- Samochody elektryczne jeżdżące w Polsce są statystycznie pięć razy młodsze od samochodów spalinowych
- Samochody elektryczne w Polsce są – statystycznie – rzadziej obciążone wadami takimi jak cofnięcie licznika czy powypadkowa przeszłość
- Wśród samochodów elektrycznych jeżdżących w Polsce znacznie mniejszy odsetek niż w przypadku spalinowych stanowią auta używane z importu
Brak zaufania do używanych samochodów na prąd to nie tylko polska specjalność. W wielu krajach używane, kilkuletnie samochody elektryczne są obecnie niemal niesprzedawalne, a w każdym razie trudno je sprzedać za "uczciwą" cenę. W Polsce więc udział samochodów elektrycznych z importu jest dość niski, nabywcy wolą samochody nowe. Oczywiście – nabywców nowych samochodów elektrycznych jest niewielu i drastyczną przewagę mają firmy.
Wiek i przebieg samochodów elektrycznych w Polsce
- Samochody elektryczne w Polsce stanowią zaledwie 0,3 proc. zarejestrowanych pojazdów.
- Średni wiek samochodu elektrycznego w Polsce to 3 lata, a średni przebieg "elektryka" to 56 tys. km. Dla porównania średni wiek samochodu w Polsce (licząc wszystkie napędy) to 15 lat, a jego przeciętny przebieg to 219 tys. km.
- Spośród samochodów używanych 60 proc. to auta sprowadzone z zagranicy jako używane.
- Samochody elektryczne sprowadzone do Polski jako używane stanowią jedynie ok. 20 proc. ogólnej liczby zarejestrowanych aut na prąd.
- Tylko co czwarty samochód elektryczny jeżdżący w Polsce ma za sobą szkodę potwierdzoną w bazie danych Carfax; Wśród ogółu pojazdów ten odsetek wynosi 38 proc.
Marki samochodów elektrycznych w Polsce — TOP 5
Według bazy danych Carfax w Polsce najpopularniejsze marki samochodów elektrycznych to (w nawiasach średni wiek i średni przebieg pojazdów danej marki):
- Tesla – 18 proc. udziału w rynku (3 lata, 79 tys. km)
- Nissan – 9 proc. (5 lat, 80 tys. km)
- BMW – 8 proc. (4 lata i 59 tys. km)
- Mercedes – 7 proc. (1 rok, 27 tys. km)
- Volkswagen – 6 proc. (2 lata, 42 tys. km)
Co nie tak z programem dopłat?
Zdaniem przedstawiciela Carfaxu w Polsce klienci indywidualni "celują" głównie w samochody używane, a tych dopłaty nie obejmują. Z drugiej strony obecność dopłat może wpływać na wyższą cenę samochodów elektrycznych, brak dopłat obniża ceny nowych samochodów
Program dopłat w tej formie nie odpowiada obecnym potrzebom rynku samochodów prywatnych, który skupia się głównie na pojazdach używanych. Rynek nowych samochodów (ponad 70 proc. transakcji to sprzedaż do biznesu), zdominowany przez firmy, floty i wypożyczalnie, jest wrażliwy na dopłaty tylko w kontekście decyzji kosztowych, a same dopłaty wspierają bardziej producentów niż nabywców – dla przykładu wycofanie dopłat przez niemiecki rząd wywołało falę obniżek cen elektryków u różnych producentów
– mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska,