- Płyta podłogowa w Scali dała się rozciągnąć na długość, ale nie na szerokość
- Dynamiczne silniki benzynowe palą rozsądne ilości paliwa
- Osiągi tych samochodów są znakomite
Kurtyna w górę, zaczynamy przedstawienie! Publiczność może i kocha małe crossovery i SUV-y, ale to jednak kompakty rządzą na rynku. Publika ma też zmysł, którym dobrze wyczuwa, która sztuka jest warta ceny biletu wstępu. Na scenie pojawia się Scala.
To wielka nazwa, kojarząca się ze słynnym teatrem operowym w Mediolanie, a teraz szerszej publiczności będzie znana też jako duży kompakt Škody. Ze swoimi rozmiarami i techniką wpada on w sam środek pola walki o klienta. A tak się akurat składa, że wśród kompaktów panuje niezłe zamieszanie.
Mamy Golfa, który niebawem zostanie zastąpiony przez nowy model, więc powoli usuwa się on w cień. Za to do pierwszego rzędu przepchnęło się kilku młodych, dobrze wykształconych „koreańczyków”: Hyundai i30 i Kia Ceed kończyły tę samą szkołę, miały niemieckich nauczycieli i wykazują bardzo wysokie ambicje, by zdobyć szczyt. Świeżej Kii Ceed się to nawet udało – pokonała w teście porównawczym seryjnego zwycięzcę Golfa. Takie rzeczy nie dzieją się przypadkiem – wymagają dużych talentów i bacznej obserwacji rywali.
Żądna sukcesu Scala postępuje podobnie. Przede wszystkim wywodzi się z tej samej stajni, co Golf – volkswagenowskie wpływy widać w każdym pokrętle. Ale Škoda nie byłaby sobą, gdyby nie wyróżniała się czymś szczególnym. Scala bazuje bowiem na płycie podłogowej Polo (MQB A0), którą rozciągnięto do granic możliwości. Z długością 4,36 m jeszcze mieści się w klasie kompaktów.
Scala staje do tego porównania z 1,5-litrowym benzyniakiem pod maską i skrzynią biegów DSG. Koreańscy konkurenci mają minimalnie mniejsze silniki, ale tak samo korzystają z dwusprzęgłowych przekładni. Obsadę uzupełnia Renault Megane: charyzmatyczny francuski kompakt cieszy się od lat dużą popularnością i konfrontuje Škodę, Hyundaia i Kię z fundamentalnym pytaniem: czy macie też odpowiednio magnetyczny styl, żeby zadzierać nosa?
Co ciekawe, Renault ma także skrzynię dwusprzęgłową, a nieczęsto się zdarza, żeby wszyscy konkurenci w stawce mieli przekładnie tego typu. W tym przypadku chodzi o koreańską konstrukcję w Hyundaiu i Kii, francuską w Renault i volkswagenowską w przypadku Škody. Wiele wody w rzekach upłynęło, zanim znakomita koncepcja skrzyni, która zamiast sprzęgła hydrokinetycznego i przekładni planetarnych integruje dwie „podskrzynie” i dwa sprzęgła wielopłytkowe, przyjęła się poza koncernem Volkswagena. Dziś już jednak wiele marek ma w swojej ofercie takie skrzynie i trudno nie zauważyć zalet takiego rozwiązania.
A jakie to zalety?
Przede wszystkim nie zastosowano tu hydraulicznego przetwornika momentu obrotowego, dzięki czemu nie ma strat mocy, charakterystycznych dla takiego rozwiązania. A to w kompaktowych autach jest bardzo ważne, bo tu liczy się każda kropla paliwa i każda dziesiąta część sekundy podczas przyspieszania. Klientów w tej klasie aut nie stać na rozrzutność, chcą jeździć dynamicznie i jak najtaniej. Skrzynie dwusprzęgłowe umożliwiają to – zapewniają wygodę „automatu”, a efektywność skrzyni manualnej.
Takie cuda!
Tyle że nie to jest właściwym zaskoczeniem w tym porównaniu. Za główną niespodziankę uznajemy bowiem to, jak efektywnie konstruktorzy Škody wykorzystali miejsce, które ten samochód zajmuje na drodze. Przyjrzyjmy się relacji długości nadwozia do parametru, który znakomicie oddaje efektywną długość kabiny pasażerskiej. I to taką, którą można wykorzystać do wygodnego podróżowania. Co to za parametr?
Nazywamy go indeksem miejsca na nogi. Jest to odległość od oparcia tylnej kanapy do fotela kierowcy, odsuniętego wcześniej o metr od pedału hamulca. Odpowiada to ustawieniu dla kierowcy średniego wzrostu. Indeks uwzględnia niejako sumę miejsca dla kierowcy i pasażera tylnej kanapy. W Meganie oraz i30 wynosi on 720 mm, jednak pasażerowie Hyundaia mają znacznie lepiej podparte uda oraz więcej miejsca nad głową.
W Ceedzie indeks wynosi 725 mm – czyli nieznacznie więcej – a wysokość siedziska kanapy i ilość miejsca nad głową przypominają te z Megane’a. Kia ma jednak znaczną przewagę w szerokości tylnej części kabiny, a do tego dobrze wyprofilowaną kanapę. Można powiedzieć, że te trzy auta dzielą niuanse – tak pokazują pomiary – ale subiektywne wrażenia tego nie potwierdzają, bo francuski model z jakiegoś powodu okazuje się bardziej klaustrofobiczny.
A Škoda?
W niej indeks miejsca z tyłu na nogi deklasuje rywali i odpowiada wartościom znanym z najprzestronniejszych aut klasy średniej. Jak to możliwe, skoro nie ma przewagi w rozstawie osi, który podobno przesądza o przestronności kabiny?
Skoda Rapid dynamiczny samochód dla całej rodziny z przestrzenią dla wszystkich. Skonfiguruj swoje auto!
Tak naprawdę – nie przesądza. Znamy bardzo przestronne auta miejskie z mikrym rozstawem osi i ciasne wielkie limuzyny, w których rozstaw osi jest ogromny. O przestronności decyduje wiele parametrów, jak np.: wielkość nadkoli, grubość ich wygłuszenia, sposób profilowania blach karoserii w okolicach nóg pasażerów z przodu, linia poprowadzenia dachu... Efekty tego wszystkiego da się zmierzyć. A przecież pozostaje jeszcze subiektywne poczucie przestronności. To ciekawy temat i to Škoda postawiła w nim kropkę. A teraz - czas na dane z pomiarów drogowych, wyposażenie, gwarancje i ceny!
Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | KIA | Škoda | Hyundai | Renault |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s | 3,4 s | 3,6 s | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 8,6 s | 9,2 s | 8,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,6 s | 13,5 s | 14,9 s | 13,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,6 s | 4,2 s | 4,7 s | 4,2 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 6,1 s | 5,5 s | 6,1 s | 5,5 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1370/500 kg | 1283/434 kg | 1374/496 kg | 1348/491 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 60/40 proc. | 61/39 proc. | 63/37 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,1/11,3 m | 11,0/11,6 m | 11,0/11,3 m | 11,3/11,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 33,2 m | 34,6 m | 34,1 m | 36,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 32,2 m | 33,7 m | 32,8 m | 36,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 57 dB (A) | 61 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 65 dB (A) | 68 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) | 71 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,3 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Zasięg | 680 km | 750 km | 700 km | 700 km |
Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - rzeczywiste wymiary wnętrz (oceniane)
Dane | Jednostka | Kia Ceed | Škoda Scala | Hyundai i30 | Renault Megane |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1165 | 1150 | 1170 | 1150 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1490 | 1455 | 1480 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1015 | 1020 | 1030 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 225 | 220 | 230 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 725 | 775 | 720 | 720 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1480 | 1435 | 1455 | 1430 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 945 | 960 | 960 | 935 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 355 | 345 | 370 | 350 |
Dane | Jednostka | Kia Ceed | Škoda Scala | Hyundai i30 | Renault Megane |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1165 | 1150 | 1170 | 1150 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1490 | 1455 | 1480 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1015 | 1020 | 1030 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 225 | 220 | 230 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 725 | 775 | 720 | 720 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1480 | 1435 | 1455 | 1430 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 945 | 960 | 960 | 935 |
*indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość między oparciem przedniego fotela a oparciem tylnej kanapy, zmierzona po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamula. Odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.
Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - dana katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Ceed | Scala | i30 | Megane |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1353 | 1498 | 1353 | 1332 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 140/6000 | 150/5000 | 140/6000 | 159/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 242/1500 | 250/1500 | 242/1500 | 270/1800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 206 | 219 | 205 | 205 |
Skrzynia biegów | aut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa | aut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa | aut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa | aut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 395-1291 | 467-1410 | 395-1301 | 402-1247 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 50 | 50 | 47 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Sport 4 | Bridgestone Turanza T005 | Michelin Pilot Sport 4 | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/45 R 17 | 205/50 R 17 | 225/40 ZR 18 | 205/50 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 142 | 140 | 144 | 148 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1410/600 | 1250/620 | 1410/600 | 1650/675 |
Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Ceed | Scala | i30 | Megane |
Wersja wyjściowa | 1.4 T-GDI DCT L | 1.5 TSI ACT DSG Style | 1.4 T-GDI DCT N-Line | TCe 160 EDC GPF GT Line |
Airbagi czołowe i boczne | S | S | S | S |
Kurtyny powietrzne | S | S | S | S |
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED | S/4000 zł (pakiet BL1) | S/1850 zł (pakiet) | S/3100 zł | S/3500 zł |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S (2-strefowa) | N/S (2-strefowa) | N/S (2-strefowa) | N/S (2-strefowa) |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/1850 zł (pakiet) | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | 1850 zł (pakiet) | N (dostępne w Premium) | S |
System multimedialny/nawigacja/radio DAB | S/4000 zł (pakiet BL1 za 2 opcje) | S/N/450 zł | S/2000 zł/N | S/3500 zł/S |
Bluetooth/złącze USB/Apple CarPlay/Android Auto | S/S/S/S | S/S/S/S | S/S/S/S | S/S/N/N |
Centralny zamek z pilotem/dostęp bez kluczyka | S/11 000 zł (pakiet*) | S/S | S/S | S/S |
Czujnik deszczu/zmierzchu | S/S | S/S | S/S | S/S |
Podgrzewane przednie fotele/kierownica | 2000 zł za obie opcje | S/950 zł | S/S | 850 zł/N |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył/lusterka | S/S/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/4000 zł (pakiet AEB) | S/1800 zł | S/N (dostępny w Premium) | S/2200 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/11 000 zł (pakiet*)/S | S/S/S | S/N (dostępne w Premium)/S | S/2500 zł (pakiet za obie opcje) |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola i ruchu za autem | S/4000 zł (pakiet AEB) | S/1950 zł | S/N (dostępny w Premium) | 2200 (pakiet)/2500 zł (pakiet) |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/N | S/N | S/N (dostępny w Premium) | 1000/450 zł |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/11 000 zł (pakiet*) | 200/1400 zł | S/N | N/2500 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2300/4000 zł (17", pakiet BL1) | 2300 zł/S (17-calowe) | 2300 zł/S (18-calowe) | 2200 zł/S (17-calowe) |
Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)
gwarancja/ceny | Ceed | Scala | i30 | Megane |
Cena wyjściowa | 88 490 zł | 91 250 zł | 98 100 zł | 92 700 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 40,7 proc. | 46,2 proc. | 50,3 proc. | 45,7 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat | 2 lata | 5 lat | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km | co 30 tys. km | co 15 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 98 490 zł | 106 150 zł** | 103 200 zł | 106 700 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *w pakiecie: automat parkujący, nawigacja, podgrzewanie foteli i kierownicy, auto-hold oraz dostęp bez kluczyka; **cena Škody zawiera dodatkowo: sportowe zawieszenie za 1850 zł, sportowe fotele za 2250 zł (pakiet Dynamic) oraz wirtualny kokpit za 2200 zł.
Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Kia | Škoda | Hyundai | Renault |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 30 | 34 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 24 | 21 | 19 |
Pojemność bagażnika | 25 | 14 | 16 | 14 | 14 |
Ładowność | 15 | 11 | 9 | 11 | 11 |
Widoczność | 20 | 16 | 16 | 16 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 27 | 27 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 18 | 18 | 15 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 15 | 16 | 16 |
Suma punktów | 200 | 157 | 155 | 157 | 146 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Kia | Škoda | Hyundai | Renault |
Przyspieszenie | 25 | 19 | 20 | 18 | 22 |
Elastyczność | 25 | 24 | 25 | 24 | 25 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 13 | 9 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 | 25 | 24 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 24 | 24 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 40 | 36 | 38 | 32 |
Suma punktów | 200 | 177 | 174 | 170 | 167 |
Koszty | Maks. pkt. | Kia | Škoda | Hyundai | Renault |
Cena po doposażeniu | 50 | 35 | 32 | 33 | 32 |
Utrata wartości | 15 | 13 | 9 | 6 | 9 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 27 | 25 | 27 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 25 | 27 | 23 | 26 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 24 | 19 | 22 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 15 | 8 | 14 | 8 |
Przeglądy | 10 | 6 | 9 | 6 | 9 |
Suma punktów | 200 | 148 | 143 | 133 | 142 |
Wynik końcowy | 600 | 482 | 472 | 460 | 455 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Dinozaur kontra doświadczeni gracze i nowicjusz: Škoda korzysta z technologii napędowej Grupy Volkswagena, która od wielu lat produkuje downsizingowe silniki TSI. Kia i Hyundai także od jakiegoś czasu mają w ofercie podobne jednostki napędowe, a Renault dopiero co wprowadziło swój nieduży a mocny motor. I to właśnie ten napęd notuje największą zbieżność spalania testowego i katalogowego. Na drugim miejscu pod względem spalania plasuje się Škoda, po niej – Hyundai i Kia.
Kia Ceed 1.4 T-GDI, Hyundai i30 1.4 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe, Skoda Scala 1.5 TSI - podsumowanie
Škoda znowu wygrywa? Nie tym razem. Czesi przyzwyczaili nas do oferowania o numer większego samochodu za dobre pieniądze. Scala jest natomiast kompaktem w cenie kompaktu, z dodatkowymi kilkudziesięcioma litrami bagażnika na tle konkurencji.
To już nie jest tak, jak z Superbem (klasa wyższa porównywana ze średnią) i Octavią (klasa średnia uznawana za kompakt). Kia tymczasem dołożyła do pieca i wyrolowała Škodę na podium. Za nimi uplasowały się kompetentny Hyundai i przystojne Renault.
Fajne auta!
A jaki jest Twój typ w tym porównaniu? Zapraszamy do komentowania!