Auto Świat EV Wiadomości Volkswagen przenosi część biznesu do Ameryki. Wysłał do USA już miliard dolarów

Volkswagen przenosi część biznesu do Ameryki. Wysłał do USA już miliard dolarów

Grupa Volkswagen drastycznie tnie wydatki w Europie i zwiększa inwestycje w USA. Właśnie nawiązała strategiczne partnerstwo, w ramach którego zamierza wysłać do Ameryki łącznie aż 5,8 mld dol. Pierwszy miliard już dotarł, a kolejne transze są w drodze. Efektem jest jeżdżący prototyp, który powstał w zaledwie 12 tygodni.

Fabryka Volkswagena w Zwickau
Volkswagen
Fabryka Volkswagena w Zwickau
  • Grupa Volkswagen panicznie redukuje wydatki w Europie, ale w tym samym czasie zwiększa inwestycje w USA
  • Na strategiczne partnerstwo z amerykańskim Rivianem chce przeznaczyć łącznie aż 5,8 mld dol.
  • Współpraca z Rivianem ma przyspieszyć prace nad rozwojem nowych technologii i obniżyć ceny samochodów

Volkswagen przeżywa trudne czasy – zmaga się nie tylko ze spadającym w Europie popytem na elektryki, ale też wzrostem konkurencji w Chinach, gdzie klienci coraz częściej stawiają na samochody lokalnych producentów. Grupa rozważa nawet zamknięcie kilku dużych fabryk na Starym Kontynencie. Ratunkiem dla niemieckiego giganta motoryzacyjnego mają być inwestycje na trzecim kontynencie – nie w Europie i Azji, lecz Ameryce Północnej. Volkswagen nawiązał tam współpracę z Rivianem, w ramach której powstanie spółka joint venture.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen inwestuje miliardy w amerykańskiego Riviana

Niemcy w ciągu niecałych trzech lat zainwestują we współpracę z Rivianem aż 5,8 mld dol. Sojusz nabrał realnych kształtów w środę 13 listopada br., kiedy Grupa Volkswagen i firma Rivian Automotive podpisały umowę, na mocy której stworzą spółkę joint venture. W nawiązaniu tej współpracy nie przeszkodziła nawet niepewność rynkowa związana z potencjalną zmianą polityki wsparcia elektromobilności przez administrację Donalda Trumpa.

Na czele spółki staną Wassym Bensaid (Rivian) i Carsten Helbing (Volkswagen Group). Wspólnie będą kierować zespołem składającym się z około tysiąca inżynierów z obu firm. Pierwsza siedziba zostanie utworzona w Palo Alto w Kalifornii, ale w planach są też trzy inne lokalizacje w USA i Europie. Celem spółki jest przyspieszenie innowacji, zwiększenie skali i obniżenie kosztów posiadania pojazdu elektrycznego dla milionów ludzi na całym świecie.

Elektryczny pikap Rivian R1T
Elektryczny pikap Rivian R1TAuto Bild

Volkswagen i Rivian mają już pierwszy wspólny prototyp

Dowodem na to, że ta współpraca ma sens, jest funkcjonalny (czyt. działający i jeżdżący) prototyp zbudowany w zaledwie 12 tygodni. Niestety firmy nie pokazały go publicznie. Wiadomo, że Volkswagen dostarczył jeden ze swoich samochodów, a inżynierowie Riviana przenieśli go na swoją zaawansowaną platformę. Chociaż auto znacznie różniło się rozmiarem (Rivian produkuje duże pikapy i SUV-y oraz furgon dla Amazona), nie było problemów z dopasowaniem jej do mniejszego pojazdu.

Carsten Helbing zapewnił, że wspólna technologia będzie łatwa do wdrożenia w produkcyjnych modelach grupy Volkswagen, a Wassym Bensaid jest podekscytowany korzyściami płynącymi z wykorzystania ekonomii skali – nie tylko dla producentów, ale przede wszystkim klientów. Oliver Blume, prezes Volkswagena, chce dzięki tej współpracy zaoferować klientom atrakcyjne cenowo samochody zapewniające najlepsze "doświadczenia cyfrowe".

Doświadczenia cyfrowe z pierwszych modeli ID. nie były najlepsze
Doświadczenia cyfrowe z pierwszych modeli ID. nie były najlepszeŻródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

Wspólny biznes z Rivianem może być dla Volkswagena punktem zwrotnym w lawinie problemów, które koncern napotkał w ostatnim czasie – począwszy od sławetnego dieselgate z 2015 r., a na wadliwym oprogramowaniu pierwszych elektryków z rodziny ID. skończywszy. Oby tym razem nie poleciały głowy.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji