- Przez 7 lat Renault 5 produkowane było tylko w wersji trzydrzwiowej
- Model odniósł duży sukces rynkowy – dziennie dilerzy przyjmowali po 700 zamówień
- Wielkie sukcesy notowano również w sportach motorowych, dzięki Renault 5 Alpine, 5 Alpine Turbo i 5 Turbo
Renault 5 wszedł na rynek w styczniu 1972 r. Trzydrzwiowy hatchback o długości 3521 mm nie był technicznie rewolucyjny – technika i rozwiązania, w tym silniki i skrzynia biegów pochodziły z poprzednika, czyli z modelu 4. Zachowano także charakterystyczną (przypominającą rączkę parasola) dźwignię zmiany biegów przy kierownicy. Z zewnątrz było to jednak nowoczesne auto – zniknęły charakterystyczne dla „czwórki” zaokrąglenia karoserii, linia nadwozia była czysta i elegancka, z tyłu klapa bagażnika sięgała do zderzaka. Bagażnik był łatwo dostępny, z niskim progiem załadunku, mieścił 270 l, a po złożeniu oparcia kanapy – 900 l. Wnętrze było zaskakująco obszerne – mieściło wygodnie czwórkę dorosłych pasażerów. Komfort jazdy, mimo małych 13-calowych kół, był wystarczająco wysoki.
Twórcą Renault 5 był Michael Boue. W wielu opracowaniach podkreśla się, że nie doczekał się premiery swojego auta, zmarł wcześniej. Nie jest to precyzyjna informacja – po raz pierwszy Renault 5 zaprezentowano w grudniu 1971 r., a do produkcji model wszedł w styczniu roku następnego. Boue zmarł pod koniec 1972 r., raczej więc widział swoje dzieło jako produkt skończony.
Renault 5 – trzydrzwiowe auto rodzinne
Renault 5 przyjęty został bardzo dobrze, dilerzy notowali po ok. 700 zamówień dziennie na ten model. Co ciekawe – bardzo długo, bo aż do 1997 r., czyli 7 lat od rozpoczęcia produkcji, dostępna była tylko trzydrzwiowa karoseria. To ograniczało nieco funkcjonalność Renault 5 jako auta rodzinnego. Na plus można zaliczyć, że wersja trzydrzwiowa miała szeroko otwierane drzwi, przednie fotele unosiły się wysoko i zajmowanie miejsc na kanapie nie było utrudnione. Poza tym ta odmiana była bezpieczna w przypadku przewożenia dzieci – nie miały one możliwości otworzenia drzwi ani nawet uchylenia okien.
Jedynym rewolucyjnym rozwiązaniem w przypadku modelu 5 były plastikowe, a nie metalowe, chromowane zderzaki.
Rozwiązanie z dźwignią zmiany biegów przy kierownicy było w 1972 r. już nieco archaiczne, ale praktyczne, proste, niedrogie i niezawodne. Długi drążek przebiegał przez deskę rozdzielczą i całą komorę silnika do skrzyni biegów usytuowanej przed silnikiem. Obsługa była łatwa: pierwszy bieg – to dźwignia do przodu i lekko w lewo. Dwójka – dźwignia w tej samej pozycji wyciągnięta do kierowcy, trójka – dźwignia do przodu i lekko w prawo, a czwórka – do kierowcy i w prawo. Proste, jak drut, nic nie haczyło, nie zgrzytało. Nowocześniejsze rozwiązanie, czyli dźwignię biegów w podłodze zaczęto stosować od 1973 r. jako opcję w modelu TL.
Najtańszą wersją modelu było 5 L. Pod maską silnik 782 ccm o mocy 36 KM. Skrzynia 4-biegowa, waga auta 730 km, a prędkość maksymalna 120 km/h.
Od kwietnia 1974 r. pojawiła się wersja LS z mocniejszym silnikiem 1284 ccm i mocy 64 KM.
Renault 5 – sukcesy w sportach motorowych
Oprócz sukcesów rynkowych Renault 5 odnosił wielkie sukcesy w sporcie motorowym. W marcu 1976 r. Na salonie samochodowym w Genewie pojawiło się 5 Alpine – z silnikiem 1397 ccm i mocy 93 KM. Skrzynia biegów była już pięciostopniowa, auto osiągało 175 km/h. W sumie wyprodukowano 80 tys. tych odmian – 54 tys. szt. z silnikiem wolnossącym i 26 tys. z silnikiem turbo. Auto tryumfowało w Rajdzie Monte Carlo, Tour de Corse, w mistrzostwach Francji i wielu innych imprezach.
Renault 5 Turbo o mocy ok. 170 KM brało udział w wyścigach Renault Cup rozgrywanych na Hockenheim i innych torach całej Europy. Między 1981 a 1986 r. kierowcy Renault 5 Turbo zdobyli 16 tytułów mistrzowskich w wyścigach Mistrzostw Europy i odnieśli 33 zwycięstwa w rajdowych eliminacjach Mistrzostw Świata WRC.
Renault 5 Turbo Błażeja Krupy
W styczniu 1981 r. Renault 5 Turbo trafiło do Polski. Zamówił je PZMot, a kierowcą był utytułowany zawodnik Błażej Krupa, pilotowany przez Piotra Mystkowskiego. Pierwsze zwycięstwo polska załoga odniosła w Rajdzie Jugosławii, gdzie toczyła się walka z węgierskim kierowcą, Atillą Ferjanczem – kolegą, ale i rywalem z teamu Renault.
Renault 5 Turbo z polską załogą startowało w Rajdzie Złote Piaski, czechosłowackim Rajdzie Skody oraz w greckim Halkidikis. We wrześniu 1981 r. samochód pojawił się na torze wyścigowym Miedziana Góra koło Kielc, gdzie Krupa zwyciężył w swojej klasie. W sezonie 1981 Krupa zdobył 172 punkty, zajmując szóste miejsce w klasyfikacji kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Europy.
Produkcja Renault 5 Turbo i Turbo 2 zakończyła się w kwietniu 1986 r. W ciągu 6 lat powstało 1 820 Renault Turbo i 3 167 egzemplarzy Turbo 2. Na zamówienie teamów wspieranych przez Renault Sport zbudowano także 20 egzemplarzy Renault 5 Maxi z silnikiem rozwijającym moc ponad 350 KM.
Renault 5 Turbo jako klasyk – kosztuje 124 tyś. euro
Dziś R 5 Turbo z lat 1981-82 z silnikiem 4-cylindrowym 1,4 o mocy 160 KM w stanie idealnym (oryginalne, gruntownie odrestaurowane) jest bardzo poszukiwanym autem przez kolekcjonerów, jego cena dochodzi do 124 tysięcy euro. Za auto do gruntownego remontu trzeba zapłacić ok. 40 tys. euro.
W sumie, w latach 1972-84 zbudowano 5 580 626 egzemplarzy Renault 5 pierwszej serii. Druga seria produkowana w latach 1984-96 to już zupełnie inne technicznie auto, bazowało na Renault 9 i 11.
Renault 5 Automatic, 1976 r. Silnik 1289 ccm, moc 55 KM, waga 810 kg, prędkość maks. 140 km/h
Renault 5 GTL, 5-drzwiowy, 1980 r., silnik 1289 ccm, moc 45 KM, prędkość maks. 137 l,/h
Renault 5 GTL Laureate. 1984 r., silnik 1397 ccm, prędkość maks. 142 km/h
Renault Baccara. 1990 r., silnik 1397 ccm, moc 68 KM, prędkość maks. 154 km/h.
Renault 5 Baccara. Luksusowe wnętrze, tapicerka skórzana
Renault 5 Tour de Monde (W 80 dni dookoła świata). 1972 r., silnik 956 KM, moc 47 KM, waga 785 kg, prędkość maks. 135 km/h
Renault 5 Tour de Monde
Renault 5 Electrique, 1974 r., waga 1020 kg, prędkość maks. 60 km/h
Renault 5 Policyjny, 1985 r., silnik 845ccm, moc 37 KM, prędkość maks. 126 km/h
Renault 5 Turbo, 1982 r. Silnik 1397 ccm, moc 160 KM, waga 970 kg, prędkość maks. 200 km/h
Renault 5 Turbo
Renault 5 Le Car Van.1983 r. Silnik 1397 ccm, prędkość maks. 153 km/h
Renault 5 Alpine Groupe 2, 1978 r., silnik 1397 ccm, moc 137 KM, uczestnik Rallye Monte Carlo 1978 r.
Renault 5 Alpine. 1979 r., silnik 1397 ccm, moc 93 KM, prędkość maks. 175 km/h
Renault 5 Turbo Monte Carlo, 1981 r., silnik 1397 ccm, moc 250 KM.
Renault 5 Turbo Monte Carlo
Renault 5 Turbo Monte Carlo
Renault 5 Maxi Turbo, 1984 r., silnik 1527 ccm, moc 370 KM,
Renault 5 Maxi Turbo
Renault 5 Super Production, 1987 r., silnik 1419 ccm, moc 370 KM
Renault 5 Super Production
Renault 5 Super Production
Fragment ekspozycji we Flins
Fragment ekspozycji we Flins