Logo

IQ lepszy od Priusa

Do walki o tytuł najoszczędniejszego stanęło 7 dwuosobowych załóg. Z trzema hybrydowymi Priusami zmierzyły się: Toyota IQ 1.0, Toyota Yaris 1.33, Toyota Urban Cruiser 1.33 Stop&Start i Toyota Auris 1.6.

W celu wyrównania szans pomiędzy poszczególnymi pojazdami, poza tradycyjnym mierzeniem zużycia paliwa, organizatorzy wzięli pod uwagę także rodzaj napędu (korzystniejszy dla benzyny), masę pojazdów oraz czas przejazdu.

Uczestnicy mieli do pokonania odcinek o długości blisko 420 kilometrów pomiędzy Sochaczewem i Łaskiem, prowadzony głównie krajową "siódemką".

Wybór pojazdów skłaniał do zadania pytania, czy miejskie IQ jest w stanie pokonać faworyzowanego Priusa. Okazało się że tak. Załoga uzyskała średnie spalanie 3,9 l/100 km i tym samym zdeklasowała pozostałych rywali sumarycznym wynikiem 432,10 pkt.

Wyniki te są potwierdzeniem teorii, że największą oszczędność daje jazda Priusem po mieście, gdzie większą rolę odgrywa silnik elektryczny, natomiast niższa pojemność silnika daje znakomite rezultaty "na trasie".

Poniżej łączna klasyfikacja:

1. Toyota IQ 1.0 - 432,10 pkt.

2. Toyota Prius 1.5 - 435,41 pkt.

3. Toyota Prius 1.5 - 437,70 pkt.

4. Toyota Yaris 1,33 - 439,13 pkt.

5. Toyota Urban Cruiser 1,33 - 439,44 pkt.

6. Toyota Auris 1.6 - 447,65 pkt.

7. Toyota Prius 1.5 - 476,98 pkt.

Warto podkreślić, że wszystkie samochody zużyły poniżej 5 l/100 km, a sześć z nich uzyskało lepsze rezultaty w porównaniu do oficjalnych danych producenta (min. spalanie).

Najwyższą różnicę zanotowały Auris (-0,5 l/100 km) i Urban Cruiser (-0,4 l/100km), a najmniejszą (-0,1 l/100 km) IQ i Prius. Organizatorzy ustalając optymalny czas przejazdu wynoszący 6  godzin 20 minut założyli, że średnia prędkość powinna wynieść 66,6 km/h.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu