• Hyundai i30 po modernizacji może mieć pod maską miękką hybrydę opartą o benzynowy silnik o mocy 159 KM
  • Nowością jest również 6-stopniowa, manualna skrzynia iMT
  • Samochody napędzane miękką hybrydą mają na pokładzie elektroniczne sprzęgło, które umożliwia układowi start-stop wyłączenie silnika także wtedy, gdy włączony jest bieg

Hyundai i30 obecnej generacji jest sprzedawany od trzech lat. Samochód potrzebował niewielkich zmian w stylistyce oraz, co ważniejsze, w technice, żeby nadal być konkurencyjnym modelem. Czy wprowadzone zmiany rzeczywiście wystarczą żeby dać odpór europejskim i japońskim rywalom?

Z zewnątrz Koreańczycy nie zdecydowali się na rewolucję stylistyczną i do poprawy wyglądu pojazdu wykorzystali klasyczne zabiegi. Na początek podróżujemy modelem z wyposażeniem N-Line, którego design opiera się na Hyundaiu i30N. To oznacza, że w aucie wykorzystano duży tylny dyfuzor oraz spoiler nad klapą bagażnika, a w przednim zderzaku pojawiły się duże wloty powietrza. W wyposażeniu nie zabrakło również ledowych reflektorów, w których zintegrowane zostały światła do dziennej jazdy.

W zależności od wersji wyposażeniowej odnowiony Hyundai i30 może mieć cyfrowe wskaźniki, a na środku deski rozdzielczej dotykowy ekran o przekątnej 10,25 cala. Za jego pomocą obsługuje się większość urządzeń pokładowych, a ponadto służy on do wyświetlania mapy nawigacji satelitarnej oraz obrazu z kamery cofania. Jednak Hyundai nie zdecydował się na całkowitą likwidację tradycyjnych pokręteł i przycisków. Znajdziemy je zarówno na konsoli środkowej, jak i na kierownicy.

Jednak najważniejsza nowość zagościła pod maską. Oprócz dwóch bazowych silników – benzynowego 1.5 o mocy 110 KM i diesla 1.6 CRDi generującego 115 KM - jest również miękka hybryda oparta na silniku 1.5 T-GDi o mocy 159 KM i wyposażona dodatkowo w 48-woltowy układ elektryczny. W tej wersji rozrusznik-generator, połączony z wałem korbowym za pomocą paska, w trakcie przyspieszania dostarcza 12 kW mocy.

Energia niezbędna do przyspieszania odzyskiwana jest podczas hamowania i jazdy bez obciążenia, np. podczas zjazdu ze wzniesienia, a następnie gromadzona w umieszczonym pod podłogą bagażnika akumulatorze o pojemności 0,44 kWh. Całość funkcjonuje bez zastrzeżeń.

Hyundai i30 po liftingu – nowa, manualna skrzynia

We wszystkich wersjach z 48-woltową instalacją seryjnie montowana jest nowa manualna skrzynia biegów iMT. Współpracuje z nią elektronicznie sterowane sprzęgło. Umożliwia to systemowi start-stop wyłączenie silnika także wtedy, gdy włączony jest bieg. W trakcie naszego pierwszego testu działało to bardzo dobrze.

Podczas jazdy wystarczy zdjąć nogę z pedału gazu, silnik zostaje wówczas wyłączony, a samochód przechodzi w tryb żeglowania. Dzięki temu Hyundai oczekuje około 7-procentowej oszczędności zużycia paliwa. Alternatywą dla manualnej przekładni jest dwusprzęgłowa, 7-stopniowa.

Miłośnicy silników benzynowych, oprócz wersji 1.5 i 1.5 T-GDi, mogą zdecydować się także na trzycylindrową jednostkę 1.0 o mocy 120 KM. Kierowcy, którzy nadal preferują silnik Diesla, nie mają wyboru, bo niezależnie od wersji nadwoziowej w ofercie jest tylko 115-konna odmiana.

Hyundai i30 po liftingu – pewniej się prowadzi

Podczas modernizacji przeprojektowano również zawieszenie i30. Teraz pozwala ono na bardziej dynamiczne pokonywanie zakrętów bez nadmiernych przechyłów nadwozia, a dodatkowo w opanowaniu pojazdu pomaga precyzyjny układ kierowniczy.

Nowy Hyundai i30 dostępny jest już w sprzedaży w Polsce. Ceny zaczynają się od 69 400 zł za 110-konnego hatchbacka, kombi z takim samym silnikiem kosztuje minimum 72 400 zł, natomiast za fastbacka trzeba wydać od 77 900 zł, ale w przypadku tego nadwozia bazowym silnikiem jest 1.0/120 KM.

Hyundai i30 po liftingu – nasza opinia

Po modernizacji auto zyskało na wyglądzie nadwozia, a we wnętrzu można mieć teraz cyfrowe wskaźniki. Jednak największą radość daje pracująca pod maską miękka hybryda. Dzięki niej auto jest elastyczne i ciche, a przy tym ma być o 7 proc. oszczędniejsze. Powody do zadowolenia daje również dopracowane zawieszenie.

Hyundai i30 po liftingu – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1482, benz. turbo/R4
Moc silnika benzynowego 159 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy 253 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów man. 6
Napęd przedni
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,5 l/100 km
Długość/szerokośc/wysokość 4340/1795/1455 mm
Masa własna 1355 kg
Pojemność bagażnika 395-1301 l
Cena 95 400 zł