Auto Świat Testy Porównania samochodów Kompakty - nowe rozdanie: Kia Ceed, Hyundai i30, Renault Megane i Skoda Scala

Kompakty - nowe rozdanie: Kia Ceed, Hyundai i30, Renault Megane i Skoda Scala

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Škoda Scala to auto, które zbudowano na platformie segmentu B, rozciągając ją do kompaktowych wymiarów. Czy poza wielkością Škodzie wystarczy klasy, żeby pokonać rywali?

Porównanie - Kia Ceed, Hyundai i30, Renault Megane i Skoda Scala
Zobacz galerię (26)
Auto Bild
Porównanie - Kia Ceed, Hyundai i30, Renault Megane i Skoda Scala
  • Płyta podłogowa w Scali dała się rozciągnąć na długość, ale nie na szerokość
  • Dynamiczne silniki benzynowe palą rozsądne ilości paliwa
  • Osiągi tych samochodów są znakomite

Kurtyna w górę, zaczynamy przedstawienie! Publiczność może i kocha małe crossovery i SUV-y, ale to jednak kompakty rządzą na rynku. Publika ma też zmysł, którym dobrze wyczuwa, która sztuka jest warta ceny biletu wstępu. Na scenie pojawia się Scala.

To wielka nazwa, kojarząca się ze słynnym teatrem operowym w Mediolanie, a teraz szerszej publiczności będzie znana też jako duży kompakt Škody. Ze swoimi rozmiarami i techniką wpada on w sam środek pola walki o klienta. A tak się akurat składa, że wśród kompaktów panuje niezłe zamieszanie.

Mamy Golfa, który niebawem zostanie zastąpiony przez nowy model, więc powoli usuwa się on w cień. Za to do pierwszego rzędu przepchnęło się kilku młodych, dobrze wykształconych „koreańczyków”: Hyundai i30 i Kia Ceed kończyły tę samą szkołę, miały niemieckich nauczycieli i wykazują bardzo wysokie ambicje, by zdobyć szczyt. Świeżej Kii Ceed się to nawet udało – pokonała w teście porównawczym seryjnego zwycięzcę Golfa. Takie rzeczy nie dzieją się przypadkiem – wymagają dużych talentów i bacznej obserwacji rywali.

Żądna sukcesu Scala postępuje podobnie. Przede wszystkim wywodzi się z tej samej stajni, co Golf – volkswagenowskie wpływy widać w każdym pokrętle. Ale Škoda nie byłaby sobą, gdyby nie wyróżniała się czymś szczególnym. Scala bazuje bowiem na płycie podłogowej Polo (MQB A0), którą rozciągnięto do granic możliwości. Z długością 4,36 m jeszcze mieści się w klasie kompaktów.

Skoda Scala pokazuje, co można zrobić z płyty podłogowej Volkswagena Polo

Scala staje do tego porównania z 1,5-litrowym benzyniakiem pod maską i skrzynią biegów DSG. Koreańscy konkurenci mają minimalnie mniejsze silniki, ale tak samo korzystają z dwusprzęgłowych przekładni. Obsadę uzupełnia Renault Megane: charyzmatyczny francuski kompakt cieszy się od lat dużą popularnością i konfrontuje Škodę, Hyundaia i Kię z fundamentalnym pytaniem: czy macie też odpowiednio magnetyczny styl, żeby zadzierać nosa?

Co ciekawe, Renault ma także skrzynię dwusprzęgłową, a nieczęsto się zdarza, żeby wszyscy konkurenci w stawce mieli przekładnie tego typu. W tym przypadku chodzi o koreańską konstrukcję w Hyundaiu i Kii, francuską w Renault i volkswagenowską w przypadku Škody. Wiele wody w rzekach upłynęło, zanim znakomita koncepcja skrzyni, która zamiast sprzęgła hydrokinetycznego i przekładni planetarnych integruje dwie „podskrzynie” i dwa sprzęgła wielopłytkowe, przyjęła się poza koncernem Volkswagena. Dziś już jednak wiele marek ma w swojej ofercie takie skrzynie i trudno nie zauważyć zalet takiego rozwiązania.

A jakie to zalety?

Przede wszystkim nie zastosowano tu hydraulicznego przetwornika momentu obrotowego, dzięki czemu nie ma strat mocy, charakterystycznych dla takiego rozwiązania. A to w kompaktowych autach jest bardzo ważne, bo tu liczy się każda kropla paliwa i każda dziesiąta część sekundy podczas przyspieszania. Klientów w tej klasie aut nie stać na rozrzutność, chcą jeździć dynamicznie i jak najtaniej. Skrzynie dwusprzęgłowe umożliwiają to – zapewniają wygodę „automatu”, a efektywność skrzyni manualnej.

Takie cuda!

Tyle że nie to jest właściwym zaskoczeniem w tym porównaniu. Za główną niespodziankę uznajemy bowiem to, jak efektywnie konstruktorzy Škody wykorzystali miejsce, które ten samochód zajmuje na drodze. Przyjrzyjmy się relacji długości nadwozia do parametru, który znakomicie oddaje efektywną długość kabiny pasażerskiej. I to taką, którą można wykorzystać do wygodnego podróżowania. Co to za parametr?

Nazywamy go indeksem miejsca na nogi. Jest to odległość od oparcia tylnej kanapy do fotela kierowcy, odsuniętego wcześniej o metr od pedału hamulca. Odpowiada to ustawieniu dla kierowcy średniego wzrostu. Indeks uwzględnia niejako sumę miejsca dla kierowcy i pasażera tylnej kanapy. W Meganie oraz i30 wynosi on 720 mm, jednak pasażerowie Hyundaia mają znacznie lepiej podparte uda oraz więcej miejsca nad głową.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W Ceedzie indeks wynosi 725 mm – czyli nieznacznie więcej – a wysokość siedziska kanapy i ilość miejsca nad głową przypominają te z Megane’a. Kia ma jednak znaczną przewagę w szerokości tylnej części kabiny, a do tego dobrze wyprofilowaną kanapę. Można powiedzieć, że te trzy auta dzielą niuanse – tak pokazują pomiary – ale subiektywne wrażenia tego nie potwierdzają, bo francuski model z jakiegoś powodu okazuje się bardziej klaustrofobiczny.

A Škoda?

W niej indeks miejsca z tyłu na nogi deklasuje rywali i odpowiada wartościom znanym z najprzestronniejszych aut klasy średniej. Jak to możliwe, skoro nie ma przewagi w rozstawie osi, który podobno przesądza o przestronności kabiny?

Skoda Rapid dynamiczny samochód dla całej rodziny z przestrzenią dla wszystkich. Skonfiguruj swoje auto!

Tak naprawdę – nie przesądza. Znamy bardzo przestronne auta miejskie z mikrym rozstawem osi i ciasne wielkie limuzyny, w których rozstaw osi jest ogromny. O przestronności decyduje wiele parametrów, jak np.: wielkość nadkoli, grubość ich wygłuszenia, sposób profilowania blach karoserii w okolicach nóg pasażerów z przodu, linia poprowadzenia dachu... Efekty tego wszystkiego da się zmierzyć. A przecież pozostaje jeszcze subiektywne poczucie przestronności. To ciekawy temat i to Škoda postawiła w nim kropkę. A teraz - czas na dane z pomiarów drogowych, wyposażenie, gwarancje i ceny!

Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuKIAŠkodaHyundaiRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,6 s3,4 s3,6 s3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s8,6 s9,2 s8,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h14,6 s13,5 s14,9 s13,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,6 s4,2 s4,7 s4,2 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h6,1 s5,5 s6,1 s5,5 s
Masa rzeczywista/ładowność1370/500 kg1283/434 kg1374/496 kg1348/491 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.60/40 proc.61/39 proc.63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,1/11,3 m11,0/11,6 m11,0/11,3 m11,3/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)33,2 m34,6 m34,1 m36,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)32,2 m33,7 m32,8 m36,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)57 dB (A)61 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)65 dB (A)68 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)69 dB (A)71 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,3 l/100 km6,6 l/100 km7,1 l/100 km6,7 l/100 km
Zasięg680 km750 km700 km700 km

Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - rzeczywiste wymiary wnętrz (oceniane)

DaneJednostkaKia CeedŠkoda ScalaHyundai i30Renault Megane
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1165115011701150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1490145514801480
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)1015102010301005
Zakres regulacji fotela(mm)225220230225
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)725775720720
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1480143514551430
Wysokość nad głową z tyłu(mm)945960960935
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355345370350
DaneJednostkaKia CeedŠkoda ScalaHyundai i30Renault Megane
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1165115011701150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1490145514801480
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)1015102010301005
Zakres regulacji fotela(mm)225220230225
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)725775720720
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1480143514551430
Wysokość nad głową z tyłu(mm)945960960935

*indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość między oparciem przedniego fotela a oparciem tylnej kanapy, zmierzona po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamula. Odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - dana katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaCeedScalai30Megane
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1353149813531332
Moc maksymalna (KM/obr./min)140/6000150/5000140/6000159/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)242/1500250/1500242/1500270/1800
Prędkość maksymalna (km/h)206219205205
Skrzynia biegówaut. dwusprzęgłowa, 7-biegowaaut. dwusprzęgłowa, 7-biegowaaut. dwusprzęgłowa, 7-biegowaaut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)395-1291467-1410395-1301402-1247
Pojemność zbiornika paliwa (l)50505047
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Bridgestone Turanza T005Michelin Pilot Sport 4Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 17205/50 R 17225/40 ZR 18205/50 R 17
Emisja CO2 (g/km)142140144148
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1410/6001250/6201410/6001650/675

Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieCeedScalai30Megane
Wersja wyjściowa1.4 T-GDI DCT L1.5 TSI ACT DSG Style1.4 T-GDI DCT N-LineTCe 160 EDC GPF GT Line
Airbagi czołowe i boczneSSSS
Kurtyny powietrzneSSSS
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LEDS/4000 zł (pakiet BL1)S/1850 zł (pakiet)S/3100 złS/3500 zł
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/S (2-strefowa)N/S (2-strefowa)N/S (2-strefowa)N/S (2-strefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/1850 zł (pakiet)S/SS/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneS1850 zł (pakiet)N (dostępne w Premium)S
System multimedialny/nawigacja/radio DABS/4000 zł (pakiet BL1 za 2 opcje)S/N/450 złS/2000 zł/NS/3500 zł/S
Bluetooth/złącze USB/Apple CarPlay/Android AutoS/S/S/SS/S/S/SS/S/S/SS/S/N/N
Centralny zamek z pilotem/dostęp bez kluczykaS/11 000 zł (pakiet*)S/SS/SS/S
Czujnik deszczu/zmierzchuS/SS/SS/SS/S
Podgrzewane przednie fotele/kierownica2000 zł za obie opcjeS/950 złS/S850 zł/N
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył/lusterkaS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/4000 zł (pakiet AEB)S/1800 złS/N (dostępny w Premium)S/2200 zł (pakiet)
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/11 000 zł (pakiet*)/SS/S/SS/N (dostępne w Premium)/SS/2500 zł (pakiet za obie opcje)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola i ruchu za autemS/4000 zł (pakiet AEB)S/1950 złS/N (dostępny w Premium)2200 (pakiet)/2500 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/NS/NS/N (dostępny w Premium)1000/450 zł
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/11 000 zł (pakiet*)200/1400 złS/NN/2500 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2300/4000 zł (17", pakiet BL1)2300 zł/S (17-calowe)2300 zł/S (18-calowe)2200 zł/S (17-calowe)

Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

gwarancja/cenyCeedScalai30Megane
Cena wyjściowa88 490 zł91 250 zł98 100 zł92 700 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)40,7 proc.46,2 proc.50,3 proc.45,7 proc.
Gwarancja mechaniczna7 lat2 lata5 lat2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 15 tys. kmco 30 tys. kmco 15 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu98 490 zł106 150 zł**103 200 zł106 700 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *w pakiecie: automat parkujący, nawigacja, podgrzewanie foteli i kierownicy, auto-hold oraz dostęp bez kluczyka; **cena Škody zawiera dodatkowo: sportowe zawieszenie za 1850 zł, sportowe fotele za 2250 zł (pakiet Dynamic) oraz wirtualny kokpit za 2200 zł.

Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.KiaŠkodaHyundaiRenault
Przestronność z przodu4033303431
Przestronność z tyłu3022242119
Pojemność bagażnika2514161414
Ładowność151191111
Widoczność2016161615
Fotele, pozycja kierowcy3027272725
Ergonomia obsługi2018181815
Jakość wykończenia2016151616
Suma punktów200157155157146
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.KiaŠkodaHyundaiRenault
Przyspieszenie2519201822
Elastyczność2524252425
Poziom hałasu151313912
Skrzynia biegów1514141413
Zachowanie na drodze3025252524
Komfort jazdy3024242421
Układ kierowniczy1514141413
Średnica zawracania54343
Skuteczność hamulców4040363832
Suma punktów200177174170167
KosztyMaks. pkt.KiaŠkodaHyundaiRenault
Cena po doposażeniu5035323332
Utrata wartości1513969
Zużycie paliwa3024272527
Wyposażenie – komfort4025272326
Wyp. – bezpieczeństwo3023241922
Ubezpieczenia107777
Gwarancja15158148
Przeglądy106969
Suma punktów200148143133142
Wynik końcowy600482472460455
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Żródło: Auto Świat

Dinozaur kontra doświadczeni gracze i nowicjusz: Škoda korzysta z technologii napędowej Grupy Volkswagena, która od wielu lat produkuje downsizingowe silniki TSI. Kia i Hyundai także od jakiegoś czasu mają w ofercie podobne jednostki napędowe, a Renault dopiero co wprowadziło swój nieduży a mocny motor. I to właśnie ten napęd notuje największą zbieżność spalania testowego i katalogowego. Na drugim miejscu pod względem spalania plasuje się Škoda, po niej – Hyundai i Kia.

Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - podsumowanie

Škoda znowu wygrywa? Nie tym razem. Czesi przyzwyczaili nas do oferowania o numer większego samochodu za dobre pieniądze. Scala jest natomiast kompaktem w cenie kompaktu, z dodatkowymi kilkudziesięcioma litrami bagażnika na tle konkurencji.

To już nie jest tak, jak z Superbem (klasa wyższa porównywana ze średnią) i Octavią (klasa średnia uznawana za kompakt). Kia tymczasem dołożyła do pieca i wyrolowała Škodę na podium. Za nimi uplasowały się kompetentny Hyundai i przystojne Renault.

Fajne auta!

A jaki jest Twój typ w tym porównaniu? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków