Auto Świat EV Wiadomości Elektryczne SUV-y z Indii powstaną na platformie MEB Volkswagena

Elektryczne SUV-y z Indii powstaną na platformie MEB Volkswagena

Indyjska Mahindra chce zbudować aż pięć elektrycznych modeli na platformie MEB Volkswagena. W ramach umowy podpisanej z Wolfsburgiem zostanie wyprodukowanych ponad milion samochodów. Wszystkie będą SUV-ami oferowanymi pod jedną z dwóch nowych marek – XUV i BE. Niewykluczone, że zobaczymy te auta w Europie.

Elektryczne SUV-y Mahindry zbudowane na platformie MEB
Zobacz galerię (14)
Mahindra&Mahindra
Elektryczne SUV-y Mahindry zbudowane na platformie MEB

Na pierwszy rzut oka trudno będzie poznać, że elektryczne SUV-y Mahindry mają coś wspólnego z Volkswagenem. Za ostro ciosaną stylistykę indyjskich samochodów koncepcyjnych odpowiada powołane niedawno do życia studio designu M.A.D.E. (Mahindra Advanced Design Europe) z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Pod ciekawie narysowanymi karoseriami znajdziemy jednak dobrze znane komponenty z platformy MEB. Ale... nie w całości.

Mahindra wykorzysta platformę MEB do stworzenia własnej konstrukcji

Mahindra to drugi po Fordzie klient, który zgłosił się do Volkswagena. W przeciwieństwie do Amerykanów, Hindusi nie wykorzystają jednak całej platformy MEB, lecz posłużą się wybranymi komponentami i stworzą bazującą na nich platformę INGLO. Mahindra nie zdecydowała się jeszcze na konkretne akumulatory, ale obiecuje pojemność w zakresie 60-80 kWh i ładowanie do 80 proc. w mniej niż 30 minut.

Co jeszcze wiemy o elektrycznych, indyjskich SUV-ach? Będzie ich łącznie pięć – trzy oferowane pod marką BE (akronim od ang. wyrażenia "Born Electric") i dwa pod marką XUV. Paletę uterenowionych "elektryków" z Indii tworzyć będą: XUV.e8, XUV.e9 i BE.05, BE.07 oraz BE.09. Pierwszy z nich (XUV.e8) pojawi się na rynku już pod koniec 2024 r. W maju 2025 r. w Indiach dołączy do niego SUV-coupé XUV.e9, a w październiku 2025 r. zadebiutuje marka BE.

Zbudowana na bazie platformy MEB indyjska platforma INGLO
Zbudowana na bazie platformy MEB indyjska platforma INGLOMahindra&Mahindra

300 tys. "elektryków" rocznie. Czy trafią do Europy?

Mahindra i Volkswagen zapowiedziały współpracę już w maju, ale od czasu podpisania listu intencyjnego zmieniła się skala tego przedsięwzięcia – obecnie firmy mówią o produkcji nawet 300 tys. samochodów rocznie w szczytowym momencie. Thomas Schmall z Volkswagena mówi, że to liczba, która odpowiada średniej wielkości marce z grupy i zakłada, że pełna umowa zostanie podpisana do końca 2022 r.

Gama elektrycznych SUV-ów Mahindry
Gama elektrycznych SUV-ów MahindryMahindra&Mahindra

Gama elektrycznych SUV-ów zbudowanych na komponentach z platformy MEB Volkswagena została zaprojektowana przede wszystkim z myślą o klientach z Indii, ale możliwe, że marki XUV i BE zadebiutują także w innych częściach globu, bo umowa z Volkswagenem nie nakłada na Mahindrę żadnego embarga. Rajesh Jejurikar, prezes grupy Mahindra & Mahindra, nie wyklucza takiej możliwości.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków