Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Klasyki Oldtimer

Oldtimer

Kaczka od Volkswagena. Czyli nieznana historia modelu VW EA 48
Oldtimer

Kaczka od Volkswagena. Czyli nieznana historia modelu VW EA 48

To są ikony amerykańskiej motoryzacji. Sprawdzamy klasyczne pikapy z USA
Oldtimer

To są ikony amerykańskiej motoryzacji. Sprawdzamy klasyczne pikapy z USA

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy
Oldtimer

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Kompaktowe limuzyny z lat 70. -zdrowy rozsądek nigdy nie wygrywa?
Oldtimer

Kompaktowe limuzyny z lat 70. -zdrowy rozsądek nigdy nie wygrywa?

Cztery dekady temu przeciętne limuzyny klasy średniej przekroczyły granicę 100 koni. W naszym teście porównawczym pokazujemy, jak użyteczne na co dzień są pojazdy z tamtego okresu i jak bardzo różniły się kiedyś między sobą samochody tej samej klasy.

Audi 200 Avant - to on dodał Audi prestiżu
Oldtimer

Audi 200 Avant - to on dodał Audi prestiżu

Typ 44, czyli Audi 200 Avant był, dla marki próbą wyzwolenia. Pojawił się w odpowiednim momencie, żeby wynieść Audi na szczyt.

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S
Oldtimer

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

W PRL-u każdy samochód był marzeniem, nawet Fiat 126p, ale ta dziewiątka to prawdziwe superauta z FSO. Jest tu np. Polonez z silnikiem Ferrari (i chłodnicą Stara) oraz 6-drzwiowy Fiat 125p z rozstawem osi jedynie o 28 cm mniejszym niż w najbardziej luksusowej wówczas limuzynie Rolls-Royce’a.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Wilhelm Maybach - miał być cukiernikiem, ale został jednym z ojców motoryzacji
Oldtimer

Wilhelm Maybach - miał być cukiernikiem, ale został jednym z ojców motoryzacji

Konstruktor Wilhelm Maybach zawsze pozostawał w cieniu Daimlera i Jellinka. A przecież także on odegrał niebagatelną rolę w historii motoryzacji.

Auta klasyczne idealne na wakacje. Od Citroena do Trabanta
Oldtimer

Auta klasyczne idealne na wakacje. Od Citroena do Trabanta

Mamy wreszcie lato i nasze samochody nie potrzebują już solidnego dachu. Przedstawiamy pięć rekreacyjnych modeli, które pozwalają na podróżowanie z wiatrem we włosach. Test odbędzie się tam, gdzie pasują one najlepiej – na plaży. Dzięki temu ocenimy ich talenty nie tylko podczas jazdy po ulicach miast czy po lokalnych drogach, lecz także w trakcie wakacyjnego slow motion nad wodą.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Jeep CJ-5. Od auta wojskowego do światowego
Oldtimer

Jeep CJ-5. Od auta wojskowego do światowego

Żaden inny samochód nie przeszedł tak szokującej metamorfozy: Jeep CJ-5 z typowego auta użytkowego przeistoczył się w pojazd umilający wolne chwile z dala od centrów miast. Przyjrzeliśmy się bliżej jednej z wcześniejszych cywilnych wersji Jeepa CJ-5.

Mercedes ESF ocalił życie tysiącom kierowców. Co to za pojazd?
Oldtimer

Mercedes ESF ocalił życie tysiącom kierowców. Co to za pojazd?

Czy wiesz, jak wygląda Mercedes ESF 22? Nie? To normalne, nikt nie wie. Ten model z wyglądu jest niepodobny do żadnego innego pojazdu z gwiazdą na grillu czy na masce. Co więcej – wygląda jak złożony z trzech aut w amatorskim warsztacie. To dlaczego stoi na honorowym miejscu w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie, w sali Legend Room 5?

Rajdy samochodowe kobiet w II RP. "Kierowały jedną ręką, a w drugiej trzymały łyżkę z jajkiem" [ZDJĘCIA]
Oldtimer

Rajdy samochodowe kobiet w II RP. "Kierowały jedną ręką, a w drugiej trzymały łyżkę z jajkiem" [ZDJĘCIA]

Bez jasnych oznakowań, po złych drogach i w wymagających samochodach — tak wyglądały początki kobiecych rajdów w II RP. Na trasie liczył się czas przejazdu, ale też i wygląd.

Volvo P1800 - nie święci garnki lepią
Oldtimer

Volvo P1800 - nie święci garnki lepią

Volvo P1800 ugruntowało wizerunek marki i na zawsze pozostanie autem „Świętego”. Z powstaniem tego modelu łączy się jednak wiele ciekawych historii – zaskakujących jak na Szwedów, choć typowych dla firmy znajdującej się w okresie intensywnego rozwoju.

Wartburg 312 - samochód którego miało nie być
Oldtimer

Wartburg 312 - samochód którego miało nie być

Wartburga 312 nikt nie planował – to auto powstało, żeby przyspieszyć prace nad nowocześniejszym kanciastym modelem 353. W oskarowej "Idzie" Pawła Pawlikowskiego ten egzemplarz zagrał główną samochodową rolę, choć początkowo miał to zrobić inny Wartburg.

Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę
Oldtimer

Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę

Z Porsche 356, czyli z pierwszym seryjnym sportowym modelem tej firmy, jest jak z… piękną kobietą – trudno ustalić ile dokładnie ma lat. Oficjalnie 75, bo w 1948 r. auto dostało homologację i dopuszczenie do ruchu. Ale znawcy tematu podkreślają, że model korzeniami sięga okresu tuż przed II wojną światową.

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii
Oldtimer

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii

30 czerwca 1983 r. powstała ostatnia Syrena, jeden z najbarwniejszych samochodów PRL, który o mało nie zasilił grona pionierów minivanów i kompaktowych hatchbacków oraz rywali włoskich coupe. Auto, którym regularnie startowano w Rajdzie Monte Carlo. Model, którego bagażnik służył m.in. do wożenia części zamiennych, bo z racji niezbyt wyśrubowanej jakości Syrenę nazywano "królową polskich poboczy". Czy jej silnik naprawdę pochodził ze strażackiej motopompy, a nadwozie wykonano z płyt pilśniowych? Oto dziewięć najciekawszych i najbardziej pikantnych historii o Syrenie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Czy starsze auta faktycznie zużywały więcej paliwa? Sprawdziliśmy 90 aut
Oldtimer

Czy starsze auta faktycznie zużywały więcej paliwa? Sprawdziliśmy 90 aut

Prospektowe dane są zawsze optymistyczne, ale papier przyjmie wszystko. Dlatego nadchodzi kolejna już godzina prawdy dla 10 aut. Które z nich okaże się mistrzem oszczędności?

Limuzyny z lat 70. - która jest najlepsza?
Oldtimer

Limuzyny z lat 70. - która jest najlepsza?

Pięciocylindrowiec z turbo czy zwykła rzędowa "szóstka"? Napęd na przód czy na tył? Ten pojedynek podzielił kiedyś samochodowy świat. A jaki wynik starcia będzie dziś?

Klasyk, który zmienił historię - FSO Warszawa 223
Oldtimer

Klasyk, który zmienił historię - FSO Warszawa 223

Całe lata Warszawa 223 przez oldtimerową scenę była traktowana po macoszemu i stała w cieniu "garbatej" siostry. Dziś ma coraz większą grupę zwolenników i nie może jej zabraknąć w żadnej kolekcji polskich aut.

Opel Diplomat V8 - niemiecki dyplomata
Oldtimer

Opel Diplomat V8 - niemiecki dyplomata

Po sukcesie Kapitäna Opel stał się odważniejszy. Nowa klasa wyższa została wyposażona również w silnik V8. To jednocześnie najlepszy projekt w amerykańskim stylu. Jakby tego było mało, doszło do tego jeszcze klasyczne coupé o nazwie "Diplomat".

Mercedes Adenauer Cabrio – Cyrankiewicz miał go w garażu
Oldtimer

Mercedes Adenauer Cabrio – Cyrankiewicz miał go w garażu

Model 300 stał się symbolem niemieckiego cudu gospodarczego, co nie przeszkadzało Józefowi Cyrankiewiczowi, wieloletniemu premierowi PRL, mieć taki samochód w swoim garażu. Dla zwykłych obywateli, niezależnie od tego, gdzie mieszkali, takie auto pozostawało w sferze najskrytszych marzeń.

Syrena 100 - klasyk, który zmienił historię
Oldtimer

Syrena 100 - klasyk, który zmienił historię

Twarde wytyczne, niezliczone kompromisy, wewnętrzne spory w zespole konstruktorów – narodziny pierwszego powojennego polskiego auta nie były łatwe. Poznajcie historię powstania Syreny 100.

Volvo 242 GT - kanciaste gran turismo ze Szwecji
Oldtimer

Volvo 242 GT - kanciaste gran turismo ze Szwecji

Kanciaste nadwozie Volvo serii 200 nie kojarzy się ze sportowymi osiągami. Zupełnie niesłusznie, bo auta z turbiną były naprawdę "mocnymi zawodnikami", a możliwości wolnossącej odmiany GT o mocy 140 KM zaskoczą niejednego niedowiarka.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.