Wystawę zorganizował Automobilklub Wielkopolski przy okazji Moto Show – wielkiej prezentacji nowości motoryzacyjnych w halach wystawowych MTP.
Prezentowane zabytkowe Fiaty to egzemplarze odrestaurowane przez poznańskich kolekcjonerów.
Umowa licencyjna na produkcję samochodów Fiat w Polsce została podpisana we wrześniu 1931 roku.
Samochody pod nazwą Polski Fiat miały być produkowane w Warszawie, w Polskich Zakładach Inżynieryjnych.
Umowa podpisana została na 10 lat – do stycznia 1942 r. W 1939 roku, na 3 lata przed jej zakończeniem produkcja została zatrzymana – we wrześniu 1939 r. fabryka została zbombardowana rzez Niemców i zniszczona.
Pierwszym modelem, jaki powstał na mocy licencji, był Polski Fiat 508 I – początkowo auto montowane było w całości z włoskich części.
Przed II wojną światową powstawało kilka modeli Polskich Fiatów, m.in. kompaktowy Fiat 508/III Junak, 518 Mazur (klasa średnia), 618 – ciężarówka 1,5 tony.
W fabryce produkowano także wersje specjalne, m.in. 508 Łazik, 518 Łazik (na potrzeby wojska) oraz 508/518.
Po II wojnie światowej polska motoryzacja również rozwijała się dzięki licencji podpisanej z Fiatem – nastąpiło to 22 grudnia 1965 r. – a dotyczyło produkcji w FSO na Żeraniu Fiata 125p.
Produkcja tego modelu trwała w latach 1976-1991 r.
A oto galeria wystawionych w Poznaniu zabytkowych Fiatów.
Galeria zdjęć
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat Simca 508 C 1938 r. Silnik 1089 ccm, moc 32 KM. V maks. 109 km/h. Produkcja – Francja
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Polski Fiat 508 Junak z 1937 r. Silnik 995 ccm, moc 24 KM, V maks. 97 km/h
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 1100 z 1940 r. Silnik 1089 ccm, moc 32 KM, V maks. 109 km/h. Auto produkowane we Włoszech
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Polski Fiat 508 Łazik z 1936 r. Silnik 995 ccm, moc 24 KM, V maks. 100 km/h
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 514 Roadster z 1929 r. Silnik 1438 ccm, moc 28 KM, V maks. 82 km/h. Produkcja we Włoszech
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu. Fiat 1500 Pininfarina z 1966 r. Silnik 1481 ccm, moc 75 KM, V maks. 158 km/h. Produkcja – Włochy
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu. Fiat 850 Spider z 1966 r. Silnik 843 ccm, moc 49 KM, V maks. 145 km/h. Produkcja – Włochy
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu, Najbardziej znany PF 125p – taksówka numer 1313 z filmu „Zmiennicy": auto z 1979 roku, silnik 1481 ccm, moc 70 KM, V maks 150 km/h
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 850 sedan z 1965 roku. Silnik 843 ccm, moc 34 KM, V maks. 120 km/h. Produkcja – Włochy
Fiat 500 Topolino z 1938 roku. Silnik 569 ccm, moc 13 KM,V maks. 87 km/h. Produkcja – Włochy.
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 500 F z 1972 roku. Silnik 499,5 ccm, moc 18 KM, V maks. 100 km/h. Produkcja – Włochy
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 600 z 1957 roku. Silnik 633 ccm, moc 19 KM, V maks. 103 km/h. Produkcja – Włochy
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 600 D Multipla z 1963 r. Silnik 767 ccm, moc 23 KM, V maks. 108 km/h. Produkcja – Włochy
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 128 Sport L z 1973 r. Silnik 1116 ccm, moc 64 KM, V maks. 149 km/h. Produkcja – Włochy
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 509 z 1926 r. Silnik 990 ccm, moc 27 KM, V maks. 92 km/h. Produkcja – Włochy
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 509 z 1926 r. Silnik 990 ccm, moc 27 KM, V maks. 92 km/h. Produkcja – Włochy
Zabytkowe Fiaty – wystawa w Poznaniu – Fiat 509 z 1926 r. Silnik 990 ccm, moc 27 KM, V maks. 92 km/h. Produkcja – Włochy