LS 430 był 3. generacją flagowej limuzyny Lexusa, auto produkowano w latach 2000-2006. Podobnie jak LS 400, trzecia generacja cieszyła się znakomitą opinią – była komfortowa i niezawodna. Za jedyne „wady" można uznać jedynie dość ociężałą karoserię ściągniętą z Mercedesa klasy S (W 140) oraz tylko jeden silnik w ofercie – jednostkę V8 o mocy 282 KM.
Oto artykuł o Lexusie LS 430 z wrześniowego „Auto Świata" z roku 2005.
Istnieje limuzyna, która jest komfortowa i bezusterkowa. Gdzie takiej szukać? Pytajcie o nią sprzedawców używanych Lexusów.
Japończycy od lat odnoszą olbrzymie sukcesy w USA, ale w Europie w segmencie aut luksusowych wciąż najwyższym prestiżem cieszą się auta z Niemiec. Właśnie tam – ale przecież nie tylko – za samochody z prawdziwego zdarzenia uważa się przede wszystkim Audi, BMW i Mercedesy. Jednak jeśli ktoś przy zakupie samochodu używanego z klasy luksusowej chciałby kierować się zdrowym rozsądkiem, nie powinien przechodzić obojętnie obok Lexusa.
Model LS 430 w 2000 roku zastąpił LS 400. Przód samochodu przypomina nieco już zapomnianą klasę S – model W 140. Również zarys tylnej części nadwozia wydaje się znajomy. Mniejsza jednak o zewnętrzne podobieństwo – Lexus ma z modelem W 140 jeszcze jedną wspólną cechę: niezawodność. Oczywiście nic nie jest wieczne, zużywają się np. końcówki drążków kierowniczych walczące z masą własną samochodu rzędu dwóch ton. Ale to nie powinno nikogo dziwić.
Lexus LS 430 – elektronika naprawdę działa
Większym zaskoczeniem jest to, że układy elektroniczne, którymi LS 430 jest po prostu nafaszerowany, nawet po czterech latach użytkowania nadal funkcjonują zgodnie z zamysłem producenta. W przypadku małej Toyoty Yaris perfekcyjną niezawodność można tłumaczyć prostotą konstrukcji. Ale w Lexusie? Szlachecka klasa z Japonii wyposażona została w ponad 35 sterowników mikroprocesorowych.
Tak więc można spokojnie ruszać w drogę, wiedząc, że w razie problemów układy kontroli trakcji i stabilności będą skutecznie wspierać kierującego. Poziom hałasu we wnętrzu samochodu jest bardzo niski, spokoju nie zakłócają żadne brzęczenia. Niedoróbki w wykończeniu? Po prostu nie ma.
Nie należy się bać ostrych zakrętów, nawet jeśli Lexusem zacznie odrobinę kołysać. Nie jest on tak sprężysty, jak na przykład Audi 8. Za to szczególnie w wersji z opcjonalnym, pneumatycznym zawieszeniem zapewnia najwyższy komfort jazdy.
Lexusa rzadko kupowano w celu wywołania zazdrości na willowym osiedlu. Częściej wykorzystywany był raczej do długich podróży służbowych. Skutki intensywnej eksploatacji skórzana tapicerka zdradza po przejechaniu grubo ponad 150 tys. km. Może to być argument do zbicia ceny. Jednak umiejętna pielęgnacja skóry po zakupie przywróci jej świetność.
Lexus LS 430 – dane techniczne:
Silnik | Benzynowy V8/32 |
Pojemność | 4293 ccm |
Moc maks. | 282 KM |
Maks. moment obrotowy | 417 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s |
V maks. | 250 km/h |
Spalanie (miasto/trasa/średnie) | 17,5/8,9/12.0 l/100 km |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 5005/1830/1490 mm |
Opony | 225/55 R 17 |
Masa własna/poj. bagażnika | 1830 kg/573 l |