Silnik 6-cylindrowy o pojemności 5,7 litra rozwijał moc 70 KM, pozwalał rozpędzić ważącego 2,2 tony kolosa do 110 km/h. Ale nie tylko silnik wart był podziwiania. Maybach W 3 był pierwszym niemieckim samochodem z hamulcami na 4 koła. Zastosowano w nim planetarną skrzynię biegów. Wnętrze wykończone prawdziwą skórą i drewnem urzekało luksusem. Model W3 produkowano przez 7 lat, powstało 305 egz.

Wilhelm Maybach – genialny konstruktor – od lat 60. XIX w. związany był z innym sławnym wynalazcą i konstruktorem – Gottliebem Daimlerem. Obaj stworzyli w latach 80. silnik spalinowy, w 1889 r. skonstruowali silnik 2-cylindrowy w układzie V, a w 3 lata później Maybach zbudował bardzo nowoczesny jak na tamte lata silnik Phoenix o znakomitych osiągach. Maybach opracował też system przenoszenia napędu z silnika na koła za pomocą łańcucha, nowoczesny system chłodzenia silników, wydajną chłodnicę o strukturze plastra miodu, a w 1901 r. silnik o mocy 35 KM. Był też twórcą modeli Simplex (od 1902 r.), które z dużym powodzeniem sprzedawał w Nicei Emil Jellinek pod nazwą Mercedes (imię córki Jellinka).

W 1908 r. Maybach rozstaje się z firmą Daimler i zakłada własną – projektuje silniki do sterowców i samolotów, a od 1918 – do samochodów i statków.

Maybach - miał zostać cukiernikiem

Mało znanym epizodem w biografii Wilhelma Maybacha jest fakt, że w młodości miał zostać... cukiernikiem. W wieku 8 lat stracił matkę, a gdy miał 10 lat zmarł mu ojciec. Trafił potem do ochronki dla sierot, gdzie miał uczyć się na piekarza i cukiernika. Na szczęście założyciel ochronki pastor Werner dostrzegł jego zdolności techniczne i pomógł mu kształcić się w tym kierunku. Drugim szczęśliwym przypadkiem było spotkanie z Gottliebem Daimlerem i ich długoletnia współpraca.

Po Maybachu W 3, zaprezentowanym w 1921 r., przyszły kolejne modele – Maybach V12 w 1929 r., Maybach Zeppelin DS7 i DS8 z 200-konnymi silnikami – potężne luksusowe limuzyny osiągające prędkość 170 km/h. W latach 30. powstały też modele SW 35 i SW 38.

Maybach - odrodzenie w 1997 r.

Produkcja samochodów Maybach trwała do 1941 r. po czym firma zaprzestała działalności. O Maybachu świat motoryzacyjny usłyszał ponownie dopiero w 1997 r. – na salonie samochodowym w Tokio pokazano studyjny model Maybacha. Pięć lat później Mercedes pokazał dwie luksusowe limuzyny - Maybach 57 i 62. W nazwie zawarta była długość aut – model 57 miał 5,7 m długości, a 62 – 6,2 m. W obu pracowały silniki V12 o pojemności 5,5 litra. W 3 lata później pojawiły się wersje 57 i 62 S z silnikami 6-litrowymi o mocy 612 KM.

Superluksusowe modele 57 i 62 produkowano do 2013 r. Mimo nadzwyczaj luksusowych wnętrz, mocnych silników i specjalnej obsługi klientów, Maybach nie odniósł sukcesu – powstało zaledwie 3 tys. egz. Nie udała się rywalizacja z Bentleyem i Rolls-Royce'm.

Chcąc zachować historyczną nazwę, Mercedes stworzył submarkę – Mercedes-Maybach. Tak sygnowane są najbardziej luksusowe wersje Mercedesów, np. Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet lub Mercedes-Maybach GLS. Najnowsza oferta to Mercedes-Maybach S-klasa (seria 223). Za kilka miesięcy ma się pojawić pierwszy Mercedes-Maybach z napędem elektrycznym.