Hiszpańska firma samochodowa założona została 9 maja 1953 roku przez trzech udziałowców: większościowym (51 proc. akcji) był hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu, drugim było sześć hiszpańskich banków (42 proc.), a trzecim – z 7 proc. udziałów – Fiat.

Fiat oprócz gotówki dostarczył nowej firmie licencje na swoje samochody. Pierwszym autem ze znaczkiem Seat na grillu był model 1400 – montowano go z części i podzespołów dostarczanych z Włoch. W 1957 r. pojawił się drugi model – 600, na licencji Fiata 600. Podobnie jak Włochów, „sześćsetka” zmotoryzowała także Hiszpanów. Model 600 produkowano w Hiszpanii przez 17 lat, w tym czasie powstało ok. 800 tys. szt.

Współpraca z Fiatem trwała do 1980 r., kiedy to Włosi sprzedali swoje udziały Hiszpanom. W okresie „fiatowskim” w fabryce Seata powstawały (oprócz 1400 i 600) takie licencyjne modele, jak: Seat 127, 128 Coupe, 131, 132, 850, 1200 Sport, 124 i 124 Sport Coupe. Pierwszą samodzielną konstrukcją był Seat 133 (ale na bazie 850).

Po ustaniu współpracy z Fiatem popularną „850-kę” lekko zmieniono i nazwano Fura. Produkowano ją w latach 1981-86. W latach 80. i 90. Seat produkował także Marbellę oraz Malagę – jednak nie są to modele, które dziś Hiszpanie chcieliby wspominać.

Seat – era Volkswagena

W sześć lat po rozstaniu z Fiatem, w 1986 r. Seat związał się z niemieckim Volkswagenem, który nabył większościowy pakiet (51 proc.) akcji hiszpańskiej firmy. W 1990 r. Volkswagen przejął 99,99 proc. udziałów w Seacie. Nastała nowa era w dziejach hiszpańskiej firmy. Pierwszym modelem, jaki powstał we współpracy z Volkswagenem, był Seat Toledo (1991 r.). Auto z nadwoziem sedan i ogromnym bagażnikiem powstało na bazie Golfa II.

Seat jest jedyną firmą motoryzacyjną, która zarazem projektuje, produkuje i sprzedaje pojazdy w Hiszpanii. Firma tworzy 1 proc. PKB kraju oraz zapewnia 80 proc. hiszpańskiego eksportu samochodów. To także krajowy lider inwestycji w badania i rozwój. Seat jest ważną częścią globalnej Grupy Volkswagen .

Obecnie Seat dysponuje trzema hiszpańskim centrami produkcyjnymi: w Barcelonie, w El Prat de Llobregat oraz w Martorell, gdzie produkowane są modele: Ibiza, Arona i Leon. Ponadto Seatkorzysta z innych zakładów należących do Grupy Volkswagen – model Ateca wytwarzany jest w Czechach, Tarraco w Niemczech, Alhambra w Portugalii, a Mii electric – pierwszy całkowicie elektryczny samochód marki – na Słowacji.

Od 1953 roku do dziś ze wszystkich linii produkcyjnych Seata zjechało ponad 19 mln pojazdów.

Seat w Polsce od lat 90.

W Polsce samochody Seat pojawiły się na początku lat 90. za sprawą prywatnego importera – firmy Iberia Motor Company. Największą popularność zyskały wówczas modele Ibiza i Cordoba. W najlepszym okresie IBC sprzedawała na polskim rynku ponad 10 tys. Seatów rocznie.

W 2013 r. sieć dilerów Seata w Polsce została włączona w struktury Volkswagen Group Polska. Ostatnie lata Seataa w Polsce to czas największego rozszerzenia gamy modelowej w historii firmy – na drogach pojawiły się: nowa Ibiza, Ateca, Arona, Tarraco, a w 2020 roku – czwarta generacja Leona. Polscy kierowcy mogą korzystać z sieci 23 salonów dealerskich oraz 35 partnerów serwisowych na terenie całego kraju.

W 2018 roku Seat ogłosił narodziny odrębnej marki – Cupra. Została ona stworzona jako odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy poszukują sportowych osiągów, wyjątkowych doświadczeń podczas jazdy oraz cenią wyróżniający się design. Debiutanckim modelem była Ateca, do której dwa lata później dołączyło kilka wariantów Leona. Producent ogłosił również prace nad dwoma autorskimi modelami marki – Cuprą Formentorem oraz całkowicie elektryczną Cuprą Tavascan. Oficjalna prezentacja produkcyjnej wersji Formentora w lutym 2020 roku została połączona z inauguracją siedziby w Martorell – Cupra Studio.

W 2020 roku firma zainauguruje również centrum kulturalne Casa Seat, zlokalizowane w samym sercu Barcelony. Przestrzeń powstała z okazji 70. rocznicy założenia przedsiębiorstwa i ma stać się miejscem spotkań wizjonerów i twórców oraz organizacji wydarzeń kulturalnych.

Seat – 70 lat w liczbach

  • ponad 19 mln – liczba wszystkich pojazdów wyprodukowanych w historii firmy, pierwszy milion Seatów powstał w ciągu 15 lat (w latach 1953-68), drugi milion wyprodukowano przez 6 lat (1968-74)
  • 67 – liczba wszystkich powstałych modeli Seata i Cupry
  • 5 – dzienna wydajność produkcji modelu Seat1400 w 1953 r.
  • 81 proc. – obecny udział eksportu pojazdów i części w obrotach firmy w 2019 r.
  • 12 435 – liczba samochodów marek Seat i Cupra zarejestrowanych w Polsce w 2019 r.