trójramienna kierownica wielofunkcyjna z łopatkami do zmiany biegów kosztuje dodatkowo 750 zł. Aluminiowe nakładki na pedałach są standardem w pakiecie R-Line

Z drugiej strony Arteonem można podróżować w całkowitej ciszy, korzystając tylko z motoru elektrycznego, i to nawet z prędkością dochodzącą do 135 km/h. Volkswagen obiecuje, że bezemisyjny zasięg modelu to 57 km, nam jednak udało się wycisnąć z baterii o pojemności 10,4 kWh (netto) niespełna 50 km. Wystarczająco dużo, by przez znaczną część dnia jeździć tylko na prądzie. Jego uzupełnienie z ładowarki o mocy do 3,6 kW zajmuje 3,5 godziny, ewentualnie do 5 godzin ze zwykłego gniazdka. Taki tryb użytkowania przynosi wymierne oszczędności. Po rozładowaniu baterii układ przechodzi w tryb hybrydowy i automatycznie optymalizuje swoją wydajność. Co ważne, nie odbywa się to kosztem osiągów, na autostradzie zużycie paliwa potrafi jednak przekroczyć wówczas 10 l/100 km, a poza miastem oscyluje w granicach 7 l/100 km. Podczas testu na trasie mieszanej o długości 619 km zanotowaliśmy średnią 6,1 l/100 km i 2,4 kWh/100 km.

Cyfrowe zegary o przekątnej 10,25 cala mają czytelną grafikę i kilka ekranów do wyboru Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Cyfrowe zegary o przekątnej 10,25 cala mają czytelną grafikę i kilka ekranów do wyboru

VW Arteon 1.4 TSI eHybrid – naszym zdaniem

Cisza we wnętrzu, komfortowe zawieszenie, bogate wyposażenie i przyjemny potencjał układu hybrydowego sprawiają, że jazda Arteonem w tej wersji daje sporo satysfakcji. Model wyróżnia się też eleganckim charakterem, którego w takiej dawce z pewnością nie znaleźlibyśmy w Passacie. Wyraźnie też pozycjonuje się w klasie premium, zarówno pod względem długiej listy wyposażenia, jak i ceny, która jest właściwie jedynym elementem budzącym moje zastrzeżenia w tym aucie.

Czytaj więcej o VOLKSWAGEN ARTEON

Ocena: 5—

VW Arteon 1.4 TSI eHybrid – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s
0-100 km/h 7,6 s
0-130/0-160 km/h 11,7/17,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,7 s
80-120 km/h 4,7 s
Masa własna/ładowność 2300/524 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,8/11,9 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 36,5 m
                                             gorące  36,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Zużycie testowe: 95 okt. | prąd 7,1 l (hybr.) | 24,1 kWh na 100 km
Zasięg: 95 okt. | prąd 700 | 48 km

VW Arteon 1.4 TSI eHybrid – dane producenta

Silniki: typ/cylindry t.benz./R4 + elektr.
Ustawienie silnika benz. poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1395 cm3
Moc maksymalna 156 + 115 KM
Łączna moc systemu hybrydowego 218 KM
Łączny moment obr. systemu hybr. 400 Nm
Skrzynia biegów/napęd aut. 6 dwusprzęgłowa/p.
0-100 km/h; prędkość maks. 7,8 s; 222 km/h, 135 km/h1)
Zużycie paliwa | energii wg WLTP 1,3 l/100 km | 15,8 kWh/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 30 g/km
Poj. akum. netto/zasięg elektr. WLTP 10,4 kWh/57 km
Moc ładowarki pokładowej 3,6 kW
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 445-1427/50 l
Marka i model opon test. auta Pirelli P Zero
Rozmiar opon 245/40 R 19

VW Arteon 1.4 TSI eHybrid – wyposażenie

Wersja R-Line
6 airbagów S
Zawieszenie z adapt. regulacją DCC S
Czujniki parkowania p/t S/S
Oświetlenie Ambiente w 30 kolorach S
Digital Cockpit Pro S
Reflektory LED z Dynamic Light Assist 6070 zł
Pakiet Design Plus 4270 zł
Pakiet Assistance 3570 zł
Pakiet Comfort z alarmem 4880 zł
Lakier metaliczny/felgi 19-cal. 4000/2530 zł

VW Arteon 1.4 TSI eHybrid – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 224 990 zł
Gwarancja mech./perf. 2 lata/12 lat
Przeglądy (wymiana oleju) co 15 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta 263 950 zł
Pod podłogą bagażnika schowek na kable i drobiazgi oraz litowo-jonowy akumulator Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pod podłogą bagażnika schowek na kable i drobiazgi oraz litowo-jonowy akumulator
Dużo miejsca na kolana, na szerokości ramion i – mimo opadającego dachu – także nad głową. Trzecia strefa klimatyzacji – w cenie Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dużo miejsca na kolana, na szerokości ramion i – mimo opadającego dachu – także nad głową. Trzecia strefa klimatyzacji – w cenie
Fotel kierowcy – ergoComfort – ma elektryczną regulację odcinka lędźwiowego i nachylenia oparcia. Jest wygodny i dobrze trzyma ciało kierowcy. W R-Line tapicerka z mikrofibry i skóry (seryjna) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Fotel kierowcy – ergoComfort – ma elektryczną regulację odcinka lędźwiowego i nachylenia oparcia. Jest wygodny i dobrze trzyma ciało kierowcy. W R-Line tapicerka z mikrofibry i skóry (seryjna)
Maksymalna moc ładowania to 3,6 kW Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Maksymalna moc ładowania to 3,6 kW
Turbodoładowany benzyniak współpracuje z motorem elektrycznym. To wydajny i sprawny duet Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Turbodoładowany benzyniak współpracuje z motorem elektrycznym. To wydajny i sprawny duet
Do wyboru jest kilka predefiniowanych trybów pracy układów napędowego i jezdnego, w tym czysto elektryczny e-Mode i Hybrid, pozwalający doładować baterię podczas jazdy Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Do wyboru jest kilka predefiniowanych trybów pracy układów napędowego i jezdnego, w tym czysto elektryczny e-Mode i Hybrid, pozwalający doładować baterię podczas jazdy
Volkswagen Arteon 1.4 TSI eHybrid Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Arteon 1.4 TSI eHybrid
Volkswagen Arteon 1.4 TSI eHybrid Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Arteon 1.4 TSI eHybrid
W trybie Hybrid można ustawić poziom naładowania baterii podczas jazdy tak, by np. na końcu trasy jechać już tylko na prądzie. Oczywiście, ładowanie z silnika benzynowego zwiększa zużycie paliwa Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W trybie Hybrid można ustawić poziom naładowania baterii podczas jazdy tak, by np. na końcu trasy jechać już tylko na prądzie. Oczywiście, ładowanie z silnika benzynowego zwiększa zużycie paliwa