Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Klasyki Youngtimer

Youngtimer

Najładniejsze samochody z okresu PRL-u
Youngtimer

Najładniejsze samochody z okresu PRL-u

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Adolf Hitler - budowniczy Niemiec. Mit, w który wierzy się do dziś
Youngtimer

Adolf Hitler - budowniczy Niemiec. Mit, w który wierzy się do dziś

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Od aut z XIX w. przez jedyne w Polsce zabytkowe Bugatti po najnowsze Lamborghini: kilkaset klasyków na Zamku Topacz
Youngtimer

Od aut z XIX w. przez jedyne w Polsce zabytkowe Bugatti po najnowsze Lamborghini: kilkaset klasyków na Zamku Topacz

Wielki festiwal klasycznej motoryzacji – tak można nazwać imprezę, która odbywa się w ostatni wakacyjny weekend (26-27 sierpnia) na Zamku Topacz położonym na południowych obrzeżach Wrocławia.

Polonez spędził na służbie 30 lat. Pod koniec kariery był obiektem drwin
Youngtimer

Polonez spędził na służbie 30 lat. Pod koniec kariery był obiektem drwin

Polonezy służyły najpierw w milicji, później policji, w sumie ponad 30 lat. Przeżyły nie tylko zmianę nazwy formacji, ale także zmianę ustrojową państwa. Sam zmieniał się jednak niewiele. O ile na początku swojej kariery policyjne Polonezy mogły robić wrażenie na przestępcach, o tyle w czasach tzw. Pruszkowa i Wołomina były już obiektem żartów.

Mercedes 500 SE kontra Lexus LS 400, czyli Japonia kontra Niemcy
Youngtimer

Mercedes 500 SE kontra Lexus LS 400, czyli Japonia kontra Niemcy

Wizerunek marki premium nie bierze się z tego, że pewnego pięknego dnia prezes firmy ogłasza: od dziś będziemy premium! Na to potrzeba lat wytężonej pracy. Mercedes z pewnością jest marką premium. A Lexus?

Dalecy krewni, czyli porównanie Citroënów Visa i Axel
Youngtimer

Dalecy krewni, czyli porównanie Citroënów Visa i Axel

Na początku lat 70. Citroën zaprojektował małe auto, które miało uzupełnić gamę o nowocześniejszy od 2 CV samochód. Po przejęciu firmy przez Peugeota do produkcji trafiła jednak bazująca na 104 Visa. Pierwotny projekt zadebiutował znacznie później – jako tani model o nazwie Axel. W Polsce konstrukcja ta była lepiej znana jako rumuński Oltcit Club.

O "mocnych" polonezach do dziś krążą legendy,  jednak większość miała słaby silnik. Dlaczego?
Youngtimer

O "mocnych" polonezach do dziś krążą legendy, jednak większość miała słaby silnik. Dlaczego?

Polonez to duże i wygodne auto, tyle że określenie "dynamiczny" jakoś do niego nie pasuje. Pozory mogą jednak czasem mylić. Oto historia polonezów, jakiej nie znacie.

Jedyny taki Mercedes. Mówiono o nim "Baby Benz", a do jego powstania doprowadziły gospodynie domowe
Youngtimer

Jedyny taki Mercedes. Mówiono o nim "Baby Benz", a do jego powstania doprowadziły gospodynie domowe

Początkowo zarząd Mercedesa nie mógł się oswoić z myślą, że w ofercie pojawiłoby się "takie auto". Jednak szybko okazało się, że Mercedes 190 przeniósł firmę w inny wymiar i na zapoczątkował nową linię stylistyczną luksusowej marki.

Mercedes 190 E 2.5-16 - Baby-Benz dojrzał dzięki 16V
Youngtimer

Mercedes 190 E 2.5-16 - Baby-Benz dojrzał dzięki 16V

To właśnie za sprawą 16-zaworowego silnika Mercedes 190 wydoroślał. Kierowcy innych aut o sportowym charakterze wreszcie poczuli respekt przed modelem ze Stuttgartu.

Zwycięstwa uskrzydliły Lancię - ale czy Delta jest najlepsza?
Youngtimer

Zwycięstwa uskrzydliły Lancię - ale czy Delta jest najlepsza?

Na początku lat 90. kilku producentów kompaktowych aut przekroczyło granicę 200 koni pod maską. Zarówno wtedy. jak i dziś auta te robią piorunujące wrażenie, dlatego postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się trzem przedstawicielom gatunku: Lancii Delcie Integrale Evo II, Volkswagenowi Golfowi Limited oraz Fordowi Escortowi RS Cosworth.

Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up - klasyk, który zmienił historię
Youngtimer

Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up - klasyk, który zmienił historię

Pick Up – ta wersja Polskiego Fiata 125p jest obecnie najcenniejsza kolekcjonersko z tych produkowanych wielkoseryjnie. Dlatego coraz więcej egzemplarzy tego auta wraca do nas z zagranicy.

Samochody rodem z NRD. Kiedyś były marzeniem wielu kierowców
Youngtimer

Samochody rodem z NRD. Kiedyś były marzeniem wielu kierowców

Przyglądamy się motoryzacyjnemu dziedzictwu NRD. Trabant i Wartburg są najbardziej znanymi modelami i stały się kultowymi klasykami. Jednak z fabryk wschodnich Niemiec wyjeżdżało znacznie więcej pojazdów.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Volkswagen Polo Eko, czyli gdzie ten postęp?
Youngtimer

Volkswagen Polo Eko, czyli gdzie ten postęp?

Ekologiczny Volkswagen Polo już 30 lat temu zużywał średnio niewiele ponad 3 l/100 km. Dziś podróżowanie nim wiąże się jednak z pewnym ryzykiem.

Renault 5 - francuski supersamochód
Youngtimer

Renault 5 - francuski supersamochód

Renault 5 zostało powołane do życia przez profesora ekonomii i ucznia legendy designu Raymonda Loewy’ego. Ze swoją sprytną koncepcją karoserii i plastikowymi zderzakami francuskie auto posłużyło jako wzorzec budowy nowoczesnego, miejskiego samochodu.

Żuk i Nysa - gwiazdy polskiego transportu
Youngtimer

Żuk i Nysa - gwiazdy polskiego transportu

Co prawda Janusz Rewiński śpiewał tak przed laty o starym Starze i jego kierowcy, ale to właśnie Żuk i Nysa na stałe wpisały się w krajobraz polskich dróg i (nie tylko wiejskich) targowisk.

Żuk bez wad, ale zbudowany niemal od podstaw
Youngtimer

Żuk bez wad, ale zbudowany niemal od podstaw

Jest szybki, cichy, a biorąc pod uwagę wymiary – także oszczędny. Tak, nie pomyliliśmy się – cały czas mowa o widocznym obok Żuku. Przyznajemy jednak, że z wyjeżdżającym z lubelskiej fabryki dostawczakiem ten pojazd ma niewiele wspólnego.

Jest jak szwajcarski scyzoryk, który nie chce się zestarzeć – oto Volkswagen T4 Multivan
Youngtimer

Jest jak szwajcarski scyzoryk, który nie chce się zestarzeć – oto Volkswagen T4 Multivan

Volkswagen T4 to taki Golf wśród aut użytkowych – po dekadach produkcji tylnonapędowych pojazdów dostawczych w 1990 r. koncern wprowadził na rynek auto, które jak równy z równym mogło wreszcie konkurować z innymi pojazdami wielofunkcyjnymi. Multivan to najbardziej uniwersalna, rodzinna odmiana tego samochodu.

Nieznana historia polskich projektów z FSO
Youngtimer

Nieznana historia polskich projektów z FSO

Zanim samochód trafi do produkcji, trzeba go dobrze sprawdzić, wypróbować. Czasem jednak, choć z autem wszystko jest w porządku, projekt upada...

Spełniał marzenia o sportowym aucie wielu młodych kierowców. Był konkurentem VW Golfa GTI
Youngtimer

Spełniał marzenia o sportowym aucie wielu młodych kierowców. Był konkurentem VW Golfa GTI

Jeśli ktoś w latach 90. był szczęśliwym posiadaczem Opla Kadetta E w wersji GSi z silnikiem 2.0/150 KM mógł liczyć na zazdrosne spojrzenia innych kierowców i względy pań, które doceniały sportowe walory tego modelu.

Polonez i Fiat 125p - te auta miały wozić zagranicznych turystów
Youngtimer

Polonez i Fiat 125p - te auta miały wozić zagranicznych turystów

Przedłużane limuzyny kojarzone są zazwyczaj z międzypaństwowymi wizytami, prezydentami i koronowanymi głowami. Cel powstania dłuższych odmian Polskich Fiatów 125p i Polonezów był jednak zupełnie inny.

Osiem kultowych klasyków, które nie są warte swojej ceny. Czy tyle byście za nie zapłacili?
Youngtimer

Osiem kultowych klasyków, które nie są warte swojej ceny. Czy tyle byście za nie zapłacili?

Ten tytuł to prowokacja! Samochód jest wart tyle, ile ktoś jest gotów za niego zapłacić – to oczywiste. Tyle tylko, że ceny niektórych aut uchodzących za kultowe osiągnęły poziom totalnego oderwania od tego, co rzeczywiście one w zamian oferują – z wyjątkiem... sentymentu, który dla wielu nabywców wart jest majątek.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Autosan H9-20 – klasyk, który tworzył historię
Youngtimer

Autosan H9-20 – klasyk, który tworzył historię

Autosan H9 stał się jednym z symboli uprzemysłowienia Polski w latach 70. Przez długie lata pozostawał podstawowym autobusem międzymiastowym. Dziś, choć w sile wieku, wcale nie wybiera się na emeryturę i nadal można go spotkać „na służbie”.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.