Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Klasyki > Oldtimer > Ople Ascona i Manta mają po 50 lat

Ople Ascona i Manta mają po 50 lat

Pięćdziesiąt lat temu Opel zrewolucjonizował klasę samochodów średniej wielkości. Ascona była prekursorem sportowych limuzyn i przyciągała wzrok różnorodnością nadwozi, a smukłe coupé Manta szybko stało się samochodem marzeń, który nie był zarezerwowany tylko dla najlepiej zarabiających

Ople Ascona i Manta mają już 50 latŹródło: Opel
  • Do marca 1975 roku wyprodukowano 691 438 egzemplarzy Ascony A oraz 498 553 egzemplarze Manty A
  • Obydwa auta odniosły też sukcesy w sporcie motorowym

Ascona i Manta zadebiutowały 50 lat temu. Ascona, jako dwu- i czterodrzwiowa limuzyna, była pozycjonowana między Kadettem a Rekordem. Auto wyznaczało też nowy trend: wersja Caravan była pierwszym kompaktowym luksusowym kombi. Oferując siostrzaną sportową Mantę, Opel wszedł na rozwijający się wówczas rynek rodzinnych sportowych coupé. Podwozia, zawieszenia i zespoły napędowe obu modeli były identyczne, podobnie jak czterocylindrowe silniki rozwijające moc od 60 do 105 KM.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pod względem wyposażenia i silników, a także wymiarów Ascona plasowała się między Kadettem B a Rekordem C, zastępując luksusową Olympię (czyli luksusową wersję Kadetta). Ascona była początkowo oferowana jako dwu- i czterodrzwiowa limuzyna z wyposażeniem podstawowym lub luksusowym. W niezależnym przednim zawieszeniu zastosowano sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe, natomiast sztywnej tylnej osi towarzyszyły dwa wahacze wzdłużne i drążek Panharda. Napęd zapewniał czterocylindrowy silnik 1.6, rozwijający standardowo 68 KM lub 80 KM w wersji S o podwyższonym stopniu sprężania. Podobnie jak większe czterocylindrowe silniki w Rekordzie jednostka montowana w Asconie miała wałek rozrządu w głowicy. W marcu 1972 roku wprowadzono tańszą wersję bazową z 60‑konnym silnikiem 1.2 OHV.

Powiązane tematy:OpelOpel AsconaOpel Manta