Hyundai i30 to kompaktowy samochód klasy średniej niższej produkowany przez południowokoreański koncern. Był to pierwszy model z rodziny „i” i praktycznie od razu po wejściu do produkcji w 2007 roku zdobył ogromną popularność.
Auto zostało zbudowane na bazie Kii Cee'd i na początku występowało jedynie w postaci 5-drzwiowego hatchbacka, lecz już rok później do produkcje weszło także 5-drzwiowe kombi i oznaczeniu CW (w USA ta wersja nosiła nazwę Elantra Touring). i30 ma stonowaną i spokojną stylistykę, a we wnętrzu jest bardzo przestronnie – nawet wysocy pasażerowie na tylnej kanapie będą mieli wystarczająco dużo miejsca. Niestety ucierpiał na tym kufer, którego pojemność wynosi tylko 340 litrów. Trochę lepiej jest w przypadku wersji CW, gdzie zmieścimy 414 litrów bagażu.
Pod maską kompaktowego Hyundaia mogły znaleźć się 3 silniki benzynowe i 2 wysokoprężne. Diesle CRDi miały pojemność 1,6 litra i moc 90 lub 115 KM oraz 2 litry i 140 KM. Benzyniaki z kolei rozwijały 109, 126 i 143 KM z pojemności odpowiednio 1.4, 1.6 i 2 litry. Przednie koła były napędzane za pośrednictwem 4-biegowego automatu bądź 5- lub 6-stopniowej skrzyni manualnej. W 2010 roku auto przeszło nieznaczny facelfting, przy którego okazji zmodyfikowano jednostki napędowe pod kątem spełnienia normy emisji spalin EURO 5.
W 2011 roku zaprezentowano II generację popularnego i30. Stylistyka zmieniła się na lepsze, a auto zyskało zadziorny charakter. Konstrukcyjnie kompaktowy Hyundai wciąż bazował na bliźniaczym Cee'dzie. Obok 5-drzwiowego hatchbacka i CW dostępna była także po raz pierwszy odmiana 3-drzwiowa. Wnętrze także pozostało przestronne, a o ile pojemność bagażnika podstawowej wersji niewiele wzrosła – do 378 litrów, o tyle kombi daje nam do dyspozycji już 528 litrów w kufrze.
Hyundai zadbał o odpowiednią ilość jednostek napędowych, dlatego do wyboru były 3 benzyniaki – 1.4 MPI (100 KM), 1.6 MPI (120 KM) i 1.6 GDI (135 KM), oraz 2 diesle – 1.4 CRDi (90 KM) i 1.6 CRDi (110 lub 128 KM). Podobnie jak poprzednio, napędzana była wyłącznie przednia oś, a moc na nią przenosiła 6-stopniowa skrzynia ręczna bul automat o tej samej liczbie przełożeń.
W 2014 roku i30 przeszła facelifting, który przyniósł m.in. nowy grill i kilka nowych pozycji na liście dodatkowych opcji. Oprócz tego najmocniejsza jednostka wysokoprężna zyskała dodatkowe 8 KM. Przy okazji wprowadzono do sprzedaży nową wersję – i30 Turbo. Pod jej maską kryje się 1,6-litrowy benzyniak GDI o mocy 186 KM, co przy masie niespełna 1,3 tony owocuje przyspieszeniem do „setki w 8 sekund.
Głównymi konkurentami Hyundaia i30 są m.in. Fiat Bravo, Ford Focus i Honda Civic.