Auto Świat EV Wiadomości BMW testuje tajemniczy prototyp. Ma on czarną skrzynkę, która trafi do nowych modeli

BMW testuje tajemniczy prototyp. Ma on czarną skrzynkę, która trafi do nowych modeli

BMW finalizuje testy rozwiązań do nowej generacji elektrycznych pojazdów Neue Klasse. Prezentowany prototyp to model studyjny, który nie trafi do produkcji seryjnej, ale jego ważny element już tak. Chodzi o jeden wspólny sterownik od kontroli napędu i dynamiki jazdy.

BMW Vision Driving ExperienceBMW
  • Prototyp Vision Driving Experience jest mobilnym laboratorium do dopracowania działania nowego sterownika nazwanego "Heart of Joy"
  • To kluczowy sterownik napędu, hamowania, ładowania i innych funkcji, przetwarza informacje dziesięć razy szybciej niż poprzednie systemy
  • Każde w pełni elektryczne BMW Neue Klasse z niego skorzysta. Pierwszy model pojawi się jeszcze w tym roku

Testowy pojazd BMW Vision Driving Experience pełni funkcję mobilnego laboratorium, w którym inżynierowie dopracowują działanie nowego komputera centralnego nazwanego "Heart of Joy". Niemiecki producent wyjaśnia, że jest to sterownik napędu, hamowania, ładowania, rekuperacji i niektórych funkcji kierowania, który przetwarza informacje dziesięć razy szybciej niż poprzednie systemy bazujące na osobnych jednostkach sterujących napędem i hamulcami. Jest jednym z czterech centralnych sterowników w jednym wysokowydajnym komputerze (pozostałe odpowiadają za zautomatyzowaną jazdę, informacje i rozrywkę oraz podstawowe funkcje, takie jak klimatyzacja czy oświetlenie).

Przeczytaj także: Niemcy jeżdżą coraz wolniej. Mają dwa problemy

"Supermózg" jest kluczowy, żeby wykorzystać potencjał mocnego napędu elektrycznego. Pojazd studyjny rozwija aż 18 tys. Nm momentu obrotowego. Jeśli sterownik radzi sobie w takich warunkach, to bez trudu sprosta wymaganiom codziennego użytkowania na drodze.

Jeśli pojazd testowy przyspiesza, felgi są podświetlane na zielono; jeśli dochodzi do rekuperacji — na niebiesko; a jeśli hamuje hamulcem ciernym — na pomarańczowo.
Jeśli pojazd testowy przyspiesza, felgi są podświetlane na zielono; jeśli dochodzi do rekuperacji — na niebiesko; a jeśli hamuje hamulcem ciernym — na pomarańczowo.BMW

Celem jest osiągnięcie płynnej i stabilnej jazdy. Samochód ma prowadzić się precyzyjnie, a kierowca nie będzie musiał niemal zupełnie korzystać z tradycyjnego hamulca. BMW podkreśla, że skuteczny hamulec rekuperacyjny zwiększy wydajność elektryka nawet o 25 proc.

– Heart of Joy przenosi radość z jazdy na wyższy poziom. Uzyskaliśmy też dalszy wzrost wydajności i tym samym większy zasięg, ponieważ w przyszłości kierowca będzie hamował niemal wyłącznie za pomocą rekuperacji. To Efficient Dynamics do kwadratu – podsumował Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju.

Przeprowadzono już jego ostateczny test wytrzymałościowy sterownika w północnoamerykańskim ośrodku BMW Spartanburgu. Każdy w pełni elektryczny pojazd Neue Klasse z niego skorzysta. Pierwszy model klasy wyższej pojawi się jeszcze w tym roku, będzie produkowany w fabryce w Debreczynie na Węgrzech.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków